Fortschr Neurol Psychiatr 2000; 68(4): 188-192
DOI: 10.1055/s-2000-11626
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Das Carbamazepin-Hypersensitivitäts-Syndrom

Differentialdiagnostische Erwägungen an einer exemplarischen FallvorstellungThe Carbamazepine-Hypersensitivity-Syndrome - Aspects of Differential Diagnoses with a Representive Case History:S. Elstner, W. Sperling
  • Psychiatrische Klinik mit Poliklinik der Universität Erlangen- Nürnberg (komm. Direktor: apl. Prof. Dr. J. H. Demling)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung:

Die rückfallprophylaktischen Eigenschaften bei affektiven Störungen des Antikonvulsivums Carbamazepin sind in der Psychiatrie bereits seit langem bekannt und werden auch sehr häufig genutzt. In Erinnerung gerufen muss hierbei jedoch eine wichtige und gefährliche Nebenwirkung dieses Antiepileptikums: Das Carbamazepin-Hypersensitivitäts-Syndrom, das exemplarisch an einem Fallbeispiel dargestellt werden soll.

Diese allergische Reaktion kann diffentialdiagnostisch Schwierigkeiten machen. Vom klinischen Bild her ähnelt sie einem Virusinfekt oder zeigt sogar zelluläre Befunde wie bei einem Lymphom. Durch die systemische Beteiligung gibt es auch dramatische und ernste Verläufe.

Der psychiatrisch tätige Arzt muss beim Einsatz von Carbamanzepin als Phasenprophylaktikum diese dramatische Nebenwirkung im Gedächtnis haben und den Patienten auch darüber in angemessener Weise informieren.

In psychiatry the efficacy of the anticonvulsant carbamazepine in the prophylaxis of bipolar affective disorders is very known and so this drug has been used for a long time. But one very important and dangerous side effect of carbamazepine must be emphasesed: the „carbamazepine-hypersensitivity-syndrome”, which will be presented in this article in a representive example. The allergic reaction can be difficult in differential diagnostic aspects: the clinical symptoms of this reaction can be very similar to viral infections; in the histological view aspects of a lymphoma can even be found.

Because of the systemic reactions there are dramatic and very serious courses.

So the psychiatrist has to remember the dramatic side effects and must inform the patients about them in using carbamazepine.

Literatur

  • 1 De-Vriese A S, Phillippe J, Van-Renterghem D M, De-Cuyper C A, Hindryckx P H, Matthys E G. et al . Carbamazapine hypersensitivity syndrome: report of 4 cases and review of the literature.  Med Balt. 1995;  74 144-151
  • 2 Dunner D L, Patrick V, Fieve R R. Rapid cycling manic-depressive patient.  Comp Psychiatr. 1977;  18 561-566
  • 3 Gall H, Merk H, Scherb W, Sterry W. Anticonvulsiva-Hypersensibilitäts-Syndrom auf Carbamazepin.  Hautarzt. 1994;  45 494-498
  • 4 Goodwin F K, Jamison K R. Manic-depressive illness. New York; Oxford University Press 1990
  • 5 Handfield-Jones S E, Jenkins R E, Whittaker S J, Besse C P, McGibbon D H. The anticonvulsant hypersensitivity syndrome.  British Journal of Dermatology. 1993;  129 175-177
  • 6 Kleier R S, Breneman D L, Boiko S. Generalized pustulation of an anticonvulsant hypersensitivity syndrome.  Arch Dermatol. 1991;  127 1361-1364
  • 7 Leeder J S, Dosch H-M, Spielberg P. Cellular toxicity of sulfamethozole reactive metabolites.  J Biochem Pharmacol. 1991;  41 567
  • 8 Mauri-Hellweg D, Bettens F, Mauri D, Brander C, Hunziker T, Pichler W J. Activation of Drug-Specific CD4+ and CD8+ T-cells in Individuals Allergic to Sulfonamides, Phenytoin, and Carbamazepine.  J Immunology. 1995;  155 462-472
  • 9 Möller H J, Laux G, Diester A. Psychiatrie. Stuttgart; Hippokrates 1996 2. Auflage: 83
  • 10 Nathan D L, Belsiti D V. Carbamazepine-induced pseudolymphoma with CD-30 positive cells.  J Am Acad Dermatol. 1998;  38 806-809
  • 11 Park B K, Coleman J W, Kitteringham N R. Drug disposition and drug hypersensitivity.  Biochem Pharmacol. 1987;  36 581
  • 12 Pelekanos J, Camfield P, Camfield C, Gordon K. Allergic rash due to antiepileptic drugs: clinical features and management.  Epilepsia. 1991;  32 554-559
  • 13 Placidi G F, Lenzi A, Lazzerini F, Cassano G B, Akiskal H S. The comperative efficacy and safety of carbamazepine versus lithium: a randomized double blind trial in 83 patients.  J Clin Psychiatr. 1986;  47 490-494
  • 14 Prien R F, Kupfer D J, Mansky P A, Small J G, Tuson V B, Voss C B, Johnson W E. Drug therapy in the prevention of recurrences in unipolar and bipolar affective disorders: reports of the NIMH collaborative study group comparing lithium carbonate, imipramine and lithium carbonate imipramine combination.  Arch Gen Psychiatr. 1984;  41 1096-1104
  • 15 Rivey N H, Stone J. Carbamazepine hypersensitivity reaction.  Brain Inj. 1991;  5 57-62
  • 16 Shear N H, Spielberg S P. Anticonvulsant hypersensitivity syndrome.  J Clin Invest. 1988;  82 1826-1832
  • 17 Sillanpää M. Carbamazepine: pharmacology and clinical uses. Copenhagen; Acta Neurol Scand, Munks-gaard 1981 64 (suppl 88)
  • 18 Spielberg S P, Gordon G B, Blake D A, Mellitis E D, Bross D S. Anticonvulsant toxicity in vitro: possible role of arene oxides.  J Pharmacol Exp Ther. 1981;  217 386-389
  • 19 Troost R JJ, Van Parys J AP, Hooijkaas H, van Joost T, Benner R, Prens E P. Allergy to Carbamazepine: Parallel in vivo and in vitro detection.  Epilepsia. 1996;  37 (11) 1093-1099
  • 20 Uetrecht J P. The role of leukocyte-generated reactive metabolites in pathogenesis of ideosyncratic drug reactions.  Drug metabolisme reviews. 1992;  24 299-366
  • 21 Vittorio C C, Muglia J J. Anticonvulsivant hypersensitivity syndrome.  Arch Intern Med. 1995;  155 2285-2290
  • 22 Walden J, Heßlinger B. Bedeutung alter und neuer Antiepileptika in der Behandlung psychischer Erkrankungen.  Fortschr. Neurol. Psychiat. 1995;  63 320-335
  • 23 Yates P, Stockdill G, McIntyre M. Hypersensitivity to carbamazepine presenting as pseudolymphoma.  J Clin Pathol. 1986;  39 1224-1228
  • 24 Zakrzewska J M, Ivanyi L. In vitro lymphocyte proliferation by carbamazepine, carbamazepine-10, 11-epoxid and oxcarabazepine in the diagnosis of druginduced hypersensitivity.  J Allergy Clin Immunol. 1988;  82 110-115

Dr. med. Samuel Elstner

Psychiatrische Klinik mit Poliklinik der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Schwabachanlage 6

91054 Erlangen

Email: Elstner@psych.med.uni-erlangen.de

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