Zusammenfassung
Zur Beantwortung der Frage, ob nach einem ersten generalisierten tonisch-klonischen
epileptischem Anfall bei Erwachsenen eine medikamentöse Langzeittherapie eingeleitet
werden soll, werden zunehmend prospektive Kohortenstudien herangezogen, deren Resultate
eine Behandlungsindikation bereits nach dem ersten spontanen epileptischen Anfall
eher bezweifeln lassen. Das Problem bei dieser Argumentation liegt darin, dass prospektive
Verlaufs- und Therapiestudien individual- und epilepsiesyndromspezifische Aspekte
ignorieren. Bei individuellerer Betrachtung der Problematik im Einzelfall können das
individuelle Risiko, erhebliche und lange anhaltende sozialmedizinische Nachteile
durch einen Zweitanfall - vor allem bei Auftreten im Erwachsenenalter und bei Anfällen
mit Bewusstseinsstörung -, die frühzeitige Identifikation eines Epilepsiesyndroms
mit hoher Rezidivwahrscheinlichkeit im Spontanverlauf und hervorragender Prognose
unter Therapie und die Identifikation zusätzlicher prognostisch ungünstiger ätiologischer
Faktoren die Therapieeinleitung bereits nach dem ersten Anfall nahezu zur ärztlichen
Pflicht machen.
Initiation of Phamacotherapy after a First Generalized Tonic-Clonic Seizure in Adults:
Pro
Prospective cohort studies are more and more quoted in order to justify that chronic
antiepileptic drug treatment does not have to be initiated as early as after the first
unequivocal spontaneous generalized tonic-clonic epileptic seizure in adults. However,
prospective studies of the course and the therapy effect after a first unprovoked
seizure completely ignore individual and syndrome-specific peculiarities. An individual
diagnostic and therapeutic approach provided, the individual risk, severe and long-lasting
social drawbacks after a second seizure, especially in adults and after a first seizure
associated with loss of consciousness, the early identification of epilepsy syndromes
at onset associated with a high spontaneous recurrence rate and a good prognosis under
antiepileptic drug treatment as well as the diagnosis of unfavourable prognostic etiological
factors may urgently require the mandatory initiation after a first seizure in spite
of the prospective studies mentioned above.
Literatur
- 1 Matthes A, Schneble H. Epilepsien. Diagnostik und Therapie für Klinik und Praxis. Stuttgart,
New York; Thieme 1999 6. neubearbeitete Auflage
- 2
Pohlmann-Eden B.
Erster epileptischer Anfall im Erwachsenenalter - Überblick zu einem kontroversen
Thema.
Akt Neurol.
2001;
28
333-339
- 3
Meierkord H.
Erster epileptischer Anfall. Diagnostische und therapeutische Entscheidungen.
Z Ärztl Fortbild (Jena).
1994;
88
17-22
- 4
Thomas M H.
The single seizure: its study and management.
J Am Med Ass.
1959;
169
457-459
- 5
Johnson L C, DeBolt W L, Long M T. et al .
Diagnostic factors in adult males following initial seizures.
Arch Neurol.
1972;
27
193-197
- 6
Saunders M, Marshall C.
Isolated seizures: an EEG and clinical assessment.
Epilepsia.
1975;
16
731-733
- 7
Blom S, Heijbel J, Bergfors P G.
Incidence of epilepsy in children: a follow-up study of three years after the first
seizure.
Epilepsia.
1978;
19
342-350
- 8
Cleland P G, Mosquera I, Teward W P, Forster J P.
Prognosis of isolated seizures in adult life.
Br Med J.
1981;
283
1365
- 9
Hauser W A, Anderson V E, Loewenson R B, McRoberts S M.
Seizure recurrence after a first unprovoked seizure.
N Engl J Med.
1982;
307
522-528
- 10
Elwes R DC, Chesterman P, Reynolds E H.
Prognosis after a first untreated tonic clonic seizure.
Lancet.
1985;
II
752-753
- 11
Hopkins A, Graman A, Clarke C.
The first seizure in adult life.
Lancet.
1988;
I
721-726
- 12
Hart Y M, Sander J WAS, Jonson A L, Shorvon S D.
National General Practice Study of Epilepsy: recurrence after a first seizure.
Lancet.
1990;
336
1271-1274
- 13
van Donselaar C A, Schimsheimer R J, Geerts A T, Declercek A C.
Value of the electroencephalogram in adult patients with untreated idiopathic first
seizures.
Arch Neurol.
1992;
49
231-237
- 14
Martinovic Z, Jovic N.
Seizure recurrence after a first generalized tonic-clonic seizure, in children, adolescents
and young adults.
Seizure.
1997;
6
461-465
- 15
Stroink H, Brouwer O F, Arts W F. et al .
The first unprovoked, untreated seizure in childhood: a hospital based study of the
accuracy of the diagnosis, rate of recurrence, and long-term outcome after recurrence.
Dutch study of epilepsy in childhood.
J Neurol Neurosurg Psychiatry.
1998;
64
595-600
- 16
Reynolds E H.
Early treatment and prognosis of epilepsy.
Epilepsia.
1987;
28
97-106
- 17
Reynolds E H.
The early treatment and prognosis of epilepsy.
Jpn J Psychiatry Neurol.
1988;
42
429-435
- 18
Gupta S K, Satishchandra P, Venkatesh A, Subbakrishna D K.
Prognosis of single unprovoked seizures.
J Assoc Physicians India.
1993;
41
709-710
- 19
Mussicco M, Beghi E, Solari A, Viani F.
Treatment of first tonic-clonic seizure does not improve the prognosis of epilepsy.
First Seizure Trial Group.
Neurology.
1997;
49
991-998
- 20 Lewrenz H. Begutachtungs-Leitlinien zur Kraftfahrereignung des Gemeinsamen Beirats
für Verkehrsmedizin beim Bundesminister für Verkehr, Bau- und Wohnungswesen und beim
Bundesministerium für Gesundheit. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen. Bremerhaven;
Wirtschaftsverlag NW, Verlag für neue Wissenschaft 2000 6. Auflage
- 21
Janz D.
The idiopathic generalized epilepsies of adolescence with childhood and juvenile age
of onset.
Epilepsia.
1997;
38
4-11
Prof. Dr. med. Bernhard J. Steinhoff
Epilepsiezentrum Kork
Klinik und Ambulanz für Erwachsene
Landstraße 1
77694 Kehl-Kork
Email: b.j.steinhoff@telda.net