Zusammenfassung
Hintergrund: Die funktionelle Magnettomographie (fMRI) ist eine nicht-invasive Methode, um lokale
Hirnaktivität mit einem hohen räumlichen Auflösungsvermögen nachzuweisen. Akustische
Stimulation führt zu einer Zunahme der Durchblutung im Gyrus temporalis superior.
Die dadurch entstehende Anreicherung von Oxyhämoglobin kann mit T2*-gewichteten MRI-Bildern dargestellt werden. Mit fMRI konnte bei normalhörenden Probanden
gezeigt werden, dass die zentralen Hörbahnen zu einem überwiegenden Anteil zum kontralateralen
temporalen Kortex kreuzen. In der vorliegenden Arbeit wird die Hirnaktivität im Gyrus
temporalis superior bei einseitig Ertaubten untersucht. Methode: 14 einseitig ertaubte Patienten wurden mit fMRI untersucht. Die Ertaubung lag im
Durchschnitt 22 Jahre zurück. Die akustische Stimulation erfolgte mit gepulsten 1000
Hz-Tönen bei 100 dB SPL, und zwar jeweils monaural links und rechts in balancierter
Reihenfolge. Die Untersuchungen erfolgten mit einem 1.5 T Siemens Vision Scanner unter
Verwendung der EPI (echo planar imaging) Aufnahmetechnik. Die Bilddaten wurden mit
dem Softwarepaket SPM96 ausgewertet. Zur Unterscheidung von aktivierten und nicht-aktivierten
Pixeln wurde eine Signifikanzschwelle von p < 0,01 verwendet. Die Anzahl aktivierter
Pixel stellt ein Maß für die Änderung der fokalen Hirndurchblutung dar. Ergebnisse: Bei allen Patienten konnte mit fMRI nach Stimulation des hörenden Ohres eine signifikante
Zunahme der T2*-gewichteten Signalintensität im Gyrus temporalis superior nachgewiesen werden. Es
bestanden jedoch große individuelle Unterschiede in der Größe des aktivierten Areals.
Die Lateralisationsratio wurde durch das Verhältnis der aktivierten Pixel zwischen
der hörenden und ertaubten Seite ausgedrückt. Die mittlere Lateralisationsratio betrug
0,9 (Stdv. ± 0,6). Bei rechtseitiger Ertaubung (n = 8) fand sich eine nahezu ausgeglichene
Aktivierung in beiden Hörrinden (Lateralisationsratio 1,1 ± 0,7), während bei linksseitiger
Ertaubung eine Tendenz zu einer geringeren ipsilateralen kompensatorischen Aktivität
in der rechten Hörrinde bestand (Lateralisationsratio 0,6 ± 0,3). Der Unterschied
war allerdings nicht signifikant (Wilcoxon-Test: p = 0,08). Schlussfolgerung: Bei einseitiger Ertaubung konnten zentral-auditive Kompensationsvorgänge nachgewiesen
werden. Die akustische Stimulation des hörenden Ohres führte zu einer bilateralen
Aktivierung der temporalen Hirnrinde, welche vergleichbar ist mit einer binauralen
akustischen Stimulation bei Normalhörenden.
Evidence of Central-Auditory Compensation in Unilateral Deafpatients Detected by Functional
MRI
Background: Functional magnetic resonance imaging (fMRI) is a noninvasive method to detect focal
brain activity at high spatial resolution. Acoustic stimulation induces an increase
of regional cerebral blood flow in the primary auditory cortex. This entails an increased
concentration of diamagnetic oxyhemoglobin in the capillaries and the venous system.
The resulting decrease of the local magnetic susceptibility was detected as a signal
increase in T2*-weighted images. The central auditory pathways predominantly cross to the contralateral
hemisphere in normally hearing subjects. The aim of the present study was to investigate
the primary auditory cortex after acoustic stimulation in unilateral deaf patients
using fMRI. Methods: Magnetic resonance images were acquired on a 1.5 T Siemens Vision scanner. For fMRI,
a single shot gradient recalled, echo planar imaging (EPI) sequence with decreasing
excitation order was used, allowing the aquisition of 9 slices within 1.8 s. The 9
slices covered a slab of 3.6 cm in cranio-caudal extension in the region of the temporal
lobes. For statistical processing of the raw image data the SPM96 software package
was used. A p-value of p < 0.01 was applied to differentiate between activated and
non-activated. The resulting functional activation maps were superimposed onto the
EPI scan. The number of activated pixels was used to quantitate the cortical response
upon acoustic stimulation. Stimulation consisted of a 1000-Hz sine tone (100 dB SPL
at the distal end of the head phone, pulsed at 6 Hz) to which the patients were asked
to listen passively. A piezoelectric loudspeaker was mounted on the subject table
and connected to a plastic tube system leading to a combination of bilateral ear-
and headphones. Auditory paradigms require disentangling experimental excitation from
the scanner noise that approximates 90 dB. Headphones suppress noise by ∼ 30 dB. To
decrease the acoustic background-to-stimulation ratio and to keep background noise
constant during stimulation and resting, we employed short scanning (1.8 s) and long
resting periods (10.2 s; TR = 12 s). This acquisition mode allows sufficient recovery
during off-periods and sufficient excitation during on-periods. 14 unilateral deaf
patients were examined. The mean duration of deafness was 22.5 years. Results: Acoustic stimulation of the deaf ear revealed only weak cortical activation which
could be explained by sound transmission via bone conduction to the other ear. A significant
increase of BOLD (blood oxygen level dependent)-activation in the primary auditory
cortex could be demonstrated in all patients after stimulation of the hearing ear.
However, remarkable individual differences were noticed concerning the absolute number
of activated pixels. The lateralization ratio was calculated by the number of activated
pixels on the hearing side divided by the number of activated pixels on the deaf side.
A mean lateralization ratio of 0.9 (Stdv ± 0.6) was found. The mean lateralization
ratio for patients with a right deaf ear (n = 8) and those with a left deaf ear (n
= 5) was 1.1 (Stdv ± 0.7) and 0.6 (Stdv ± 0.3) respectively. However, the difference
was not significant (Wilcoxon test: p = 0.08). Conclusions: Central-auditory compensation by bilateral cortical activation was demonstrated in
unilateral deaf patients. Moreover, a tendency towards a dominance of the left primary
auditory cortex was found, although the difference between both hemispheres was not
significant. The lateralization ratio in unilateral deaf patients is similar to findings
after binaural stimulation in normally hearing subjects.
Schlüsselwörter:
Zentrale Hörbahnen - Zentral-auditive Kompensationsvorgänge - Funktionelle Magnetresonanztomographie-
Blood oxygenation level dependent (BOLD) signal changes - Echo planar imaging (EPI)
Key words:
Central-auditory pathways - Central-auditory compensation processes - Functional magnetic
resonance imaging (fMRI) - Central-auditory blood oxygenation level dependent (BOLD)
signal changes - Echo planar imaging (EPI)
Literatur
- 01
Fox P T, Raichle M E.
Stimulus rate dependence of regional cerebral blood flow in human striate cortex,
demonstrated by positron emission tomography.
J Neurophysiol.
1984;
51
1109-1120
- 02
Ogawa S, Lee T M, Nayak A S, Glynn P.
Oxygenation-sensitive contrast in magnetic resonance image of rodent brain at high
magnetic fields.
Magn Reson Med.
1990;
14
68-78
- 03
Scheffler K, Bilecen D, Schmid N, Tschopp K, Seelig J.
Auditory cortical responses in hearing subjects and unilateral deaf patients as detected
by functional magnetic imaging.
Cerebral Cortex.
1998;
8
156-163
- 04
Schmid N, Tschopp K, Schillinger C, Bilecen D, Scheffler K, Seelig J.
Visualisierung zentral-auditiver Prozesse mit funktioneller Magnetresonanztomographie.
Laryngo-Rhino-Otol.
1998;
77
328-331
- 05 Becker W, Naumann H H, Pfaltz C R. Hals-Nasen-Ohrenheilkunde. Stuttgart; Thieme
1982: 18
- 06
Fitzpatrick K A, Imig T J.
Auditory cortico-cortical connections in the owl monkey.
J Comp Neurol.
1980;
192
589-610
- 07
Hedeen R A, Edelstein W A.
Characterization and prediction of gradient acoustic noise in MR imagers.
Magn Reson Med.
1997;
37
7-10
- 08
Bilecen D, Scheffler K, Schmid N, Tschopp K, Seelig J.
Tonotopic organization of the human auditory cortex as detected by BOLD-MRI.
Hearing Res.
1998;
126
19-27
- 09 Wellcome Department of Cognitive Neurology .Aviable at: http://www.fil.ion.ucl.ac.uk.
Accessed Jan. 1998
- 10
Pelizzone M, Hari R, Mäkelä J, Kaukoranta E, Montandon P.
Activation of the auditory cortex by cochlear stimulation in a deaf patient.
Neurosci Lett.
1986;
68
192-196
- 11
Vasama J P, Mäkelä J, Parkkonen L O, Hari R.
auditory cortical responses in humans with congenital conductive hearing loss.
Hearing Res.
1994;
78
91-97
- 12
Reale R A, Brugge J F, Chan J CK.
Maps of auditory cortex in cats reared after unilateral cochlear ablation in the neonatal
period.
Dev Brain Res.
1987;
34
281-290
- 13
Mogdans J, Knudsen E I.
Site of auditory plasticity in the brain stem (VLVp) of the owl revealed by early
monaural occlusion.
J Neurophysiol.
1994;
72
2875-2891
PD Dr. med. Kurt Tschopp
Hals-Nasen-Ohren-Klinik Kantonsspital Liestal
Rheinstraße 41 4410 Liestal Schweiz