Zusammenfassung.
Zielsetzung: Vergleich und Beurteilung der klinischen Wertigkeit der renalen Ausscheidung von
Gadolinium-ethoxybenzyl-DTPA (Gd-EOB-DTPA) und Gd-DTPA bei der KM-verstärkten MRT.
Material und Methodik: In zwei randomisierten klinischen Phase-II-Studien erfolgte die Untersuchung von
61 Patienten mittels abdomineller MRT (1,5 T) und Gabe von 5 verschiedenen Dosierungen
von Gd-EOB-DTPA (3; 6; 12,5; 25 und 50 µmol/kg KG als Bolusinjektion). Zur Anwendung
kamen T1 - und T2 -gewichtete SE und FLASH-2D-Sequenzen vor, während und zu festgelegten Zeitpunkten
bis 45 min nach Injektion von Gd-EOB-DTPA. Diese Aufnahmen wurden mit denen nach Gabe
von Gd-DTPA (0,1 mmol/kg KG als Bolusinjektion) verglichen. Ergebnisse: Im Rahmen der bolusförmigen i. v. Injektion des hepatobiliären KM Gd-EOB-DTPA lässt
sich eine renale Elimination visualisieren. Dabei imponiert eine kortikomedulläre
KM-Anreicherung in den Nieren bis zur 8. min nach KM-Gabe. Ab der 4. min diffundierte
Gd-EOB-DTPA in das renale Nierenbeckenkelchsystem. Hierbei ließ sich die stärkste
KM-Anreicherung 20 min nach KM-Gabe auf den T1 -gewichteten Sequenzen mit guter Kontrastierung der Calices und des Nierenbeckens
verzeichnen. Nach 45 min konnte ein KM-Abfluss über die Ureteren dokumentiert werden.
Schlussfolgerung: Neben dem klinischen Einsatz von Gd-EOB-DTPA als hepatobiliäres KM kann Gd-EOB-DTPA
auch zur Beurteilung der renalen Strukturen und Funktion aufgrund der renalen Ausscheidung
verwendet werden.
Renal enhancement and excretion of the hepatobiliary contrast agent Gd-EOB-DTPA.
Purpose: To evaluate the clinical value of the renal clearance using MR imaging with different
doses of gadolinium ethoxybenzyl-DTPA (Gd-EOB-DTPA) in comparison to gadolinium DTPA
(Gd-DTPA). Material and Methods: In a double-blind and randomized clinical phase II study. MR imaging at 1.5 T was
performed in 61 patients with five different doses of Gd-EOB-DTPA (3, 6, 12.5, 25
and 50 µmol/kg b. w. as a bolus injection). The study protocol comprised T1 - and T2 -weighted spin-echo magnetic resonance and two-dimensional fast low-angle shot imaging
before and at increasing intervals for up to 45 min after injection of Gd-EOB-DTPA.
These images were compared with Gd-DTPA-enhanced imaging (0.1 mmol/kg b. w. as a bolus
injection). Results: After bolus injection of the hepatobiliary MR contrast agent Gd-EOB-DTPA a renal
elimination was observed. Immediately after the injection of Gd-EOB-DTPA until the
eighth minute a corticomedullary enhancement of the kidney was conspicuous. After
the fourth minute a contrast enhancement could be seen in the renal pelvis. The best
enhancement was noted after 20 minutes in the FLASH GRE and T1 -weighted images with good pelvicaliceal contrast. After 45 minutes an outflow of
Gd-EOB-DTPA into the ureter could be observed. Conclusion: In addition to the hepatobiliary secretion Gd-EOB-DTPA appears useful for the evaluation
of renal structures and renal function on account of the renal excretion without diuretic
preparation of the patients.
Schlüsselwörter:
Gd-EOB-DTPA - Nieren - MRT - Kontrastmittel - Urographie
Key words:
Gd-EOB-DTPA - Contrast agent - Urography - MRI
Literatur
1
Clement O, Muhler A, Vexler V, Berthezene Y, Brasch R C.
Gadolinium-ethoxybenzyl-DTPA, a new liver-specific magnetic resonance contrast agent.
Kinetic and enhancement patterns in normal and cholestatic rats.
Invest Radiol.
1992;
27
612-619
2
Muhler A, Clement O, Saeed M. et al .
Gadolinium-ethoxybenzyl-DTPA, a new liver-directed magnetic resonance contrast agent.
Absence of acute hepatotoxic, cardiovascular, or immunogenic effects.
Invest Radiol.
1993;
28
26-32
3
Muhler A, Clement O, Vexler V, Berthezene Y, Rosenau W, Brasch R C.
Hepatobiliary enhancement with Gd-EOB-DTPA: comparison of spin-echo and STIR imaging
for detection of experimental liver metastases.
Radiology.
1992;
184
207-213
4
Schuhmann-Giampieri G, Schmitt-Willich H, Press W R, Negishi C, Weinmann H J, Speck U.
Preclinical evaluation of Gd-EOB-DTPA as a contrast agent in MR imaging of the hepatobiliary
system.
Radiology.
1992;
183
59-64
5
Bollow M, Taupitz M, Hamm B, Staks T, Wolf K J, Weinmann H J.
Gadolinium-ethoxybenzyl-DTPA as a hepatobiliary contrast agent for use in MR cholangiography:
results of an in vivo phase-I clinical evaluation.
Eur Radiol.
1997;
7
126-132
6
Hamm B, Staks T, Muhler A. et al .
Phase I clinical evaluation of Gd-EOB-DTPA as a hepatobiliary MR contrast agent: safety,
pharmacokinetics, and MR imaging.
Radiology.
1995;
195
785-792
7
Schuhmann-Giampieri G.
Liver contrast media for magnetic resonance imaging. Interrelations between pharmacokinetics
and imaging.
Invest Radiol.
1993;
28
753-761
8
Weinmann H J, Schuhmann-Giampieri G, Schmitt-Willich H, Vogler H, Frenzel T, Gries H.
A new lipophilic gadolinium chelate as a tissue-specific contrast medium for MRI.
Magn Reson Med.
1991;
22
233-237; discussion 242
9
Giovagnoni A, Paci E.
Liver. III: Gadolinium-based hepatobiliary contrast agents (Gd-EOB-DTPA and Gd-BOPTA/Dimeg).
Magn Reson Imaging Clin N Am.
1996;
4
61-72
10
Vogl T J, Kummel S, Hammerstingl R. et al .
Liver tumors: comparison of MR imaging with Gd-EOB-DTPA and Gd-DTPA.
Radiology.
1996;
200
59-67
11
Reimer P, Rummeny E J, Shamsi K. et al .
Phase II clinical evaluation of Gd-EOB-DTPA: dose, safety aspects, and pulse sequence.
Radiology.
1996;
199
177-183
12
Low R N, Martinez A G, Steinberg S M. et al .
Potential renal transplant donors: evaluation with gadolinium-enhanced MR angiography
and MR urography.
Radiology.
1998;
207
165-172
13
Knopp M V, Dorsam J, Oesingmann N. et al .
Funktionelle MR-Urographie bei Patienten mit Nierentransplantaten.
Radiologe.
1997;
37
233-238
14
Nolte-Ernsting C C, Krombach G, Staatz G, Kilbinger M, Adam G B, Gunther R W.
Virtuelle Endoskopie des Harntraktes auf der Basis kontrast-angehobener MR-Urographie
Datensätze.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170
550-556
15
Muhler A, Freise C E, Kuwatsuru R. et al .
Acute liver rejection: evaluation with cell-directed MR contrast agents in a rat transplantation
model.
Radiology.
1993;
186
139-146
16
Schmitz S A, Muhler A, Wagner S, Wolfr K J.
Functional hepatobiliary imaging with gadolinium-EOB-DTPA. A comparison of magnetic
resonance imaging and 153gadolinium-EOB-DTPA scintigraphy in rats.
Invest Radiol.
1996;
31
154-160
17
Ni Y, Marchal G, Lukito G, Yu J, Muhler A, Baert A L.
MR imaging evaluation of liver enhancement by Gd-EOB-DTPA in selective and total bile
duct obstruction in rats: correlation with serologic, microcholangiographic, and histologic
findings.
Radiology.
1994;
190
753-758
18
Winterer J T, Strey C, Wolffram C. et al .
Präoperative Untersuchung potenzieller Nierenlebenspender: Wertigkeit der Gadolinium-verstärkten
3D-MR-Angiographie im Vergleich mit der DSA und Urographie.
Fortschr Röntgenstr.
2000;
172
449-457
19
Allkemper T, Tombach B, Heindel W.
Gd-BOPTA-gestützte MR-Ausscheidungsurographie ohne Diuretikagabe.
Fortschr Röntgenstr.
2001;
173
115-120
20
Nolte-Ernsting C C, Adam G B, Gunther R W.
MR urography: examination techniques and clinical applications.
Eur Radiol.
2001;
11
355-372
Dr. med. Stephan Zangos
Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität
Theodor-Stern-Kai 7
60590 Frankfurt/Main
Phone: (+49) 69 6301 7277
Fax: (+49) 69 6301 7258
Email: Zangos@em.uni-franfurt.de