Literatur
- 1
Cosnes J, Beaugerie L, Carbonnel F. et al .
Smoking Cessation and the course of Crohn’s Disease. An intervention study.
Gastroenterology.
2001;
120
1093-1099
- 2
Kruis W, Fric P, Pokrotnieks J. et al .
Maintaining remission of ulcerative colitis with the probiotic E coli Nissle
1917 is as effective as with standard mesalazine.
Gut.
2004, in Druck;
- 3
Kruis W, Pohl C.
Klinische Wirkung von verschiedenen 5-ASA-Präparationen bei Colitis ulcerosa.
Med Klin.
1999;
94 (Suppl 1)
26-29
- 4
Sandborn W J, Feagan B G.
Review article: mild to moderate Crohn’s disease - defining the basis for a
new treatment algorithm.
Aliment Pharmacol Ther.
2003;
18
263-277
- 5
Stange E F, Riemann J, von Herbay A. et al .
Diagnostik und Therapie der Colitis ulcerosa - Ergebnisse einer evidenz-basierten
Konsensuskonferenz der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten.
Z Gastroenterol.
2001;
39
19-72
- 6
Stange E F, Schreiber S, Fölsch U R. et al .
Diagnostik und Therapie des M. Crohn - Ergebnisse einer evidenzbasierten Konsensuskonferenz
der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten.
Z Gastroenterol.
2003;
41
19-68
- 7
Sutherland L R, Roth D E, Beck P L.
Alternatives to sulfasalazine: a meta-analysis of 5-ASA in the treatment of
ulcerative colitis.
Inflamm Bowel Dis.
1997;
3
65-78
- 8
van Assche G, D’Haens G, Noman M. et al .
Randomized, double-blind comparison of 4 mg/kg versus 2 mg/kg intravenous cyclosporine
in severe ulcerative colitis.
Gastroenterology.
2003;
125
1025-31
Prof. Dr. W. Kruis
Ev. Krankenhaus Kalk
Buchforststr. 2
51103 Köln
Phone: 0221/82895289
Fax: 0221/82895291
Email: ansorg@evkk.de