Ultraschall Med 2001; 22(4): 163-166
DOI: 10.1055/s-2001-16816
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Verbesserte Pankreassonographie durch translienale Anlotung und Einsatz von Tissue Harmonic Imaging

Improved Ultrasound Imaging of the Pancreas with the Transsplenic View and THIM. Littmann, U. Schwaiger, B. Sczepanski, M. Susset, W. Blank, B. Braun, K. Wild
  • Medizinische Klinik, Kreiskliniken, Reutlingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
28 August 2001 (online)

Zusammenfassung

Die translienale Anlotung des Pankreas bietet einen sonographischen Zugang zu den linksseitigen Organanteilen, den die standardisierten Schnittebenen oft nicht ermöglichen. Dieser Anlotungsmodus ist allgemein zu wenig bekannt und verdient mehr Beachtung sowie eine Integration in den routinemäßigen Untersuchungsablauf. Studienziel: Evaluierung der Beurteilung der Cauda pancreatis bei ventraler und translienaler Anlotung mit und ohne Einsatz von THI. Methode: 135 Patienten wurden von routinierten und ultraschallerfahrenen Internisten in den beiden definierten Anlotungsvarianten zum Pankreasschwanz jeweils mit und ohne THI untersucht und die Ergebnisse wurden auf entsprechenden Dokumentationsbögen festgehalten. Ergebnisse: Die ventrale Anlotung erlaubt eine ausreichende (gute bzw. mäßige) Beurteilung der linksseitigen Organanteile des Pankreas in 58 %, die translienale Anlotung dagegen in 98 %. THI verbessert die Pankreasbeurteilbarkeit in beiden Anlotungsvarianten generell bei 85 % der Patienten. Schlussfolgerung: Die translienale Anlotung ermöglicht in den meisten Fällen eine suffiziente sonographische Beurteilbarkeit des Pankreasschwanzes, und zwar häufig auch dann, wenn eine Anlotung von ventral trotz diverser Untersuchungstricks nicht ausreichend möglich ist. THI verbessert generell die Beurteilbarkeit des retroperitoneal gelegenen und deshalb gelegentlich erschwert beurteilbaren Organs.

Improved Ultrasound Imaging of the Pancreas with the Transsplenic View and THI

The conventional ultrasound examination of the pancreas from ventral is - especially concerning the leftsided parts of the organ - limited by interposition of stomach, flexura duodenojejunalis or colon. The transsplenic view to the cauda pancreatis is less known, but allows quite often a good possibility to examine this part of the retroperitoneal organ, even when examination from ventral is impossible. Aim: Comparison of ventral and transsplenic ultrasound examination - with and without tissue harmonic imaging (THI) - in regard to the diagnostic accessability to the cauda pancreatis. Method: Ultrasound examination of 135 patients from both positions with and without THI and comparison of the accessability by experienced examiners. Results: As examination from the ventral position allows a proper view to the cauda only in 58 %, the transsplenic position allows an adequate view in 98 %. The examiners regarded THI as a useful improvement in examining the pancreas in 85 %. Conclusion: The transsplenic view to the pancreas is less known than the examination from the classical ventral transducer position. It enables the examinator quite often to examine the pancreatic cauda even when examination from ventral is impossible. Therefore it should be enclosed in the routine procedure of abdominal ultrasound examination. THI is a further possibility to improve the ultrasound access to the pancreas, especially when conditions for a good view and proper examination are limited.

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Dr. Michael Littmann

Med. Klinik
Kreiskliniken

Steinenbergstraße 31
72764 Reutlingen


Phone: Tel.07121/2000

Fax: Fax07121/200 3491

Email: E-mail:MLittmann@t-online.de

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