Abstract 
         
         
            Background  Systemic lupus erythematosus (SLE) is a chronic autoimmune inflammatory disease,
            characterised by the production of auto-antibodies and the formation of immune complexes
            due to the polyclonal activation of T and B lymphocytes, which results in tissue and
            organ damage. During inflammation, neutrophils and macrophages release serine proteases
            to cleave progranulin (PGRN) into granulin, which exerts its pro-inflammatory effects
            that counteract the anti-inflammatory effects of intact PGRN. It is suggested that
            insulin-like growth factor binding protein-2 (IGFBP-2) is a dependable biomarker of
            renal deterioration but it is still unclear if it has high sensitivity and specificity
            for discriminating SLE-caused kidney disease from other-cause kidney disease.
         
         This study aimed to investigate the diagnostic value of PGRN and ILGFBP-2 in patients
            with lupus nephritis (LN) and the correlation of these biomarkers with disease activity
            and renal biopsy pathology.
         
         
            Patients and methods  Patients with SLE (n=25) and chronic kidney disease (CKD) (n=25), and age- and sex-matched
            controls (n=25) were enrolled in the study. Serum PGRN and ILGFBP-2 levels were measured
            for each group.
         
         
            Results  Disease duration was 4.78±4.26 years in the SLE patients. The mean SLE Disease Activity
            Index score was 15.04±7.54. All renal biopsy results were class 2, 3, and 5 with a
            percentage of 32, 24, and 44% respectively. PGRN and ILGFBP-2 were significantly higher
            in SLE patients (p<0.001 all) than in the CKD and control groups. All patients with
            high levels of biomarkers showed higher values of SLE disease activity. No significant
            difference was noted between active and inactive LN or classes of renal biopsy with
            PGRN and ILGFBP-2.
         
         
            Conclusion  PGRN and ILGFBP-2 are significantly elevated in SLE compared to CKD and the general
            population and were associated with the SLE Disease Activity Index but not with active
            LN or classes of renal biopsy.
          
         Zusammenfassung 
         
         
            Hintergrund   Der systemische Lupus erythematodes (SLE) ist eine chronische Autoimmunerkrankung,
            die durch die Produktion von Autoantikörpern und die Bildung von Immunkomplexen aufgrund
            der polyklonalen Aktivierung von T- und B-Lymphozyten gekennzeichnet ist, die zu Gewebs-
            und Organschäden führen. Während der Entzündung können Neutrophile und Makrophagen
            Serin-Proteasen freisetzen, um Progranulin (PGRN) in Granulin zu spalten, das seine
            entzündungsfördernden Wirkungen ausübt, die den entzündungshemmenden Wirkungen von
            intaktem PGRN entgegenwirken. Es wird vorgeschlagen, dass das Insulin-ähnliche Wachstumsfaktor-Bindungsprotein-2
            (IGFBP-2) ein verlässlicher Biomarker für die renale Verschlechterung ist, aber es
            ist immer noch unklar, ob es eine hohe Sensitivität und Spezifität für die Diskriminierung
            von SLE-verursachter Nierenerkrankung hat. Ziel dieser Studie war es, den diagnostischen
            Wert von PGRN und ILGFBP-2 bei Patienten mit Lupusnephritis (LN) und die Korrelation
            dieser Biomarker mit Krankheitsaktivität und Nierenbiopsie-Pathologie zu untersuchen.
         
         
            Patienten und Methoden  In die Studie wurden Patienten mit SLE (n = 25) und chronischer Nierenerkrankung
            (CKD) (n = 25), Kontroll- und Geschlechtskontrollen (n = 25) eingeschlossen. Die Serum-PGRN-
            und ILGFBP-2-Spiegel wurden für jede Gruppe gemessen.
         
         
            Ergebnisse  Die Krankheitsdauer betrug bei den SLE-Patienten 4,78 ± 4,26 Jahre. Die mittlere
            SLEDisease Activity Index erzielte 15,04 ± 7,54. Alle Nierenbiopsieergebnisse waren
            Klasse 2, 3 und 5 mit einem Prozentsatz von 32%, 24% bzw. 44%. PGRN und ILGFBP-2 waren
            signifikant höher bei SLE-Patienten (p<0,001all) als in der CKD und Kontrollgruppen.
            Alle Patienten mit hohen Biomarkern wiesen höhere SLE-Werte auf. Es wurde kein signifikanter
            Unterschied zwischen aktivem und inaktivem LN oder Klassen der Nierenbiopsie mit PGRN
            und ILGFBP-2 festgestellt.
         
         
            Schlussfolgerung  PGRN und ILGFBP-2 sind im Vergleich zu CKD und der Allgemeinbevölkerung signifikant
            erhöht und mit dem SLEDisease-Aktivitätsindex assoziiert, jedoch nicht mit aktiven
            LN oder Klassen von Nierenbiopsien.
          
         Key words progranulin (PGRN) - insulin-like growth factor binding protein (IGFBP-2) - lupus
            nephritis - pathology
 
         
         Schlüsselwörter progranulin (PGRN) - Insulin-ähnliches Wachstumsfaktorbindungsprotein (IGFBP-2) -
            lupus nephritis - Pathologie