Zusammenfassung
Die Arbeit referiert 13 bemerkenswerte Studien zur endoskopischen Therapie von Ösophagus-
und Magentumoren, die zwischen Juni 2003 und September 2004 publiziert wurden. Langzeitergebnisse
der fotodynamischen Therapie, verschiedene Modalitäten der fotodynamischen Therapie
und die Kombination von fotodynamischer Therapie mit Argonplasmabehandlung werden
in den ersten Arbeiten referiert. Die endoskopische Mukosaresektion kann in unterschiedlichen
Modalitäten ausgeführt und zur Behandlung von frühen Adenokarzinomen im Barrett-Ösophagus
erfolgreich mit der fotodynamischen Therapie kombiniert werden. Die EMR kann bei ausgewählten
Patienten nach Radiochemotherapie zur Behandlung rezidivierter oder residualer Plattenenpithelkarzinome
eingesetzt werden. In palliativer Absicht können bei Rezidiven nach Radiochemotherapie
selbst expandierende Metallstents ebenso eingesetzt werden wie zur primären palliativen
Therapie. Sehr interessant ist die palliative Behandlung ausgedehnter Ösophaguskarzinome
durch lokale Injektion von Mitomycin C ebenso wie die Enukleation submuköser Tumore
des Ösophagus und des Magens mit einem an der Spitze isolierten elektrochirurgischen
Messer. Die Übersicht demonstriert die kontinuierliche Entwicklung der endoskopischen
Tumortherapie. Zur Definition neuer Standards sind jedoch weitere und umfangreichere
Studien erforderlich.
Abstract
The paper reviews 13 remarkable studies dealing with endoscopic treatment of esophageal
and gastric tumors which haven been published between June 2003 and September 2004.
Long term results of photodynamic therapy (PDT), different modalities of PDT and the
combination of PDT and argon-plasma-coagulation (APC) are reported in the first papers.
Endoscopic mucosa resection (EMR) can be used in different modalities and can be successfully
combined with PDT of early adenocarcinoma in Barrett's esophagus. EMR can also be
used after chemoradiotherapy for treatment of recurrent or residual squamous cell
carcinoma of esophagus. By selected patients after chemoradiotherapy self-expanding
metal stents can be used with equal results and risks as in primary palliative intention.
Very interesting are the palliative treatment of bulky esophageal cancer by local
injection of mitomycin C as well as the enucleation of submucosal tumors in esophagus
and stomach using an insulated tip electrosurgical knife. The review demonstrates
the continuous development of endoscopic tumor therapy, but more and larger studies
are necessary to define new standards.
Schlüsselwörter
Key words
Literatur
References aus Endoscopy 2005; 37: 19-25 (Morris/Collins, Treatment of Oesophagogastric
Tumours)
- 1
Ackroyd R, Kelty C J, Brown N J. et al .
Eradication of dysplastic Barrett's oesophagus using photodynamic therapy: long-term
follow-up.
Endoscopy.
2003;
35
496-501
- 2
Attwood S E, Lewis C J, Caplin S. et al .
Argon beam plasma coagulation as therapy for high-grade dysplasia in Barrett's esophagus.
Clin Gastroenterol Hepatol.
2003;
1
258-263
- 3
Fujishiro M, Yahagi N, Kashimura K. et al .
Comparison of various submucosal injection solutions for maintaining mucosal elevation
during endoscopic mucosal resection.
Endoscopy.
2004;
36
579-583
- 4
Hage M, Siersema P D, Dekken H van. et al .
5-aminolevulinic acid photodynamic therapy versus argon plasma coagulation for ablation
of Barrett's oesophagus: a randomised trial.
Gut.
2004;
53
785-790
- 5
Hattori S, Muto M, Ohtsu A. et al .
EMR as salvage treatment for patients with locoregional failure of definitive chemoradiotherapy
for esophageal cancer.
Gastrointest Endosc.
2003;
58
65-70
- 6
Homs M Y, Hansen B E, Blankenstein M van. et al .
Prior radiation and/or chemotherapy has no effect on the outcome of metal stent placement
for oesophagogastric carcinoma.
Eur J Gastroenterol Hepatol.
2004;
16
163-170
- 7
May A, Gossner L, Behrens A. et al .
A prospective randomized trial of two different endoscopic resection techniques for
early stage cancer of the esophagus.
Gastrointest Endosc.
2003;
58
167-175
- 8
Ortner M A, Taha A A, Schreiber S. et al .
Endoscopic injection of mitomycin adsorbed on carbon particles for advanced esophageal
cancer: a pilot study.
Endoscopy.
2004;
36
421-425
- 9
Overholt B F, Panjehpour M, Halberg D L.
Photodynamic therapy for Barrett's esophagus with dysplasia and/or early stage carcinoma:
long-term results.
Gastrointest Endosc.
2003;
58
183-188
- 10
Pacifico R J, Wang K K, Wongkeesong L M. et al .
Combined endoscopic mucosal resection and photodynamic therapy versus esophagectomy
for management of early adenocarcinoma in Barrett's esophagus.
Clin Gastroenterol Hepatol.
2003;
1
252-257
- 11
Park Y S, Park S W, Kim T I. et al .
Endoscopic enucleation of upper-GI submucosal tumors by using an insulated-tip electrosurgical
knife.
Gastrointest Endosc.
2004;
59
409-415
- 12
Seewald S, Akaraviputh T, Seitz U. et al .
Circumferential EMR and complete removal of Barrett's epithelium: a new approach to
management of Barrett's esophagus containing high-grade intraepithelial neoplasia
and intramucosal carcinoma.
Gastrointest Endosc.
2003;
57
854-859
- 13
Shimizu Y, Kato M, Yamamoto J. et al .
EMR combined with chemoradiotherapy: a novel treatment for superficial esophageal
squamous-cell carcinoma.
Gastrointest Endosc.
2004;
59
199-204
1 Deutsche Übersetzung der Originalübersicht (Endoscopy 2005; 37: 19-25) von PD Dr.
P. Reitzig
Prof. Dr. H.-J. Schulz
Oskar-Ziethen-Krankenhaus · Paritätisches Krankenhaus Berlin Lichtenberg · Klinik
für Innere Medizin
Fanninger Straße 32
10365 Berlin
Telefon: 0 30/55 18 22 10
Fax: 0 30/55 18 22 50
eMail: schulz@khl-Berlin.de