Zusammenfassung
Hintergrund: Die Effektivität von physiotherapeutischen Maßnahmen bei HWS-Beschleunigungsverletzungen
wird kritisch diskutiert. Außer der unzureichenden medizinischen Datenlage und finanziellen
Kürzungen bei der Heilmittelverordnung werden organisatorische Faktoren und Strukturen
als Einflussfaktoren auf die Effektivität von physiotherapeutischen Maßnahmen vermutet.
Ziel: Evaluierung von Information über Ausbildung, Patientengut, Kommunikation, Verordnungstätigkeit
und Therapiemaßnahmen von Physiotherapeuten. Methode: Die Daten wurden im Rahmen einer Fragebogenuntersuchung zum Thema „Therapie der HWS-Beschleunigungsverletzung”
von 213 Physiotherapeuten im Ulmer Stadtgebiet gesammelt. Anschließend erfolgte die
statistische Aufarbeitung des Zahlenmaterials. Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigen Defizite im theoretischen Wissen bei Physiotherapeuten, im
Informationsaustausch und der Therapiesteuerung. Weiterhin ergab die Umfrage, dass
22 % der Patienten selbst bestimmen, welche Therapie bei ihnen durchgeführt wird.
Es kann vermutet werden, dass diese Faktoren sich negativ auf die Effektivität der
konservativen Therapie auswirken. Schlussfolgerung: Eine Optimierung der organisatorischen Strukturen ist daher dringend zu fordern und
stellt kurz- bis mittelfristig die einzige Möglichkeit dar, die Effektivität der Physiotherapie
bei HWS-Beschleunigungsverletzungen zu verbessern.
Abstract
Background: The effectiveness of physiotherapy in patients with whiplash injuries of the cervical
spine is a subject of critical discussion. Besides the inadequate situation with regard
to the medical data available and the financial cuts in drug prescription, organizational
factors and structures are assumed to be factors that have an influence on the effectiveness
of physiotherapy. Aim: The aim of this study was to evaluate data on training, patient population, communication,
prescription activity and therapies of physiotherapists. Methods: In a survey of 213 physiotherapists in the City of Ulm, data were collected with
the aid of questionnaires related to “therapy of whiplash-associated disorders”. Results: The results show deficits in the theoretical knowledge of physiotherapists, in the
exchange of information and in therapy management. The survey further revealed that
22% of the patients decide themselves which therapy they will undergo. One can assume
that these factors have a detrimental effect on the effectiveness of conservative
therapy. Conclusion: An optimization of the organizational structures is thus urgently required and constitutes
the only possibility, in the short to medium term, of improving the effectiveness
of physiotherapy in patients with whiplash injuries of the cervical spine.
Schlüsselwörter
HWS - Physiotherapie - Qualitätssicherung - Organisation
Key words
Cervical spine - physiotherapy - quality assurance - organisation
Literatur
1
Adams V I.
Neck injuries: III. Ligamentous injuries of the craniocervical articulation without
occipito-atlantal or atlanto-axial facet dislocation. A pathologic study of 21 traffic
fatalities.
J Forensic Sci.
1993;
38
(5)
1097-1104
2
Borchgrevink G E. et al .
Acute treatment of whiplash neck sprain injuries. A randomized trial of treatment
during the first 14 days after a car accident.
Spine.
1998;
23
(1)
25-31
3
Borchgrevink G E. et al .
National health insurance consumption and chronic symptoms following mild neck sprain
injuries in car collisions.
Scand J Soc Med.
1996;
24
(4)
264-271
4
Colachis S C, Strohm B R, Ganter E L.
Cervical spine motion in normal women: radiographic study of effect of cervical collars.
Arch Phys Med Rehabil.
1973;
54
(4)
161-169
5
Deusinger S S.
Analyzing errors in practice. A vehicle for assessing and enhancing the quality of
care.
Int J Technol Assess Health Care.
1992;
8
(1)
62-75
6
Gennis P. et al .
The effect of soft cervical collars on persistent neck pain in patients with whiplash
injury (see comments).
Acad Emerg Med.
1996;
3
(6)
568-573
7
Grimmer K. et al .
On the constructs of quality physiotherapy.
Aust J Physiother.
2000;
46
(1)
3-7
8
Lambie E, Sidenberg D.
Physiotherapy risk management a practical approach.
Physiother Can.
1989;
41
(6)
314-317
9
McKinney L A.
Early mobilisation and outcome in acute sprains of the neck.
Br Med J.
1989;
299
(6706)
1006-1008
10
McKinney L A, Dornan J O, Ryan M.
The role of physiotherapy in the management of acute neck sprains following raod-trafic
accidents.
Arch Emerg Med.
1989;
6
(1)
27-33
11
Mealy K, Brennan H, Fenelon G C.
Early mobilization of acute whiplash injuries.
Br Med J Clin Res Ed.
1986;
292
(6521)
656-657
12
Panjabi M M. et al .
(Biomechanics of whiplash injury).
Orthopaede.
1988;
27
(12)
813-819
13
Pawelka S, Saradeth T, Ernst E.
(Scientific activity in the physical medicine and rehabilitation specialty in Germany,
Austria and Switzerland).
Acta Med Austriaca.
1994;
21
(1)
11-13
14
Pennie B, Agambar L.
Patterns of injury and recovery in whiplash.
Injury.
1991;
22
(1)
57-59
15
Radanov P, Sturzenegger M, Di Stefano G.
(Prediction of recovery from dislocation of the cervical vertebrae (whiplash injury
of the cervical vertebrae) with initial assessment of psychosocial variables).
Orthopaede.
1994;
23
(4)
282-286
16
Spitzer W O. et al .
Scientific monograph of the Quebec Task Force on Whiplash-Associated Disorders: redefining
“whiplash” and its management (see comments) (published erratum appears in Spine 1995
Nov 1; 20 (21): 2372).
Spine.
1995;
20
(Suppl 8)
S 1-S 73
17
Winkelstein B A. et al .
The cervical facet capsule and its role in whiplash injury: a biomechanical investigation.
Spine.
2000;
25
(10)
1238-1246
Dr. med. Michael Kramer
Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universität Ulm
Steinhövelstraße 9
89075 Ulm
Phone: + 49-731-500-0
Fax: + 49-731-500-27349