Z Orthop Ihre Grenzgeb 2001; 319(6): 525-530
DOI: 10.1055/s-2001-19235
HÜFTGELENK

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ergebnisse zementfreier Endoprothesen bei der nichttraumatischen Hüftkopfnekrose

Results of the Uncemented Total Hip Arthroplasty in Avascular Necrosis of the Femoral HeadK.-S.  Delank, P.  Drees, A.  Eckardt, J.  Heine
  • Klinik für Orthopädie der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz (Direktor: Univ.-Prof. Dr. med. J. Heine)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Fragestellung: Sind die mittelfristigen Ergebnisse der hier untersuchten 56 Patienten, die aufgrund einer nichtraumatischen Hüftkopfnekrose an 66 Gelenken mit einer zementfreien Totalendoprothese versorgt wurden günstiger als die in der Literatur berichteten Resultate bei zementierten Endoprothesenmodellen? Methode: Als Implantate bei der retrospektiv angelegten Studie fanden 30 × die Zweymüller- und 25 × die HA-beschichtete ABG-Prothese Verwendung. Zusätzlich wurden die Ergebnisse von 11 Versorgungen mit einer Endler-Polyethylenpfanne in Kombination mit dem Zweymüller-Schaft ausgewertet. Das mittlere Alter der Patienten betrug 48 Jahre, das Follow-up durchschnittlich 5,9 Jahre. Es erfolgten die klinische Befunderhebung, die Erfassung des Merle d'Aubigné-Scores sowie die radiologische Untersuchung. Ergebnisse: Die klinischen Untersuchungsbefunde zeigen keine Unterschiede zwischen den Prothesentypen. Im Merle d'Aubigné-Score sind günstigere Resultate für die Zweymüller- und ABG-Prothesen im Gegensatz zu den Patienten mit einer Endlerpfanne festzustellen. Eine Schaftlockerung trat während des Untersuchungszeitraumes nicht auf, bei insgesamt 7,5 % der Patienten (3 × Endler/2 × ABG) führte eine aseptische Lockerung der Pfanne zur Revision. Bei 20 % der Patienten mit einer ABG-Pfanne waren azetabuläre Osteolysen unterschiedlichen Ausmaßes zu verzeichnen, welche mit einem erhöhten PE-Abrieb des Inlays im Zusammenhang stehen. Schlussfolgerung: Aktuelle Berichte aus der Literatur über günstigere Ergebnisse zementfreier Prothesenversorgungen bei der Hüftkopfnekrose können somit bestätigt werden. Die unbefriedigenden Resultate der Endler-Pfannen zeigen jedoch, dass die Verwendung bewährter Endoprothesensysteme hierfür eine Voraussetzung darstellt.

Aim of the study: The results from 56 patients with osteonecrosis of the femoral head who underwent 66 uncemented total hip replacements were analyzed and compared with current reports in the literature on cemented endoprosthesis. Methods: In the retrospective study in 30 of those cases the Zweymüller and in 25 cases the HA-coated ABG prosthesis were used. In addition the results of 11 patients with a polyethylene Endler cup in combination with a Zweymüller stem are presented. The mean age at surgery was 48 years, the mean follow-up was 5.9 years. Clinical examination, registration of the Merle d'Aubigné score and a radiological examination were performed. Results: The clinical results did not show any differences between the used prostheses. A more favourable outcome with regard to the Merle d'Aubigné score was demonstrated for the Zweymüller and ABG prostheses. No loosening of the stem was found. Revision as a consequence of aseptic loosening of the acetabular component was done in 7,5 % (27,3 % of the Endler cups and 8 % of the ABG cups). 20 % of the patients with an ABG prosthesis showed acetabular osteolysis of various degrees. This seems to be correlated with an increased polyethylene wear. Conclusion: Recent reports in the literature about a favourable outcome in uncemented total hip arthroplasty in osteonecrosis of the femoral head can be confirmed. The unsatisfactory results of the Endler cup indicate that established types of endoprostheses should be preferred.

Literatur

  • 1 Arlot  M E, Bonjean  M, Chavassieux  P M, Meunier  P J. Bone histology in adults with aseptic necrosis.  J.Bone Joint Surg. 1983;  65-A 1319-1327
  • 2 Saito  S, Saito  M, Nishina  T, Ohzono  K, Ono  K. Long-Term results of total hip arthroplasty for osteonecrosis of the femoral head.  Clin Orthop. 1989;  244 198-207
  • 3 Sullivan  P M, MacKenzie  J R, Callaghan  J J, Johnston  R C. Total hip arthroplasty with cement in patients who are less than fifty years old.  J.Bone Joint Surg. 1994;  76-A 863-869
  • 4 Kantor  S G, Huo  M H, Huk  O L, Salvati  E A. Cemented total hip arthroplasty in patients with osteonecrosis.  J. Arthroplasty. 1996;  11 267-271
  • 5 Ballard  W T, Callaghan  J J, Sullivan  P M, Johnston  R C. The results of improved cementing techniques for total hip arthroplasty in patients less than fifty years old.  J. Bone Joint Surg. 1994;  76-A 959-964
  • 6 Porsch  M, Siegel  A. Artificial hip replacement in young patients with hip dysplasialong-term outcome after 10 years.  Z Orthop Ihre Grenzgeb. 1998;  136 548-553
  • 7 Zweymüller  R A, Lintner  F R, Selmitsch  M F. Biologic fixation of a press-fit titanium hip joint endoprosthesis.  Clin Orthop. 1988;  235 195-206
  • 8 Engh  C A, Gloss  F E, Bobyn  J D. Biologic fixation arthroplasty in the traetment of osteonecrosis.  Orthop Clin North Am. 1985;  16 771-787
  • 9 Dörr  L D, Takai  G L, Conaty  J P. Total hip arthroplasty in patient less than 45 years old.  J Bone Joint Surg. 1983;  65-A 474-479
  • 10 Cornell  C N, Salvati  E A, Pellicci  P M. Long-term follow-up of total hip replacement in patients with osteonecrosis.  Orthop Clin North Am. 1985;  16 757-769
  • 11 Merle d'Aubigné  R, Postel  M. Functional results of hip arthroplasty with acrylic prosthesis.  J Bone Joint Surg. 1954;  36-A 451-475
  • 12 Brooker  A F, Bowerman  J W, Robinson  R A, Riley  L H. Ectopic ossification following total hip replacement.  J Bone Joint Surg. 1973;  55-A 1629-1632
  • 13 Hedley  A K, Kim  W. Prostetic replacement in osteonecosis of the hip.  Instr Course Lect. 1983;  32 265-271
  • 14 Phillips  F M, Pottenger  L A, Finn  H A, Vandermolen  J. Cementless total hip arthroplasty in patients with steroid-induced avascular necrosis of the hip.  Clin Orthop. 1994;  303 147-154
  • 15 Lins  R E, Barnes  B C, Callaghan  J J, Mair  S D, McCollum  D E. Evaluation of uncemented total hip arthroplasty in patients with avascular necrosis of the femoral head.  Clin Orthop. 1993;  297 168-173
  • 16 Piston  R W, Engh  C A, de Carvalho  P E, Suthers  K. Osteonecrosis of the femoral head treated with total hip arthroplasty without cement.  J Bone Joint Surg. 1994;  76-A 202-214
  • 17 Dörr  L D, Luckett  M, Conaty  J P. Total hip arthroplasty in patient less than 45 years old. A nine- to ten-year follow-up study.  Clin.Orthop. 1990;  260 215-219
  • 18 Fink  B, Rüther  W. Teil- und Totalgelenkersatz bei Hüftkopfnekrosen.  Orthopäde. 2000;  29 449-456
  • 19 Katz  R L, Bourne  R B, Rorabeck  C H, McGee  H. Total hip arthroplasty in patients with avascular necrosis of the hip.  Clin Orthop. 1992;  281 145-151
  • 20 Havelin  L I, Vollset  S E, Engesaeter  L B. Revision for aseptic loosening of uncemented cups in 4,352 primary total hip prostheses. A report from the Norwegian Arthroplasty Register.  Acta Orthop Scand. 1995;  66 494-500
  • 21 Willert  H G, Buchhorn  G H, Hess  T. The significance of wear and material fatigue in loosening of hip prostheses.  Orthopäde. 1989;  18 350-369
  • 22 Geesink  R GT, Hoefnagels  N HM. Long-term results of total hip arthroplasty in young patients.  Current Opinion in Orthopedics. 1995;  6 32-37

Dr. med. K.-S. Delank

Klinik für Orthopädie,
Johannes-Gutenberg-Universität

Langenbeckstraße 1

55101 Mainz

Phone: 06131/177302

Fax: 06131/176612

Email: delank@mail.uni-mainz.de

    >