Zusammenfassung
Studienziel: Die gepulste Dopplersonographie ist eine Standarduntersuchung, um Blutflussgeschwindigkeiten
in den großen intrakraniellen Gefäßen und in den organversorgenden Arterien kritisch
kranker kindlicher Patienten zu ermitteln. Das normale Flussprofil ist durch einen
systolisch-diastolischen Vorwärtsfluss charakterisiert, der durch die aortale Windkesselfunktion
bedingt ist. Verschiedene gut definierte Ekrankungen verändern das charakteristische
Flussprofil in den jeweiligen Organen. Dennoch ist in der kardialen Diastole bei allen
diesen Flussprofilen in ein langsamer Geschwindigkeitsabfall zu beobachten, der durch
den Beginn der folgenden Systole beendet wird. Methode: In den Jahren zwischen 1994 und 2004 wurde bei der Untersuchung mehrerer tausend
kritisch kranker Kinder bei 11 der Patienten ein Flussprofil beobachtet, das den genannten
Charakteristika nicht entspricht. Ergebnisse: A ll diese Patienten zeigten ein qualitativ deutlich differentes arterielles Flussprofil.
Dieses sehr charakteristische Flussprofil ist gekennzeichnet durch einen diastolischen
Anstieg der arteriellen Flussgeschwindigkeiten und ist wahrscheinlich durch einen
stark erhöhten venösen Druck im Bereich der abführenden Venen bedingt. Keiner der
11 Patienten überlebte. Schlussfolgerung: Die Kenntnis dieses bisher nicht beschriebenen Flussprofils ist wichtig, da es mit
einer außerordentlich schlechten Prognose einhergeht, wenn es nicht innerhalb kurzer
Zeit normalisiert werden kann.
Abstract
Aim: Pulsed Doppler ultrasound is a standard noninvasive investigation to measure the
velocity and pulsatility of blood flow within the major intracranial and organ-supplying
arteries in critical care patients. The normal arterial flow pattern in organ-supplying
vessels is characterised by a systolic-diastolic forward flow which is caused by the
aortic “Windkessel” function and the low peripheral resistance of the parenchymatous
organs. A variety of well known pathological conditions may cause a change of the
vascular characteristics within the perfused organs which are diagnosed by the typical
changes of the flow pattern in the supplying arteries. In the cardiac diastole, however,
there is always a slow decrease of the flow velocity which is terminated by the onset
of the following systole. Method and results: We report on 11 patients investigated by Doppler ultrasound during their stay in
our intensive care unit. All these patients presented a markedly different flow pattern
measured in their intra- and/or extracerebral vessels. This very distinctive flow
pattern is characterised by a diastolic ascent of the arterial flow velocity and is
caused by an excessively increased venous pressure within the draining veins of the
affected organs. All patients died due to (multiple) organ failure. Conclusion: It is of major importance to be aware of the rare but very characteristic flow pattern
described here because of the poor prognosis associated with it.
Schlüsselwörter
Gepulste Doppler-Sonographie - Blutflussgeschwindigkeit - Kinder - Intensivstation
- Venendruck
Key words
Pulsed Doppler sonography - arterial blood flow velocity - children - critical care
- venous pressure
References
1
Deeg K H, Rupprecht T, Zeilinger G.
Dopplersonographic classification of brain edema in infants.
Pediatr Radiol.
1990;
20
509-514
2
Demchuk A M, Christou I, Wein T H. et al .
Specific transcranial Doppler flow findings related to the presence and site of arterial
occlusion.
Stroke.
2000;
31
140-146
3
Scheel P, Ruge C, Petruch U R. et al .
Color duplex measurement of cerebral blood flow volume in healthy adults.
Stroke.
2000;
31
147-150
4
Aaslid R, Markwalder T M, Nornes H.
Noninvasive transcranial Doppler ultrasound recording of flow velocity in basal cerebral
arteries.
J Neurosurg.
1982;
57
769-774
5 Bode H. Pediatric Applications of Transcranial Doppler Sonography. New York; Springer
1988
6
Rupprecht T, Wolfel D, Hofbeck M. et al .
[Presystolic increasing maximal flow velocity in the intracranial vessels in 3 children
with heart failure].
Monatsschr Kinderheilkd.
1991;
139
816-820
7
Ruder H, Nagler B, Gheith S. et al .
Sequential color and pulsed Doppler sonography for monitoring antirejection therapy
in pediatric patients.
Transplant Proc.
1993;
25
2572-2573
8
Krejza J, Mariak Z, Melhem E R. et al .
A guide to the identification of major cerebral arteries with transcranial color Doppler
sonography.
Am J Roentgenol.
2000;
174
1297-1303
Prof. T. Rupprecht
Klinikum Bayreuth, Klinik für Kinder und Jugendliche
Preuschwitzer Str. 101
D-95445 Bayreuth, Germany
Telefon: ++ 49/9 21/4 00-62 02
eMail: thomas.rupprecht@kinder.med.uni-erlangen.de