Zusammenfassung
Ziel der Studie Der Ressourcenbedarf reha- und nicht rehafähiger Alkoholabhängiger wurde retrospektiv
über 7 Jahre mit klinischen Routinedaten sektorübergreifend untersucht.
Methode Im prä-post-Vergleich wurde nach einer Indexbehandlung (IB) die Inanspruchnahme von
stationärer Rehabilitation und Akutbehandlung überprüft.
Ergebnisse Nach der IB nahm die Zahl der Rehabilitanden mit weiterem Behandlungsbedarf um 59%
ab, die der Akutpatienten dagegen um 67% zu, die der nicht rehafähigen Patienten sogar
um 76%. 23% der Indexpatienten mit qualifiziertem Entzug (QE) und 8% der Patienten
mit chronifiziertem Verlauf (CMA) wurden in eine rehabilitative Behandlung übergeleitet.
29% der Reha-, 42% der QE- und 60% der CMA-Patienten wurden in 3 Folgejahren erneut
stationär behandelt.
Schlussfolgerungen Rehabilitative Behandlung verringert den stationären Ressourcenverbrauch. Nicht rehafähige
Akutpatienten (CMA) haben auf hohem Ausgangsniveau einen weiter steigenden Ressourcenverbrauch.
Abstract
Objective The resource need of alcohol dependent people who are able and unable to use rehabilitation
treatment was retrospectively examined over the course of 7 years using clinical routine
data across treatment sectors.
Method The use of inpatient rehabilitation treatment and acute treatment after index treatment
was examined in a pre-post comparison.
Results After index treatment the amount of people in rehabilitation with further treatment
needs lowered by 59%, while the group of people in acute treatment increased by 67%
and the group of people unable to use rehabilitation treatment even increased by 76%.
23% of index patients with qualified alcohol detox and 8% of patients with chronic
severe damage were transferred to a rehabilitation treatment. 29% of rehabilitation
patients, 43% of qualified alcohol-detox patients, and 60% of patients with chronic
severe damage were readmitted to inpatient treatment within the following 3 years.
Conclusion Rehabilitation treatment reduces the use of inpatient resources. Acute patients who
are unable to use rehabilitation treatment have a high level of resource use at baseline
which increases further over time.
Schlüsselwörter
Rehospitalisierung - Rehabilitation - Alkoholkranke - stationäre Akutbehandlung
Key words
readmission - rehabilitation - alcoholics - inpatient treatment