Zusammenfassung
Ziel: Evaluation des therapeutischen Erfolgs einer CT-gesteuerten Steroidinjektion in Bandscheibenvorfälle
als Therapievariante der wenig invasiven Therapieformen beim symptomatischen Bandscheibenvorfall.
Material und Methoden: Bei 64 Patienten wurde nach frustranem konservativen Therapieversuch von 3 - 12 Monaten
CT-gesteuert 2,5 mg Dexamethason in einen symptomatischen Bandscheibenvorfall injiziert.
In durch konservative Maßnahmen weiterhin begleiteten Zeitintervallen von 14 Tagen,
3 Monaten und 6 Monaten wurde die Beschwerdebeinflussung nach „keine Verbesserung”,
„leichte Verbesserung”, „starke Verbesserung” und „Beschwerdefreiheit” eingeteilt.
Ergebnisse: Nach 14 Tagen zeigten 36 Patienten (56 %) eine Beschwerdefreiheit, 5 eine starke
Besserung (8 %), 12 eine leichte Besserung (19 %) und 11 Patienten keine Besserung
(17 %). Nach 6 Monaten zeigten 25 Patienten (39 %) Beschwerdefreiheit, 16 eine starke
Besserung (25 %) und 23 Patienten keine Besserung (36 %). Als Komplikation trat in
einem Fall eine Spondylodiszitis auf. Schlussfolgerung: Die mittelfristigen Erfolge der CT-gesteuerten Steroidinjektion in Bandscheibenvorfälle
sind erfolgversprechend und rechtfertigen den Einsatz dieser Methode vor anderen minimalinvasiven
Methoden wie etwa der Chemonukleolyse. Der Prolaps fungiert als Speicher für das Medikament
mit längerfristiger Depotwirkung.
Abstract
Purpose: To evaluate the therapeutic benefit of CT-guided steroid injection into disc herniations.
Materials and Methods: In 64 patients, 2.5 mg Dexamethasone was injected into a symptomatic disc herniation
under CT-guidance. Conservative treatment 3 to 12 months before injection was unsuccessful.
Classified as “complete relief”, “strong relief”, “mild relief” and “no relief” of
pain, the change of discomfort and pain was registered at 14 days, 3 months and 6
months after injection while the conservative regimen continued. Results: At 14 days after injection, 36 patients (56 %) showed complete relief, 5 strong relief
(8 %), 12 mild relief (19 %) and 11 no relief (17 %). At 6 months after injection,
25 patients showed complete relief (39 %), 16 strong relief (25 %), and 23 no relief
(36 %). One complicating spondylodiscitis was observed. Conclusion: CT-guided steroid injection into symptomatic disc herniation represents a therapeutic
alternative with good therapeutic results. It can be recommended as an alterative
to other minimal invasive therapeutic regimens. The disc material acts as reservoir
for the drug with good long term depot effect.
Key words
Lumbar disc - disc herniation - therapy - computed tomography guidance - steroid injection
Literatur
1
Grönemeyer D, Seibel R, Schindler O. et al .
Microinvasive, CT-controlled periradicular therapy in treatment of chronic intervertebral
disk-induced functional disorders.
Wien Med Wochenschr.
1995;
145 (6)
129-139
2 Osterholz U. Gegenstand, Formen und Wirkungen arbeitsweltbezogener Interventionen
zur Prävention muskulo-skelettaler Beschwerden und Erkrankungen. Veröffentlichungsreihe
der Forschungsgruppe Gesundheitsrisiken und Präventionspolitik Berlin; Wissenschaftszentrum
Berlin für Sozialforschung 1991
3
Uhlenbrock D, Arlinghaus J.
Ergebnisse der CT-gesteuerten periradikulären Schmerztherapie.
Fortschr Röntgenstr.
1997;
144
528-534
4
Schmid G, Vetter S, Gottmann D. et al .
CT-guided epidural/perineural injections in painful disorders in the lumbar spine:
short- and extended-term results.
Cardiovasc Intervent Radiol.
1999;
22
493-498
5 Grönemeyer D, Seibel R. Neue Formen der interventionellen Tumortherapie in der Radiologie. Grönemeyer
D, Seibel R Interventionelle Computertomographie Berlin; Ueberreuter Wissenschaft
1989: 201-224
6
Schwarzer A, Aprill C, Derby R. et al .
The prevalence and clinical features of internal disc disruption in patients with
chronic low back pain.
Spine.
1995;
20
31-37
7
Castro W, Bongartz G, Schulitz K.
Stellenwert der CT-Diskographie in der differenzierten Therapie des Bandscheibenvorfalls.
Dtsch Ärztebl.
1995;
92
261-263
8 Grunert J H. CT-gesteuerte Diskographie. Hendrickx P Interventionelle Computertomographie
Konstanz; Schnetztor-Verlag 1998: 131-133
9 Grönemeyer D, Seibel R. CT-gesteuerte zervikale Blockade und Therapieverfahren bei
Zervikobrachialgien. Grönemeyer D, Seibel R Interventionelle Computertomographie Berlin;
Ueberreuter Wissenschaft 1989: 142-160
10
Mandl F.
Die Wirkung der paravertebralen Injektion bei Angina pectoris.
Arch Klin Chir.
1925;
136
495-518
11
Buy J N, Moss A, Singler R.
CT guided celiac plexus and splanchnic nerve neurolysis.
J Compute Assist Tomogr.
1982;
6
315-319
12
Simmons J W, McMillin J N, Emery S F. et al .
Intradiscal steroids. A prospective double-blind clinical trial.
Spine.
1992;
17
172-175
13
Khot A, Bowditch M, Powell J. et al .
The use of intradiscal steroid therapy for lumbar spinal discogenic pain: a randomised
controlled trial.
Spine.
2004;
14
833-836
14
Leivseth G, Salvesen R, Hemminghytt S. et al .
Do human lumbar discs reconstitute after chemonucleolysis?.
Spine.
1999;
24 (4)
342-347
15
Fraser R.
Chymopapain for the treatment of intervertibral disc herniation: A preliminary report
of a double-blind study.
Spine.
1982;
7
608-612
16
Javid M, Nordby E, Ford L. et al .
Safety and efficacy of chymopapain (chymodiactin) in herniated nucleus pulposus with
sciatica: Results of a randomised, double-blind study.
Jama.
1983;
249
2489-2494
17
Dabezies E, Langford K, Morris J. et al .
Safety and efficacy of chymopapain (Discase) in the treatment of sciatica due to a
herniated nucleus pulposus: Results of a randomised, double-blind study.
Spine.
1998;
13
561-565
18
Nordby E, Javid M.
Continuing experience with chemonucleolysis.
Mt Sinai J Med.
2000;
67
311-313
19
Debiais F, Bontoux. et al .
Calcification after intra-disk injection of triamcinolone hexacetonide in lumbar disk
herniation. Evaluation of therapeutical results in 3 years.
Rev Rhum Mal Osteoartic.
1991;
58
565-570
20
Aoki M, Kato F, Mimatsu K. et al .
Histologic changes in the intervertebral after intradiscal injections of methylprednisolon
acetate in rabbits.
Spine.
1997;
22 (2)
127-131
21
Menei P, Alhayek G. et al .
Calcificated necrotic inflammatory granuloma after intradiscal injection of triamcinolone
hexacetonide.
Rev Rheum Mal Osteoartic.
1991;
58
605-609
22
Ito S, Usui H, Maruyama K. et al .
Roentgenographic evaluation of ossification and calcification of the lumbar spinal
canal after intradiscal bethamethason injection.
J Spinal Disord.
2001;
14 (5)
434-438
23 Cramer W. Pharmakologische Grundlagen der im Rahmen interventioneller Verfahren
durchgeführten Schmerztherapie. Hendrickx P Interventionelle Computertomographie Konstanz;
Schnetztor-Verlag 1998: 134-139
Priv.-Doz. Dr. med. Martin Vahlensieck
Wesselheideweg 15
53123 Bonn
Telefon: 02 28/64 54 74
eMail: m.vahlensieck@uni-bonn.de