Zusammenfassung
Die spontane, nicht traumatische Subarachnoidalblutung ist eine lebensbedrohliche
Erkrankung, die mit vielfältigen Komplikationen und einer hohen Morbidität und Mortalität
vergesellschaftet ist. In den ersten 24 Stunden hat die Ausschaltung der Blutungsursache
Vorrang. Die Patienten sollen intensivmedizinisch überwacht und behandelt werden.
Stringente Diagnostik und konsequente Behandlung verbessern das Outcome der Patienten
nachweislich.
Abstract
The aneurysmal subarachnoid hemorrhage is a life threatening disorder associated with
high morbidity and mortality. Identification and treatment of the bleeding source
is mandatory within the first 24 hours to prevent rebleeding. Patients suffering from
subarachnoid hemorrhage should be managed on an intensive care unit experienced in
the treatment of this condition. Most frequent complications in the clinical course
are hydrocephalus, requiring temporary or permanent shunting, and delayed cerebral
ischemia. Consequent monitoring of the patients including transcranial doppler sonography
and undelayed treatment of complications can improve the outcome of the patient substantially.
Longterm neuropsychological sequelae may hamper the patient and thwart his reconstitution,
thus requiring psychological intervention.
Schlüsselwörter
Subarachnoidalblutung - Aneurysma - Vasospasmus - prolongiertes neurologisches Defizit
- Hydrozephalus
Key words
subarachnoid hemorrhage - aneurysm - vasospasm - delayed cerebral ischemia - hydrocephalus