summary
Purpose: The objective of this study is to assess accuracy of ultrasound (US) and MRI to diagnose
completely disrupted annular pulley ligaments (APL) of the flexor tendons of the fingers.
Patients and Methods: In a prospective study 32 patients (all males 18 - 42 years, mean age 25 years) with
clinically suspected annular pulley disruption were studied with US and MRI. As a
control group we investigated 40 fingers of 10 healthy volunteers and a non injured
finger of the patients with US. A 10 MHz linear array was used for US examinations
and a 1.5 Tesla unit for MRI. Imaging was performed between the accident and surgical
repair within 6 weeks. Examinations were performed in an extended and forced flexed
finger position. Results: Complete disruption of the APL was diagnosed by US and MRI in 14 cases confirmed
by surgery. The typical sign of disruption was a marked volar displacement of the
flexor tendon in the area of the torn annular pulley during forced flexion. A distance
between tendon and bone at the area of the ruptured pulley of 3 mm during extension
and a distance of 5 mm at flexion was typical for complete disruption. Conclusion: Both diagnostic modalities, US and MRI are valuable techniques in diagnosing complete
disrupted annular pulleys of the flexor tendons.
Zusammenfassung
Studienziel: Ziel der Arbeit ist es, die Wertigkeit von Ultraschall (US) und Magnetresonanztomographie
(MRT) bezüglich der Diagnose von Ringbandverletzungen im Handbereich gegenüberzustellen.
Patienten und Methode: In einer prospektiven Studie wurden 32 Patienten (18 - 42 Jahre, Mittelwert 25 Jahre)
mit dem klinischen Verdacht einer Ringbandverletzung mittels US (10 MHz) und MRT (1,5
Tesla) untersucht. Vergleichend untersuchten wir 40 Finger von 10 Probanden und jeweils
einen nichtverletzten Finger der Patienten. Die Untersuchungen wurden sowohl in Streckhaltung
als auch gebeugter Fingerhaltung durchgeführt. 14 Patienten mit dem Verdacht einer
kompletten Ringbandläsion wurden einer rekonstruktiven Ringbandplastik unterzogen.
Ergebnisse: Eine gemessene Distanz zwischen Knochen und Beugesehne von 3 mm in gestreckter und
5 mm in forciert gebeugter Fingerhaltung in Höhe des gerissenen Ringbandes waren typisch
für eine komplette Ringbandruptur. Diese wurde von US und MRT in allen 14 Fällen diagnostiziert
und operativ bestätigt. Schlußfolgerung: Sowohl US als auch MRT erlauben es, komplette Ringbandrupturen zu diagnostizieren.
Key words:
Flexor tendon - Annular pulley system - Injury - Ultrasound - MRI
Schlüsselwörter:
Beugesehne - Ringband - Verletzung - Sonographie - MRT
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Dr. G. Bodner
University Hospital of Innsbruck
Anichstraße 35
A-6020 Innsbruck