Zusammenfassung
Hintergrund : Ziel war die Überprüfung morphologischer Kriterien in der Spiral-Computertomographie
(S-CT) für die Beurteilung von lokalen Tumorrezidiven im Kopf-Hals-Bereich. Methodik : Es erfolgte eine retrospektive Auswertung von 44 als tumorsuspekt beurteilten S-CT-Untersuchungen
durch zwei Radiologen im Konsensusverfahren. Ferner wurde eine morphologische Charakterisierung
der Befunde und eine Dignitätsbeurteilung durchgeführt und diese mit dem klinischen
Befund und der Histologie korreliert. Ergebnisse : Insgesamt hatten 25 Patienten ein histologisch gesichertes Tumorrezidiv. Die Spezifität
der CT in diesem präselektionierten Patientengut für ein Rezidiv betrug 83,3 %, die
Treffsicherheit 93,5 %, wobei 13/44 Befunde in ihrer Dignität nicht eindeutig eingestuft
werden konnten. Bei den 25 histologisch bestätigten Rezidiven waren am häufigsten
als morphologische Kriterien vorhanden: KM-Aufnahme (96 %), Volumenvermehrung (92
%) und eine inhomogene Binnenstruktur (72 %), jedoch traten die Kriterien KM-Aufnahme
und Volumenvermehrung bei den Nichtrezidiven auch in 68,4 % bzw. 63,1 % der Fälle
auf. Schlussfolgerungen : Die bekannten morphologischen Merkmale KM-Aufnahme und Volumenvermehrung zeigen
eine hohe Sensitivität bei jedoch geringer Spezifität in der Rezidivdiagnostik von
Kopf-Hals-Karzinomen.
Follow-Up in Patients with Head and Neck Tumors: Evaluation of CT Criteria for Local
Tumor Recurrence
Background: Aim of this study was to evaluate morphologic criteria for diagnosis of locally recurrent
head and neck tumors in helical CT. Methods : Retrospective study, 44 examinations with radiologically abnormal findings were
re-read by two radiologists; findings were analysed and correlated with histological
diagnosis and clinical findings. Results : 25 cases of local tumor recurrence were confirmed histologically. The accuracy of
helical-CT in our preselected examinations for a local tumor recurrence was 93.5 %,
the specificity 83.3 %. But 13/44 cases showed radiologically equivocal findings,
among them 6 tumor recurrences. The most common characteristics of the 25 proven tumor
recurrences were: contrast medium enhancement (96 %), increased volume in comparison
to previous examination (92 %), inhomogenity (72 %); however contrast medium-enhancement
and increasing volume were also seen in 68.4 % and 63.1 % of the benign changes. Conclusion : Contrast medium enhancement and increasing volume are criteria with a high sensitivity
but low specifity in predicting a local tumor recurrence in head and neck cancer.
Schlüsselwörter:
Spiral-Computertomographie - Lokale Tumorrezidive Kopf-Hals - Morphologische Kriterien
Key words:
Helical-Computertomography - Local recurrence of head and neck tumors - Morphologic
characteristics
Literatur
1
Lell M, Baum U, Greess H, Nömayr A, Nkenke E, Koester M, Lenz M, Bautz W.
Head and neck tumors: imaging recurrent tumor and post-therapeutic changes with CT
and MRI.
Eur J Radiol.
2000;
33
239-247
2
Disantis D J, Balfe D M, Hayden R E, Sagel S S, Sessions D, Lee J KT.
The neck after laryngectomy: CT study.
Radiology.
1984;
153
713-717
3
Maroldi R, Battaglia G, Nicolai P, Maculotti P, Cappiello J, Cabassa P, Farina D,
Chiesa A.
CT appearance of the larynx after conservative and radical surgery for carcinomas.
Eur Radiol.
1997;
7
418-431
4
Mukherji S, Mancuso A A, Kotzur I M, Mendenhall W, Kubilis P S, Tart R P, Lee W R,
Freeman D.
Radiologic appearance of the irradiated larynx.
Radiology.
1994;
193
141-148
5
Ohgi K, Kohno A, Itabashi K, Ohkubo Y, Takahashi E, Harasawa C, Suzuki K, Narimatsu A,
Shigeta A.
Head and neck reconstruction with pectoralis major myocutaneous flap: CT evaluation.
J Comput Assist Tomogr.
1990;
14, 2
286-290
6
Lenz M, Greess H, Baum U, Dobritz M, Kersting-Sommerhoff B.
Oropharynx, oral cavity, floor of the mouth: CT and MRI.
Eur J Radiol.
2000;
33
203-215
7
Rozeik C, Kotterer O, Vogel J, Preiß J, Deininger W.
Probleme der Rezidiverkennung kraniozervikaler Malignome im CT.
Fortschr Röntgenstr.
1991;
154
657-662
8
Lenz M, Kersting-Sommerhoff B, Kretz S, Helmberger H, Brandstetter K, Bautz W.
Wertigkeit der Computertomographie bei der Diagnose von Lokal- und Lymphknotenrezidiven
von Kopf-Hals-Tumoren.
Fortschr Röntgenstr.
1993;
158
428-436
9
Conrad R, Pauleit P, Layer G, Kandyba J, Kohlbecher R, Hortling N, Baselides P, Schild H.
Spiral-CT der Kopf-Hals-Region: Vorteile der arteriellen Frühphase bei der Detektion
von Plattenepithelkarzinomen.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
171
15-19
10
Mukherji S K, Castillo M, Huda W, Suojanen J, Kubilis P, Tart R P, Dhillon G.
Comparison of dynamic and spiral CT for imaging the glottic larynx.
J Comput Assist Tomogr.
1995;
19
899-904
11
Spreer J, Krahe T, Jung G, Lackner K.
Spiral versus conventional CT in routine examinations of the neck.
J Comput Assist Tomogr.
1995;
19
905-910
12
Van den Brekel M, Runne R W, Smeele L E, Tiwari R M, Snow G B, Castelijns J A.
Assessment of tumour invasion into the mandible: the value of different imaging techniques.
Eur Radiol.
1998;
8
1552-1557
13
Bootz F, Lenz M, Skalej M, Bongers H.
Computed tomography and magnetic resonance imaging in T-stage evaluation of oral and
oropharyngeal carcinomas.
Clin Otolaryngol.
1992;
17
421-479
Dr. Rolf Schaible
Radiologische Universitätsklinik Bonn
Sigmund-Freud-Straße 25 53105 Bonn