Zusammenfassung
Der Dopamin-Rezeptor-Blockade-bedingte Prolaktinanstieg unter Neuroleptika kann klinisch
akut Gynäkomastie, Galaktorrhö, Amenorrhö, Libidominderung und Orgasmusstörungen sowie
chronisch Osteoporose und kardiovaskuläre Erkrankungen bewirken. Ziel der vorliegenden
Untersuchung war die Überprüfung des Zusammenhangs zwischen den Prolaktinplasmakonzentrationen
und der Häufigkeit klinisch relevanter endokrinologischer Symptome unter Behandlung
mit den atypischen Neuroleptika Amisulprid, Risperidon, Olanzapin und Quetiapin. Amisulprid
und - in geringerem Ausmaß - Risperidon führten zu deutlicher, meist anhaltender Erhöhung
der Prolaktinplasmaspiegel. Unter Quetiapin und Olanzapin wurden passagere Erhöhungen
festgestellt. Keine Zusammenhänge konnten zwischen der Dosis der Medikation und den
Prolaktinplasmaspiegeln gefunden werden. Insgesamt zeigten nur 22 % aller behandelten
Patienten klinische Zeichen einer Hyperprolaktinämie. Bei den mit Amisulprid behandelten
Frauen wurden diese signifikant häufiger festgestellt.
Abstract
Elevations in prolactin plasma concentration occur with antipsychotics due to their
dopamine D2 receptor antagonism. Hyperprolactinemia may be associated with both acute
(galactorrhea, amenorrhea, decreased libido etc.) and chronic (predisposition to osteoporosis
and cardiovascular disease) treatment emergent effects in both men and women associated
with apparently impaired compliance. The aim of our study was to investigate these
supposed effects regarding clinically relevant endocrinologic symptoms under routine
treatment conditions with newer, atypical antipsychotics. Our findings confirm that
amisulpride frequently leads to a remarkable elevation of prolactin plasma concentration,
same - in minor degree - for risperidone. Under treatment with quetiapine and olanzapine
just temporary elevated prolactin levels were registered. However, no correlation
between prolactin levels and dosage could be found. In females treated with amisulpride
acute hormonal side effects were seen in a clinically relevant manner. Features of
illness itself, stress factors, concomitant medication or other patient's conditions
are supposed to be relevant factors for acute endocrine symptomatology.
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Dr. med. Mirijam Fric
Bezirksklinikum Gabersee
83512 Wasserburg a. Inn
Email: M.Fric.BZK-Gabersee@t-online.de