 
         
         
         Zusammenfassung
         
         Zur Frage der Ätiopathogenese der essenziellen Hypertonie wurden in den letzten Jahren
            vor allem genetische Risikogruppen und Patienten mit Übergangs- und Frühformen einer
            essenziellen Hypertonie intensiver untersucht. Die vorliegende Studie versucht, eine
            Gruppe von 29 Patienten, die eine nach WHO-Kriterien milde Hypertonie hatten, hypertensiologisch,
            psychologisch und psychophysiologisch zu spezifizieren. Hierzu diente zum einen die
            24-Stunden-Blutdruckmessung. Die Patientengruppe konnte so in 18 Patienten mit Weißkittelhypertonie
            (WH) und 11 Patienten mit echter milder Hypertonie (H) unterschieden werden. Die milden
            Hypertoniker reagierten entgegen der Erwartung geringer als die Weißkittelhypertoniker
            auf mentale Belastung mit dem systolischen (p < 0,05) und dem diastolischen (p < 0,01)
            Blutdruck. Ihre kardiovaskuläre Regenerierungsfähigkeit war nach der Belastung nicht
            verringert. Psychologische Unterschiede fanden sich zwischen den Gruppen nur bezüglich
            der Erregbarkeit im FPI (H: 6,9 sd 2,1, WH: 5,2 sd 2,1 stanine) und bei den Hypertonikern
            mit der Eichstichprobe bei der FPI-Skala emotionale Labilität (6,5 stanine). Weitere
            psychosomatische Studien an größeren Patientenstichproben mit Weißkittel- und milder
            Hypertonie sollten die gefundenen Ergebnisse replizieren.
         
         
         
         Abstract
         
         The aetiopathogenesis of essential hypertension has been more intensively investigated
            in recent years mainly in genetic high-risk groups and patients with transitory and
            early forms of essential hypertension. A group of 29 patients with mild hypertension
            according to the WHO criteria were submitted to hypertensiological, psychological
            and psychophysiological specification in this study. Twenty-four hour blood measurements
            were performed for this purpose. The group could thus be divided into 18 patients
            with white-coat hypertension (WH) and 11 patients with real mild hypertension (H).
            Contrary to expectations, mild hypertensives had weaker systolic (p < 0.05) and diastolic
            (p < 0.01) blood pressure reactions to mental stress than white-coat hypertensives.
            Their cardiovascular recovery was not reduced after stress. Psychological differences
            between the groups were only found with respect to irritability (FP1: H 6.9 sd 2.1,
            WH 5.2 sd 2.1 stanine) and hypertensives compared to the reference random sample on
            the FPI scale emotional instability (6.5 stanine).  Other psychosomatic studies should
            replicate the results obtained in this study in larger patient populations with white-coat
            and mild hypertension.
         
         
         
            
Key words
         
         
            Mild hypertension - White-coat hypertension - Stress reactivity - Psychological factors
               - Ambulatory 24 hours blood pressure management (ABDM) - Group therapy
          
      
    
   
      
         Literatur
         
         
            - 1 
               Holzgreve H. 
               Milde Hypertonie - eine kritische Analyse der Interventionsstudien. 
               Internist. 
               1988; 
               29 
               232-238 
               
- 2 
               Middeke M, Holzgreve H. 
               Review of major intervention studies in hypertension and hyperlipidemia: focus on
               coronary heart disease. 
               Amer Heart J. 
               1988; 
               116 
               1708-1712 
               
- 3 
               Hanson L, Zanchetti A, Carruthers S G, Dahlöf B, Elmfeld D, Julius S. et al .
               Effects of intensive blood-pressure lowering and low-dose aspirin in patients with
               hypertension: principal results of the Hypertension Optimal Treatment (HOT) randomised
               trial. 
               Lancet. 
               1998; 
               351 
               1755-1762 
               
- 4 
               Folkow B. 
               Sympathetic nervous control of blood pressure, role in primary hypertension. 
               Am J Hypertens. 
               1989; 
               2 
               103-111 
               
- 5 
               Alexander F. 
               Emotional factors in essential hypertension. 
               Psychosom Med. 
               1939; 
               1 
               175-179 
               
- 6 Weiner H. 
               Essential Hypertension. In: Weiner H (ed) Psychobiology and human disease. New York; Elsevier 1977 
- 7 
               Dimsdale J E, Pierce B, Schoenfeld D, Brown A, Zusman R, Graham R. 
               Suppressed anger and blood pressure: the effects of race, sex, social class, obesity,
               and age. 
               Psychosom Med. 
               1986; 
               48 
               430-436 
               
- 8 
               Harburg E, Erfuit J, Houenstein L, Chape C, Schall W, Schork M. 
               Socioeconomic stress suppressed hostility, skin color and black/white male blood pressure. 
               Detroit Psychosom Med. 
               1973; 
               35 
               276-298 
               
- 9 
               Deter H C, Klepper A, Schulte K H. 
               Preliminary results of a differentiated emotion-stimulating interview in patients
               with essential hypertension as compared with inpatients of a psychosomatic unit and
               normal controls. 
               Psychotherapy and Psychosomatics. 
               1996; 
               65 
               262-271 
               
- 10 
               Fredrikson M, Matthews K A. 
               Cardiovascular responses to behavioral stress and hypertension: a meta-analytic review. 
               Ann Behav Med. 
               1990; 
               12 (1) 
               30-39 
               
- 11 
               Linden W, Earle T L, Gerin W, Christenfeld N. 
               Physiological stress reactivity and recovery: conceptual siblings separated at birth?. 
               J Psychosom Res. 
               1997; 
               42 
               117-135 
               
- 12 
               Deter H C, Buchholz K, Schorr U, Schächinger H, Turan S, Sharma A M. 
               Psychophysiological reactivity of salt-sensitive normotensive subjects. 
               Journal of Hypertension. 
               1997; 
               15 
               839-844 
               
- 13 
               von Uexküll T, Wiek E. 
               Die Situationshypertonie. 
               Arch Kreislaufforsch. 
               1962; 
               39 
               236-271 
               
- 14 
               Schulte W, Neuss H. 
               Bedeutung von Stressreaktionen in der Hypertoniediagnostik. 
               Herz/Kreisl. 
               1979; 
               11 
               541-546 
               
- 15 
               Devereux R B, Pickering T G, Harshfield G A, Kleinert H D, Denby L. et al .
               Left ventricular hypertrophy in patients with hypertension: importance of blood pressure
               response to regularly recurring stress. 
               Circulation. 
               1983; 
               68 
               470-476  
               
- 16 
               Julius S. 
               Transition from high cardiac output to elevated vascular resistance in hypertension. 
               Am Heart J. 
               1988a; 
               116 
               600-606 
               
- 17 
               Weidner G, Friend R, Ficarrotto T J, Mendell N R. 
               Hostility and cardiovascular reactivity to stress in woman and men. 
               Psychosom Med. 
               1989; 
               51 
               36-45 
               
- 18 
               Haeri S L, Mills P J, Nelesen R A, Berry C C, Ziegler M G, Dillon E, Dimsdale J E.
               
               Acute psychologic stress reactivity in blacks versus whites: relationship to psychologic
               characteristics. 
               Blood Press Monit. 
               1996; 
               1 
               27-32 
               
- 19 
               WHO/ISH (International Society of Hypertension) .
               Guidelines for the management of mild hypertension: memorandum from a WHO/ISH Meeting. 
               J Hypertens. 
               1989; 
               7 
               689-693 
               
- 20 Middeke M. 
               Milde Hypertonie. In: Middeke M et al Ambulante Blutdruck-Langzeitmessung (ABDM): Grundlagen und praktische
               Anwendung; Bedeutung für Diagnostik und Therapie. Stuttgart; Thieme Verlag 1992: 56-61
               
- 21 Deutsche Liga zur Bekämpfung des Hochdrucks e. V .
               Sektion Blutdruckmessung: Statement zur ambulanten Blutdrucklangzeitmessung (ABDM). In: Middeke M et al Ambulante Blutdruck-Langzeitmessung (ABDM): Grundlagen und praktische
               Anwendung; Bedeutung für Diagnostik und Therapie. Stuttgart; Thieme Verlag 1992 
- 22 Höfling B, von Hoyningen-Huene K. Die ambulante automatische 24-h-Blutdruckmessung:
               Bedeutung für Diagnostik und Therapie der arteriellen Hypertonie. Darmstadt; Steinkopff
               Verlag 1992 
- 23 
               Deutsche Liga zur Bekämpfung des Hochdrucks e. V. .
               Blood pressure measurement section: Statement on ambulatory blood pressure monitoring
               by German Hypertension League. 
               J Hum Hypertens. 
               1995; 
               9 
               777-779 
               
- 24 
               Julius S, Jamerson K, Mejia A, Krause L, Schork N, Jones K. 
               The association of borderline hypertension with target organ changes and coronary
               risk. Tecumseh Blood Pressure Study. 
               JAMA. 
               1990; 
               264 
               354-358 
               
- 25 
               Khattar R S, Senior R, Lahiri A. 
               Cardiovascular outcome in white-coat versus sustained mild hypertension: a 10-year
               follow-up study. 
               Circulation. 
               1998; 
               98 
               1892-1897 
               
- 26 
               Middeke M, Lemmer B. 
               Office hypertension: abnormal blood pressure regulation and increased sympathetic
               activity compared with normotension. 
               Blood Press Monit. 
               1996; 
               1 (5) 
               403-407 
               
- 27 
               Soma J, Aakhus S, Dahl K, Slordahl S, Wiseth R, Wideroe T E, Skjaerpe T. 
               Hemodynamics in white-coat hypertension to ambulatory hypertension and normotension. 
               Am J Hypertens. 
               1996; 
               9 
               1090-1098 
               
- 28 
               Bidlingmeyer I, Burnier M, Bidlingmeyer M, Waeber B, Brunner H R. 
               Isolated office hypertension: a prehypertensive state?. 
               J Hypertens. 
               1996; 
               14 
               327-332 
               
- 29 
               Palatini P, Dorigatti F, Roman E, Giovinazzo P, Piccolo D, de Venuto D. et al .
               White-coat hypertension: a selection bias?. 
               J Hypertension. 
               1998; 
               16 (7) 
               977-984 
               
- 30 Dahme B, Köhler B, Ritz T. 
               Psychophysiologie als Grundlagenwissenschaft für die psychosomatische Medizin. In: Deter HC (Hrsg) Psychosomatik am Beginn des 21. Jahrhunderts. Berlin; Huber Verlag
               2001: 130-139 
- 31 
               Siegel W C, Blumenthal J A, Divine G W. 
               Physiological, psychological, and behavioral factors and white coat hypertension. 
               Hypertension. 
               1990; 
               16 (2) 
               140-146 
               
- 32 
               Cardillo C, de Felice F, Campia U, Folli G. 
               Psychophysiological reactivity and cardiac end-organ changes in white-coat hypertension. 
               Hypertension. 
               1993; 
               21 
               836-844 
               
- 33 
               Nakao M, Shimosawa T, Nomura S, Kuboki T, Fujita T, Matura K. 
               Mental arithmetic is a useful diagnostic evaluation in white coat hypertension. 
               Am J Hypertens. 
               1998; 
               11 
               41-45 
               
- 34 
               Glen S K, Elliott H L, Curtio J L, Lees K R, Reid J L. 
               White-coat hypertension as a cause of cardiovascular dysfunction. 
               Lancet. 
               1996; 
               348 
               654-657 
               
- 35 
               Matthews K A, Woodall K L, Allen M T. 
               Cardiovascular reactivity to stress predicts future blood pressure status. 
               Hypertension. 
               1993; 
               22 
               479-485 
               
- 36 
               Falkner B. 
               Blood pressure response to mental stress. 
               Am J Hypertension. 
               1991; 
               11 
               621s-623s 
               
- 37 
               Borghi C, Costa F V, Boschi S, Bacchelli S, degli Esposti D, Piccoli M. et al .
               Factors associated with the development of stabile hypertension in young borderline
               hypertensives. 
               J Hypertens. 
               1996; 
               14 (4) 
               509-517 
               
- 38 
               Köhler T, Speier U, Richter R. 
               Der Zusammenhang zwischen Blutdruck und Persönlichkeitsscores im FPI-R bei einer nicht
               klinischen Stichprobe. 
               Psychother Psychosom med Psychol. 
               1994; 
               44 
               84-88 
               
- 39 Johannes B, Kirsch K, Fischer F. Voice measurement of oral communication and the
               experiment „regulation”, Extended Abstracts and Participants Forum 9th Microgravity Summer School, Topic, Space and Telemedicine. Schnellenberg Castle;
               4th - 7th July 1995: 143-146 
- 40 Blum B. Psychodiagnostische und psychophysiologische Befunde bei Patienten mit
               milder Hypertonie und ihre Beeinflussung durch psychosomatische Gruppentherapie. Berlin;
               Dissertation, Fachbereich Humanmedizin der Freien Universität 2000 
- 41 Fahrenberg J, Hampel R, Selg H. Das Freiburger Persönlichkeitsinventar FPI - Revidierte
               Fassung FPI-R und teilweise geänderte Fassung FPI-A1, Handanweisung. Göttingen; Verlag
               für Psychologie Hogrefe 1984 4. revidierte Auflage 
- 42 Janke W, Erdmann G, Kallus W. Stressverarbeitungsfragebogen (SVF) nach Janke W,
               Erdmann G, Boucsein W. Handanweisung. Göttingen; Psychologie Verlag Hogrefe 1985 
- 43 Laux L, Glanzmann P, Schaffner P, Spielberger C D. Das State-Trait-Angstinventar,
               theoretische Grundlagen und Handanweisung. Weinheim; Beltz-Testgesellschaft 1981 
- 44 
               Georgiades A, Lemne C, de Faire U, Lindvall K, Fredrikson M. 
               Stress-induced laboratory blood pressure in relation to ambulatory blood pressure
               and left ventricular mass among borderline hypertensive and normotensive individuals. 
               Hypertension. 
               1996; 
               28 
               641-646 
               
- 45 
               Tuomisto M T. 
               Intra-arterial blood pressure and heart rate reactivity to behavioral stress in normotensive,
               borderline and mild hypertensive men. 
               Health Psychol. 
               1997; 
               16 
               554-565 
               
- 46 
               Pannarale G, Isea J E, Coats A J, Connway J, Sleight P. 
               Cardiac and blood pressure responses to mental stress in reactive hypertensives. 
               Clin Exp Hypertens (A). 
               1991; 
               13 (1) 
               1-12 
               
- 47 
               Wilder J. 
               Das „Ausgangswertgesetz” - ein unbeachtetes biologisches Gesetz; seine Bedeutung für
               Forschung und Praxis. 
               Klin Wschr. 
               1931; 
               10 
               1889-1893 
               
- 48 Boucsein W, Seibt R, Scheuch K, Grass A. Blood pressure recovery in normotensives
               and hypertensives under different stress settings.  Handout for SPR Poster Session
               1996 
- 49 
               Netter P, Neuhäuser-Metternich S. 
               Types of aggressiveness and catecholamin response in essential hypertensives and healthy
               controls. 
               J Psychosom Res. 
               1991; 
               35 
               409-419 
               
- 50 
               Waal-Manning H J, Knight R G, Spears G F, Paulin J M. 
               The relationship between blood pressure and personality in an unselected sample. 
               J Psychosom Res. 
               1986; 
               30 
               361-368 
               
- 51 
               Julius S. 
               The Blood Pressure seeking properties of central nervous system. 
               J Hypertens. 
               1988b; 
               6 
               177-185 
               
- 52 
               Julius S, Schork N, Schork A. 
               Sympathetic hyperactivity in early stages of hypertension: The Ann Arbor Data Set. 
               J Cardiovasc Pharm. 
               1988; 
               12 (Suppl 3) 
               121-129 (c) 
               
- 53 Deter H C. 
               Die krankheitsorientierte Gruppentherapie im Rahmen der psychosomatischen Behandlung
                  des Asthma bronchiale. In: Deter HC, Schüffel W (Hrsg) Gruppen mit körperlich Kranken. Berlin, Heidelberg,
               New York; Springer-Verlag 1988: 67-86 
- 54 Basler H D. 
               Gesundheitsberatung essenzielle Hypertonie in der Gruppe - Das Modell „Hypertonie
                  im Gespräch”. In: Deter HC, Schüffel W (Hrsg) Gruppen mit körperlich Kranken. Berlin, Heidelberg,
               New York; Springer-Verlag 1988: 87-97 
1 Nach dem „Ausgangswertgesetz” wäre die Differenz von Ruhe- und Belastungswert umso
            geringer, je höher die Aktiviertheit bereits in der Ruhesituation ist (Wilder 1931,
            Schulte u. Neuss 1979), eine Annahme, die von anderen Untersuchern in Zweifel gezogen
            wird (Forster 1995, Fahrenberg et al. 1995). Die in unserer Studie im Mittel höheren
            Blutdruckwerte der Hypertoniker gegenüber der Gruppe der Weißkittelhypertoniker in
            der Vorruhephase der Laboruntersuchung dürfte also mit großer Wahrscheinlichkeit nicht
            durch eine erhöhte Aktivierung und deshalb im Sinne des Wilderschen Gesetzes interpretiert
            werden.
         
         
         Prof. Dr. Hans-Christian Deter
            Universitätsklinikum Benjamin Franklin · Abteilung Psychosomatik und Psychotherapie
            
            Hindenburgdamm 30
            
            12200 Berlin
            
            Email: deter@medizin.fu-berlin.de