Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2000; 32(3): 209-229
DOI: 10.1055/s-2000-7589
Originalarbeit
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das Gaumenimplantat

T. Bernhart1 , O. Dörtbudak1 H. Wehrbein2 C. Baier3 , H.-P. Bantleon3 , G. Kucher3
  • 1Abteilung für Orale Chirurgie (Leiter: Univ. Prof. DDr. G. Watzek), Universitätsklinik für Zahn-, Mund-, und Kieferheilkunde, Wien (Vorstand: Univ. Prof. DDr. G. Watzek)
  • 2Abteilung für dentomaxillofaciale Orthopädie (Leiter: Univ. Prof. Dr. Heinrich Wehrbein), Tandheelkündige Kliniek, Brüssel
  • 3Abteilung für Kieferorthopädie (Leiter: Univ. Prof. Dr. Hans-Peter Bantleon), Universitätsklinik für Zahn-, Mund-, und Kieferheilkunde, Wien (Vorstand: Univ. Prof. DDr. G. Watzek)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
31. Dezember 2000 (online)

Zusammenfassung

Eine der größten Einschränkungen der modernen Kieferorthopädie ist die alveoläre Verankerung, da sich Zähne aufgrund der einwirkenden Kräfte bewegen. Osseointegrierte Implantate wurden für eine maximale Verankerung in der kieferorthopädischen Therapie beschrieben. Steht die Pars alveolaris zur Implantation nicht zur Verfügung, werden temporäre Implantate zur maxillären Verankerung in den harten Gaumen inseriert. Aufgrund des eingeschränkten Knochenangebotes erfordert diese Region eine andere Implantatgeometrie im Vergleich zu konventionellen Implantaten. Ziel dieses Artikels ist es, einen Überblick über die Möglichkeiten der präoperativen Diagnostik, über das chirurgische Vorgehen und die chirurgische Nachsorge zu geben, und über eigene Erfahrungen zu berichten. Die präoperative Diagnostik gliedert sich in die Beschreibung der Wertigkeit des lateralen Fernröntgens und des Protokolls der dentalen Computertomographie. Anhand dreier unterschiedlicher Implantatsysteme wird das chirurgische Vorgehen und die postoperative Nachsorge erläutert. Die Möglichkeit der Implantatverankerung mittels Transpalatinalbogen wird beschrieben. Abschließend werden die chirurgischen Möglichkeiten der Implantatentfernung dargestellt.

Abstract

One of the greatest limitations in modern orthodontics is toothborn anchorage, because teeth move in response to forces. Osseointegrated implants have been described as maximum anchorage aids for orthodontic therapy. If the alveolar ridge is not available for implantation temporary implants will be inserted in the palate for maxillary anchorage. The different bone morphology in the palatal region, however, imposes some restrictions to the implant geometry compared to conventional dental implants. It is the aim of this article to present an overview of the possibilities in preoperative diagnostics, surgical approach and recall. Additionally, own experiences are included. The preoperative diagnostics include a summary of the lateral cephalogram analysis and a description of the Dental-CT protocol. The possibility of anchorage control with implants and transpalatal bar is described. Surgical procedures and recall will be explained for three different implant systems. Finally, removal of the implant will be described.

Literatur

  • 1 Angle E. H. Treatment of malocclusion of teeth. S.S. White Dental Manufacturing Comp., Philadelphia. 7th ed. 1907
  • 2 Bernhart T., Vollgruber A., Gahleitner A., Dörtbudak O., Haas R.. Alternative to the median region of the palate for placement of an orthodontic implant.  Clinical Oral Implants Research (in press).  2000; 
  • 3 Block M. S., Hoffmann D. R.. A new device for absolute anchorage for orthodontics.  American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics.. 3 1995;  251-258
  • 4 Bousquet F., Bousquet P., Mauran G., Parguel P.. Use of an Impacted Post for Anchorage.  Journal of Clinical Orthodontics.. 5 1996;  261-265
  • 5 Creekmore T. D., Eklund M. K.. Possibilities of Skeletal Anchorage.  Journal of Clinical Orthodontics.. 54 1983;  156-171
  • 6 De Pauw G.A. M., Dermaut L., De Bruyn H., Johansson C.. Stability of implants as anchorage for orthopedic traction.  The Angle Orthodontist.. 69 1999;  401-407
  • 7 Diederichs C. G., Engelke W. G.H., Richter B., Hermann K. P., Oestmann J. W.. Must radiation dose for CT of the maxilla and mandible be higher than that for conventional panoramic radiography?.  American Journal of Neuroradiological Research.. 17 1996;  1758-1760
  • 8 Diedrich P.. Verschiedene orthodontische Verankerungssysteme - eine kritische Betrachtung.  Fortschritte der Kieferorthopädie. 54 1993;  156-171
  • 9 Fishman L. S.. Radiographic evaluation of skeletal maturation. A clinically oriented method based on hand-wrist films.  The Angle Orthodontist.. 52 (2) 1982;  88-112
  • 10 Freudenthaler J., Haas R., Bantleon H.-P.. Titanium screws for critical anchorage in the mandible: A preliminary report.  Clinical Oral Implants Research. In review.. 2000; 
  • 11 Glatzmaier J., Wehrbein H., Diedrich P.. Die Entwicklung eines resorbierbaren Implantatsystems zur orthodontischen Verankerung.  Fortschritte der Kieferorthopädie.. 56 1995;  175-181
  • 12 Haßfeld S., Streib S., Sahl H., Stratmann U., Fehrentz D., Zöller J.. Low-dose-Computertomographie des Kieferknochens in der präimplantologischen Diagnostik.  Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie.. 2 1998;  188-193
  • 13 Higuchi K. W., Slack J. M.. The Use of Titanium Fixtures for Intraoral Anchorage to Facilitate Orthodontic Tooth Movement.  The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants.. 6 (3) 1991;  338-344
  • 14 Holgers K. M., Tjellström A., Bjursten L. M., Erlandsson B. E.. Soft Tissue Reactions Around Percutaneous Implants: A Clinical Study on Skin-Penetrating Titanium Implants Used for Bone-Anchored Auricular Prostheses.  The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants.. 2 1987;  35-39
  • 15 Jacobsson M., Tjellström A., Anderss on H.. A Retrospective Study of Osseointegrated Skin-Penetrating Titanium Fixtures Used for Retaining Facial Prostheses.  The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants.. 7 1992;  523-528
  • 16 Kanomi R.. Mini-Implant for Orthodontic Anchorage.  Journal of Clinical Orthodontology.. 11 1997;  763-767
  • 17 Linder-Aronson S., Nordenram A., Anneroth G.. Titanium implant anchorage in orthodontic treatment: an experimental investigation in monkeys.  European Journal of Orthodontics.. 12 1990;  414-419
  • 18 Lindh C., Petersson A., Klinge B.. Measurements of distances related to the mandibular canal in radiographs.  Clinical Oral Implants Research.. 6 1995;  96-103
  • 19 Naidich D. P, Marshall C. H., Gribbin C., Arams R. S., McCauly D. I.. Low-dose CT of the lungs: preliminary observations.  Radiology.. 175 1990;  729-731
  • 20 Ödman J., Lekholm U., Jemt T., Thilander B.. Osseointegrated implants as orthodontic anchorage in the treatment of partially edentulous adult patients.  European Journal of Orthodontics.. 16 1994;  187-201
  • 21 Ödmann J., Lekholm J., Jemt T., Brånemark P. I., Thilander B.. Osseointegrated titanium implants - a new approach in orthodontic treatment.  European Journal of Orthodontics.. 10 1988;  98-105
  • 22 Persson M., Thilander B.. Palatal suture closure in man from 15 to 35 years of age.  American Journal of Orthodontics.. 72 1977;  42-52
  • 23 Prosterman B., Prosterman L., Fisher R., Gornitsky M.. The use of implants for orthodontic correction of an open bite.  American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics.. 106 1995;  245-250
  • 24 Revelo B., Fishman L. S. Maturational evaluation of ossification of the midpalatal suture.  American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics.. 105 1994;  288-292
  • 25 Roberts W. E., Helm F. R., Marshall K. J., Gongloff R. K.. Rigid endosseous implants for orthodontic and orthopedic anchorage.  The Angle Orthodontist.. 59 (4) 1989;  247-256
  • 26 Roberts W. E., Marshall K. J., Mozsary P. G.. Rigid endosseous implant utilized as anchorage to protract molars and close an atrophic extraction site.  The Angle Orthodontist.. 60 1989;  135-152
  • 27 Schiel H. J., Klein J., Widmer B.. Das enossale Implantat als kieferorthopädisches Verankerungselement.  Zeitschrift für Zahnärztliche Implantologie. 12 1996;  183-188
  • 28 Schüller H., Köster O., Ewen K.. Untersuchungen zur Strahlenbelastung von Augenlinse und Schilddrüse bei der hochauflösenden Computertomographie der Zähne.  Fortschritt Röntgenstrahl.. 156 1992;  189-192
  • 29 Shapiro P. A., Kokich V. G.. Uses of implants in orthodontics.  Dental Clinics of North America.. 32 1988;  539-550
  • 30 Smalley W. M., Shapiro P. A., Hohl Th. H., Kokich V. G., Brånemark P.-I.. Osseointegrated titanium implants for maxillofacial protraction in monkeys.  American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics.. 1988;  285-295
  • 31 Sonick M., Abrahams J., Faiella R. A.. A Comparison of the Accuracy of Periapical Panoramic and Computerized Tomographic Radiographs in Locating the Mandibular Canal.  The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants.. 9 1994;  455-460
  • 32 Stean H.. Clinical Case Report: An Improved Technique for Using Dental Implants as Orthodontic Anchorage.  Journal of Oral Implantology.. 19 1993;  336-340
  • 33 Thilander B.. Basic mechanisms in craniofacial growth.  Acta Orthopaedica Scandinavica.. 53 1995;  144-151
  • 34 Tjellström A.. Other applications of osseointegrated implants. In: Tissue-Integrated Prostheses. Brånemark, P.-I., Zarb, G., Albrektsson, T. (eds.) Chicago: Quintessence Publishing Co. 1985
  • 35 Triaca A., Antonini M., Wintermantel E.. Ein neues Titan-Flachschrauben-Implantat zur orthodontischen Verankerung am anterioren Gaumen.  Informationen aus Orthodontie und Kieferorthopädie.. 24 1992;  251-257
  • 36 Turley P. K., Kean C., Schnur J., Stefanac J., Gray J., Hernnes J., Poon L. C.. Orthodontic force application to titanium endosseous implants.  The Angle Orthodontist.. 58 1988;  151-162
  • 37 Van Roekel N. B.. The Use of Brånemark System Implants for Orthodontic Anchorage: Report of a Case.  The International Journal of Oral & Maxillofacial Implants.. 4 1989;  341-344
  • 38 Wehrbein H., Diedrich P.. Endosseous Titanium Implants During and After Orthodontic Load - an experimental study in dog.  Clinical Oral Implants Research.. 4 1993;  76-82
  • 39 Wehrbein H., Feifel H., Diedrich P.. Palatal implant anchorage reinforcement of posterior teeth: A prospective study.  American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics.. 116 1999;  678-686
  • 40 Wehrbein H., Merz B. R., Diedrich P.. Palatal bone support for orthodontic implant anchorage - a clinical and radiological study.  European Journal of Orthodontics.. 21 1999;  65-70
  • 41 Wehrbein H., Merz B. R., Diedrich P., Glatzmaier J.. The use of palatal implants for orthodontic anchorage. Design and clinical application of the orthosystem.  Clinical Oral Implants Research. 7 1996;  410-416
  • 42 Wehrbein H., Merz B. R., Hämmerle C.H. F., Lang N. P.. Bone-to-implant contact of orthodontic implants in humans subjected to horizontal loading.  Clinical Oral Implants Research.. 9 1998;  348-353
  • 43 Zwirewich C. V., Mayo J. R., Müller N. L.. Low-dose high resolution CT of lung parenchyma.  Radiology.. 180 1991;  413-417

Univ.-Ass. Dr. Thomas  Bernhart

Abteilung für Orale Chirurgie

Universität für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde

Währingerstr. 25 a

A-1090 Wien

Tel.: +43-42 77-6 70 10

Fax: +43-42 77-6 70 19

Email: thomas.bernhart@univie.ac.at

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