Zusammenfassung
Anliegen: Im Rahmen einer umfangreicheren randomisierten kontrollierten Studie untersucht die
Arbeit, ob sich die Prädiktoren einer erfolgreichen tagesklinischen Akutbehandlung
von denen einer erfolgreichen vollstationären Akutbehandlung unterscheiden. Methode: Die Untersuchung ist an der Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der TU Dresden
durchgeführt worden. In die Auswertungen eingeschlossen werden konnten 69 der tagesklinischen
Behandlung und 76 der vollstationären Behandlung zugewiesene Patienten. Für jedes
Setting getrennt wurden Regressionsanalysen auf den mittels der Brief Psychiatric
Rating Scale (BPRS 4.0) erhobenen psychopathologischen Entlassungsbefund gerechnet.
Ergebnisse: Ein settingübergreifender prädiktiver Beitrag ergab sich allein für den psychopathologischen
Aufnahmebefund. Im Rahmen tagesklinischer Behandlung wurden Patienten mit Persönlichkeitsstörungen
und initial ausgeprägterer sozialer Behinderung mit einem schlechteren psychopathologischen
Befund entlassen. Von vollstationärer Behandlung weniger profitierten Patienten mit
Angst-, Zwangs- und Belastungsstörungen sowie Patienten, die arbeitslos oder berentet
waren. Schlussfolgerungen: Die Untersuchung trägt einen explorativen Charakter, sodass die Bedeutung der ermittelten
potenziellen Kriterien zur Indikation und Kontraindikation tagesklinischer und vollstationärer
Akutbehandlung im Rahmen prospektiver Untersuchungen zu überprüfen ist.
Abstract
Objective: To search for predictors of the discharge status in day-hospital patients and inpatients,
within a randomized controlled trial on the effectiveness of acute psychiatric day
hospital treatment as compared to inpatient treatment. Method: The study was conducted at the Department of Psychiatry and Psychotherapy, Dresden
University of Technology. Regression analyses assessing the relationship between theoretically
chosen predictor variables and the discharge status as measured using the Brief Psychiatric
Rating Scale (BPRS 4.0) were conducted on a sample of 69 day-hospital patients and
a sample of 76 inpatients. Results: In both settings, admission status was the strongest predictor of discharge status.
As concerns day-hospital patients, those suffering from a personality disorder as
well as those showing a higher degree of social disability were discharged with a
higher level of psychopathological symptoms. Among inpatients, those suffering from
an anxiety, obsessive-compulsive, or adjustment disorder as well as those being retired
or unemployed benefited less from treatment. Conclusions: Given the explorative character of the present study, further prospective studies
are needed in order to cross-validate findings on the potential criteria for allocating
acute mentally ill either to day-hospital or inpatient treatment.
Literatur
1 Hickey T, Moran R, Walsh D. Psychiatric Day Care - An underused option? The purposes
and functions of psychiatric day hospitals and day centres: A study in two Health
Boards. Dublin; Health Research Board 2003
2
Horvitz-Lennon M, Normand S LT, Gaccione P, Frank R G.
Partial versus full hospitalization for adults in psychiatric distress: A systematic
review of the published literature.
Am J Psychiatry.
2001;
158
676-685
3
Kallert T W, Schützwohl M, Kiejna A, Nawka P, Priebe S, Raboch J.
Efficacy of psychiatric day hospital treatment: Review of research findings and design
of a European multi-centre study.
Archives of Psychiatry and Psychotherapy.
2002;
2
55-71
4
Kallert T W, Schützwohl M.
Klientel, Bewertung und Effektivität tagesklinischer psychiatrischer Behandlung: Konsequenzen
aus vorliegenden Forschungsergebnissen.
Schwz Arch Neurol Psychiatr.
2002;
153
144-152
5 Marshall M, Crowther R, Almaraz-Serrano A, Creed F, Sledge W, Kluiter H, Roberts C,
Hill E, Wiersma D. Day hospital versus admission for acute psychiatric disorders (Cochrane
Review). Oxford; The Cochrane Library, Update Software
3
2003
6
Marshall M, Crowther R, Almarez-Serrano A, Creed F, Sledge W, Kluiter H, Roberts C,
Hill E, Wiersma D, Bond G R, Huxley P, Tyrer P.
Systematic reviews of effectiveness of day care for people with severe mental disorders.
(1) Acute day hospital versus admission; (2) Vocational rehabilitation; (3) Day hospital
versus outpatient care.
Health Technol Assess.
2001;
5
1-75
7
Schene A H.
The effectiveness of psychiatric partial hospitalization and day care.
Curr Opin Psychiat.
2004;
17
303-309
8
Kallert T W, Matthes C, Glöckner M, Eichler T, Koch R, Schützwohl M.
Akutpsychiatrische tagesklinische Behandlung: Ein effektivitätsgesichertes Versorgungsangebot?.
Psychiat Prax.
2004;
31
409-419
9 Kallert T W, Priebe S, Schützwohl M, Glöckner M, Briscoe J. and the EDEN Study Group
.
The role of acute day hospital treatment for mental health care: Research context
and practical problems of carrying out the international multi-centre EDEN-study. In: Kirch W (Hrsg) Public Health in Europe. Berlin; Springer 2004: 153-171
10 Schützwohl M, Glöckner M, Matthes C, Eichler T, Kallert T W. Die Belastung der
engsten Bezugspersonen akut psychisch Erkrankter in den ersten vier Behandlungswochen
tagesklinischer und vollstationärer Behandlung. Ergebnis einer randomisierten kontrollierten
Untersuchung. Psychiat Prax im Druck
11
Kallert T W, Schönherr R, Schnippa S, Matthes C, Glöckner M, Schützwohl M.
Direkte Kosten akutpsychiatrischer tagesklinischer Behandlung: Ergebnisse aus einer
randomisierten kontrollierten Studie.
Psychiat Prax.
2005;
32
132-141
12 Albers M.
Tagesklinische Problempatienten. In: Eikelmann B, Reker T, Albers M (Hrsg) Die psychiatrische Tagesklinik. Stuttgart;
Thieme 1999: 101-106
13
Lefkovitz P M.
The assessment of suitability for partial hospitalisation: The day therapy appropriateness
scale.
Int J Partial Hosp.
1982;
1
45-57
14 Treeck B van. Überlegungen zu Indikation und sozialmedizinischer Begrenzung teilstationärer
Therapie. Vortrag auf der Gründungstagung der Deutschen Arbeitsgemeinschaft Tageskliniken
in der Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Wuppertal, 26. - 27. März 2004
(Internet-Abruf am 13.7.2004 von http://www.tagesklinik-evaluation.de ).
15
Bowman E P, Shelley R K, Sheehy-Skeffington A, Sinanan K.
Day patient versus in-patient: Factors determining selection of acutely ill patients
for hospital treatment.
Br J Psychiatry.
1983;
142
584-587
16
Dick P, Cameron L, Cohen D, Barlow M, Ince A.
Day and full time psychiatric treatment: A controlled comparison.
Br J Psychiatry.
1985;
147
246-250
17
Kluiter H, Giel R, Nienhuis F J, Rüphan M, Wiersma D.
Predicting feasibility of day treatment for unselected patients referred for inpatient
psychiatric treatment: Results from a randomized trial.
Am J Psychiatry.
1992;
149
1199-1205
18
Schene A H, Wijngaarden B van, Poelijoe N W, Gersons B PR.
The Utrecht comparative study on psychiatric day treatment and in-patient treatment.
Acta Psychiatr Scand.
1993;
87
427-436
19 Hargreaves W A, Shumway M, Hu T W, Cuffel B. Cost-outcome methods for mental health. San
Diego et al.; Academic Press 1998
20 Speer D C. Mental health outcome evaluation. San Diego et al.; Academic Press 1998
21 Priebe S. Die Bedeutung der Patientenmeinung. Initiale Bewertung und Verlauf psychiatrischer
Therapie. Göttingen; Hogrefe 1992
22
Priebe S, Gruyters T.
Patients' and caregivers' initial assessments of day-hospital treatment and course
of symptoms.
Compr Psychiat.
1994;
35
234-238
23
Ventura J, Lukoff D, Nuechterlein K H, Liberman R P, Green M F, Shaner A.
Manual for the Expanded Brief Psychiatric Rating Scale.
Int J Methods Psychiatr Res.
1993;
3
227-243
24
Schützwohl M, Jarosz-Nowak J, Briscoe J, Szajowski K, Kallert T W. and the EDEN Study
Group .
Interraterreliability of the Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS 4.0) and the Groningen
Social Disabilities Schedule (GSDS-II) in a European multi-site randomised controlled
trial on the effectiveness of psychiatric day hospitals.
Int J Methods Psychiatr Res.
2003;
12
197-207
25
Ventura J, Nuechterlein K H, Subotnik K L, Gutkind D, Gilbert E A.
Symptom dimensions in recent-onset schizophrenia and mania: a principal components
analysis of the 24-item Brief Psychiatric Rating Scale.
Psychiatry Res.
2000;
97
129-135
26 Wiersma D, Jong A de, Kraaijkamp H JM, Ormel J. GSDS II: The Groningen Social Disabilities
Schedule, second version: Manual, questionnaire, and rating form. Groningen; University
of Groningen, Department of Social Psychiatry 1990
27
Hoffmann K, Priebe S, Isermann M, Kaiser W.
Lebensqualität, Bedürfnisse und Behandlungsbewertung langzeithospitalisierter Patienten.
Teil II der Berliner Enthospitalisierungsstudie.
Psychiat Prax.
1997;
24
221-226
28
Priebe S, Huxley P, Knight S, Evans S.
Application and results of the Manchester Short Assessment of Quality of Life (MANSA).
Int J Soc Psychiatry.
1999;
45
7-12
29 Priebe S, Gruyters T. Klientenbogen zur Behandlungsbewertung KliBb. Berlin; Freie
Universität Berlin 1995
30 Kallert T W, Schützwohl M, Matthes C. and the Eden Study Group .The Client Socio-Demographic
and Clinical History Inventory. Dresden; TU Dresden, Medizinische Fakultät 2000
31
Kallert T W, Schützwohl M, Matthes C.
Aktuelle Struktur- und Leistungsmerkmale allgemeinpsychiatrischer Tageskliniken in
der Bundesrepublik Deutschland.
Psychiat Prax.
2003;
30
72-82
32
Slade M, Leese M, Ruggeri M, Kuipers E, Tansella M, Thornicroft G.
Does meeting needs improve quality of life?.
Psychother Psychosom.
2004;
73
183-189
33
Perkins R.
What constitutes success? The relative priority of service users' and clinicians'
views of mental health services.
Br J Psych.
2001;
179
9-10
1 Die Auswertungen hierzu können beim Erstautor angefordert werden.
Dr. sc. hum. Matthias Schützwohl
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie am Universitätsklinikum Carl
Gustav Carus der TU Dresden
Fetscherstraße 74
01307 Dresden
Email: matthias.schuetzwohl@mailbox.tu-dresden.de