Sportverletz Sportschaden 2017; 31(03): 174-179
DOI: 10.1055/s-0043-113209
Kasuistik
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Exzentrisches Training nach einer traumatischen Apophysenfraktur an der Spina iliaca anterior inferior – Fallstudie an einem Nachwuchsfußballer

Eccentric Training after a Traumatic Apophysis Fracture at the Spina Iliaca Anterior Inferior: Case Study of a Junior Football Player
Yvonne Landkammer
,
Florian Rieder
,
Robert Sassmann
,
Jürgen Herfert
,
Anton Wicker
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 July 2017 (online)

Zusammenfassung

Exzentrisches Training ist eine etablierte Krafttrainingsmethode im Leistungssport. Sie wird auch schon erfolgreich zur Kraftverbesserung in der Rehabilitation bei Kreuzbandplastiken eingesetzt. Allerdings ist noch nicht klar, ob exzentrisches Training auch nach Apophysenfrakturen zu einer erfolgreichen Rehabilitation beitragen kann. Ein 14-jähriger Stürmer wird mit einer Apophysenfraktur an der rechten Spina iliaca anterior inferior vorstellig. Nach einer frühen Rehaphase und einem isokinetisch-konzentrischen Kraftaufbau beginnt der Patient acht Wochen nach der Verletzung mit einem vierwöchigen exzentrischen Trainingsprogramm auf einem isokinetischen Dynamometer (Biodex), gefolgt von einem vierwöchigen exzentrischen Ergometertraining (Eccentron). Vor und nach jeder exzentrischen Trainingsphase werden isokinetische Maximalkrafttests der Kniestrecker und -beuger bei Winkelgeschwindigkeiten von 60 Grad pro Sekunde (°/sek), 180°/sek und 240°/sek durchgeführt. Durch das insgesamt achtwöchige exzentrische Rehabilitationsprogramm kann das maximale Drehmoment des Patienten bei allen Winkelgeschwindigkeiten im verletzen (60°/sek + 14,4 %; 180°/sek + 8,8 %; 240°/sek + 6,3 %) aber auch im unverletzten Bein (60°/sek + 15,6 %; 180°/sek + 1,9 %; 240°/sek + 8,1 %) zwischen erster und letzter Testung erhöht werden. Zudem zeigte sich eine Verbesserung der neuromuskulären Koordination während der exzentrischen Trainingseinheiten. Diese Einzelfallstudie zeigt, dass kontrolliertes exzentrisches Training in der offenen und geschlossenen kinetischen Kette sowohl die Koordinations- als auch die Kraftfähigkeit der trainierten Muskulatur verbessert und somit einen wertvollen Beitrag zu einem sicheren Return-to-Sport nach Apophysenfrakturen leisten kann.

Abstract

Eccentric training is an established training method in competitive sports. It has been used effectively to improve muscle strength during rehabilitation after cruciate ligament reconstruction. However, it is still uncertain whether or not eccentric training contributes to successful rehabilitation after apophysis fractures. A fourteen-year-old soccer player, forward position, presents with an apophysis avulsion located at the right spina iliaca anterior inferior. After completing an early rehabilitation phase and isokinetic concentric strength development, the patient starts an eccentric training programme eight weeks after the injury, including training on an isokinetic dynamometer (Biodex) for four weeks, followed by a four-week eccentric ergometer training (Eccentron). Before and after each eccentric training phase, isokinetic maximum strength tests of the knee extensors and flexors are performed with angular velocities of 60 degrees per second (°/sec.), 180°/sec. and 240°/sec. In response to the eight-week eccentric rehabilitation program, maximum torque increases in all angular velocities in the injured (60°/sec. + 14.4 %; 180°/sec. + 8.8 %; 240°/sec. + 6.3 %) and the uninjured leg (60°/sec. + 15.6 %; 180°/sec. + 1.9 %; 240°/sec. + 8.1 %) between the first and the last test. Furthermore, neuromuscular coordination has improved during the eccentric training sessions. This case study demonstrates that controlled eccentric training in the open and closed kinetic chain increases coordination and strength of the trained muscles and therefore should be regarded as a valuable contribution toward a safe return to sport after apophysis fractures.

 
  • Literatur

  • 1 Wolff R. Apophysenausrisse. Dt Z f Sportmed 2000; 51: 305-306
  • 2 Lindstedt M, LaStayo PC, Reich TE. When Active Muscles Lengthen: Properties and Consequences of Eccentric Contractions. News Physiol Sci 2001; 16: 256-261
  • 3 Friedmann B, Kinscher R, Vorwald S. et al. Muscular adaptations to computer-guided strength training with eccentric overload. Acta Physiol Scand 2004; 182: 77-88
  • 4 Gerber JP, Marcus RL, Dibble LE. et al. Effects of Early Progressive Eccentric Exercise on Muscle Structure After Anterior Cruciate Ligament Reconstruction. J Bone Joint Surg Am 2007; 89: 559-570
  • 5 LaStayo PC, Pierotti DJ, Pifer J. et al. Eccentric ergometry: increases in locomotor muscle size and strength at low training intensities. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 2000; 278: 1282-1288
  • 6 Daneshjoo A, Rahnama N, Mokhtar AH. et al. Effectiveness of Injury Prevention Programs on Developing Quadriceps and Hamstrings Strength of Young Male Professional Soccer Players. J Hum Kinet 2013; 39: 115-125
  • 7 Askling CM, Tengvar M, Thostensson A. Acute hamstring injuries in Swedish elite football: a prospective randomised controlled clinical trial comparing two rehabilitation protocols. Br J Sports Med 2013; 47: 953-959
  • 8 Hägglund M, Walden M, Ekstrand J. Risk Factors for Lower Extremity Muscle Injury in Professional Soccer. The UEFA Injury Study. Am J Sports Med 2013; 41: 327-335
  • 9 Croisier JL, Ganteaume S, Binet J. et al. Strength Imbalances and Prevention of Hamstring Injuryin Professional Soccer Players. A Prospective Study. Am J Sports Med 2008; 36: 1469-1475