Zusammenfassung
Studienziel: Die Ursachen patellarer
Schmerzsyndrome bei vor allem jugendlichen Patienten sind immer noch weitgehend
unklar. Unsere Absicht war es, den Einfluss von Gewicht und kniebelastenden
Tätigkeiten auf das Auftreten dieser Beschwerden bei einem jungen,
männlichen, körperlich beanspruchten Kollektiv zu evaluieren.
Methode: 248 Soldaten im verpflichtenden
Militärdienst wurden in diese Studie eingeschlossen. Bei 133 Teilnehmern
bestanden bereits vor oder traten während des Militärdienstes
patellare Schmerzen auf, bei 115 Personen wurden keinerlei Beschwerden im
Kniegelenksbereich beobachtet. Bei allen Studienteilnehmern wurden
anthropometrische und anamnestische Daten erfragt und eine klinische
Untersuchung angeschlossen. Ergebnisse: Bei gleicher
Altersverteilung konnte kein Unterschied im Bodymass-Index zwischen beiden
Gruppen ermittelt werden, jedoch waren signifikant mehr Probanden der Gruppe
mit Beschwerden bereits vor dem Militärdienst sportlich aktiv,
während signifikant mehr symptomlose Personen kniebelastende Berufe
ausgeübt hatten. Der größte Unterschied fand sich jedoch bei
der Anzahl der Vorverletzungen, wobei am häufigsten Kontusionstraumen in
der Beschwerdegruppe vorlagen. Schlussfolgerung: Wie
bereits bekannt können Vorverletzungen die Entstehung patellarer Schmerzen
ebenso wie sportliche Aktivität begünstigen, jedoch erscheint eine
ständige, berufliche Kniebelastung weniger häufig mit dieser
Beschwerdesymptomatik in Zusammenhang zu stehen. Ein Einfluss des
Bodymass-Index konnte nicht gefunden werden.
Abstract
Aim: The causes of the patellofemoral pain
syndrome, especially in young patients, continue to be largely unknown. The
purpose of the study was to determine the extent to which weight and activities
that impose a strain on the knee influence the occurrence of patellofemoral
pain in young, physically active men. Method: 248
soldiers on mandatory military service were included in the study. 133 persons
had pain in the knee prior to or during military service while 115 persons had
no symptoms in the knee. Anthropometric data and patient history were recorded
for all individuals. This was followed by clinical examination.
Results: Age distribution and body mass index were
identical in both groups. However, significantly more subjects in the group
with pain prior to military service had been active sportsmen while a
significantly larger number of normal individuals had had jobs that strained
the knees. The greatest difference, however, was seen in the number of previous
injuries. These were much more common in the group that had pain and the
injuries most commonly were contusions. Conclusion: It
is well known that previous injuries and sports favor the emergence of patellar
pain. However, persistent strain on the knee at work appears to be less
commonly associated with this symptom. The individual’s body-mass index
was of no importance in this context.
Schlüsselwörter
Patellares Schmerzsyndrom - Ätiologie
Key words
Patellar pain syndrome - etiology-chondropathia
Literatur
1
Thomee R, Augustsson J, Karlsson J.
Patellofemoral pain syndrome - a review of current
issues.
Sports Med.
1999;
28 (4)
245-262
2
Ayral X, Dougados M, Listrat V, Bonvarlet J P, Simonnet J, Poiraudeau S, Amor B.
Chondroscopy: A new method for scoring chondropathy.
Arthr Rheum.
1993;
22
289-297
3
Mori Y, Kuroki Y, Yamamoto R, Fujimoto A, Okumo H, Kubo M.
Clinical and histological study of patellar chondropathy in
adolescents.
Arthroscopy.
1991;
7
182-197
4
Paar O.
Zur Problematik der Chondropathia patellae.
Hefte Unfallheilkd.
1978;
81
694-697
5
Schewior T, Rompe G.
Der Stellenwert des Traumas für die Ätiologie der
Chondropathia patellae.
Hefte Unfallheilkd.
1977;
129
309-311
6
Soren A, Fetto J F.
Chondropathia patellae.
Arch Orthop Trauma Surg.
1997;
116
362-366
7
Sprengel H, Franke J, Sprengel A.
Unsere Erfahrungen bei der konservativen Therapie der
Chondropathia patellae.
Beitr Orthop Traumatol.
1990;
37
259-273
8
Steininger K, Wodick R E, Späte W.
Chondropathia patellae-Untersuchung der Femoropatellargelenke
bei gesunden, sporttreibenden Kindern.
Sportverletzung Sportschaden.
1990;
4
87-91
9
Aleman O.
Chondromalacia post-traumatica patellae.
Acta Chir Scand.
1928;
63
149-163
10
Büdinger K.
Über traumatische Knorpelrisse im Kniegelenk.
Dtsch Z Chir.
1908;
92
510
11
Graf J, Christophers R, Schneider U, Niethard F U.
Chondromalacia patellae und intraossärer Druck.
Z Orthop.
1992;
130
495-500
12
Graf J, Niethard F U, Cotta H.
Zur Begriffsbestimmung von Chondropathia und Chondromalacia
patellae.
Z Orthop.
1990;
128
289-294
13
Weh L.
Die überdehnte Patellasehne beim
Patellaspitzensyndrom.
Sportverletzung Sportschaden.
1988;
2
26-34
14
Schneider U, Graf J, Thomsen M, Wenz W, Niethard F U.
Das Hypertensionssyndrom der Patella-Nomenklatur, Diagnostik
und Therapie.
Z Orthop.
1997;
135
70-75
15
Arroll B, Ellis-Pegler E, Edwards A, Sutcliffe G.
Patellofemoral pain syndrome - a critical review of the
clinical trials on nonoperative therapy.
Am J Sports Med.
1997;
25
207-212
16
BenGal S, Lowe J, Mann G, Finsterbush A, Matan Y.
The Role of the knee brace in the prevention of anterior knee
pain syndrome.
Am J Sports Med.
1997;
25
118-122
17
Finestone A, Radin E L, Lev B, Shlamkovitch N, Wiener M, Milgrom C.
Treatment of overuse patellofemoral pain.
Clin Orthop.
1993;
293
208-210
18
Wiberg G.
Roentgenographic and anatomic studies on the femoropatellar
joint. With special reference to chondromalacia patellae.
Acta orthop scand.
1941;
12
319
19
Insall J N, Aglietti P, Tria A J.
Patellar pain and incongruence II - clinical
application.
Clin Orthop.
1983;
176
225-232
20
Weh L, Eickhoff W, Müller U, Dangelat D.
Neurologische Komponente und resultierendes therapeutisches
Konzept der Chondropathia und Chondromalacia patellae.
Zbl Chirurgie.
1983;
108
1204-1210
21
Witvrouw E, Lysens R, Bellemans J, Cambier D, Vanderstraeten G.
Intrinsic risk factors for the development of anterior knee
pain in an athletic population - a two-year prospective study.
Am J Sports Med.
2000;
28 (4)
480-489
22
Thomee R, Renstrom P, Karlsson J, Grimby G.
Patellofemoral pain syndrome in young women I - a
clinical analysis of alignment, common symptoms and functional activity
level.
Scand J Med Sci Sports.
1995;
5
237-244
23
Fairbank J C, Pynsent P B, van Poortvliet J A, Phillips H.
Mechanical factors in the incidence of knee pain in
adolescents and young adults.
J Bone Joint Surg.
1984;
66B (5)
685-693
24
Hörding G.
Chondromalacia patellae skolungdom.
Nord Med.
1983;
98
207-208
25
Cerny K.
Vastus medialis oblique/vastus lateralis muscle activity
ratios for selected exercises in persons with and without patellofemoral pain
syndrome.
Phys Ther.
1995;
75 (8)
672-683
26
Morrish G M, Woledge R C.
A comparison of the activation of muscles moving the patella
in normal subjects and in patients with chronic patellofemoral problems.
Scand J Rehabil Med.
1997;
29 (1)
43-48
27
Witvrouw E, Sneyers C, Lysens R, Victor J, Bellemans J.
Reflex response times of vastus medialis oblique and vastus
lateralis in normal subjects and in subjects with patellofemoral pain
syndrome.
J Orthop Sports Phys Ther.
1996;
24 (3)
160-165
28
Sanchis-Alfonso V, Rosello-Sastre E.
Immunohistochemical analysis for neural markers of the
lateral retinaculum in patients with isolated symptomatic patellofemoral
malalignment.
Am J Sports Med.
2000;
28
725-731
Dr. Ronald Dorotka
Universitätsklinik für Orthopädie
Währinger Gürtel 18-20
1090 Wien, Österreich
Phone: +43-1-40400/4080
Fax: +43-1-40400/4077
Email: ronald.dorotka@akh-wien.ac.at