Aktuelle Neurologie 2005; 32(9): 541-543
DOI: 10.1055/s-2005-866942
Aktueller Fall
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chronisch intermittierende Kopfschmerzen und rezidivierende Stürze: Symptome einer Kolloidzyste des 3. Ventrikels

Chronic Intermittent Headache and Drop Attacks: Symptoms of a Colloid Cyst of the Third VentricleH.  Schmidt1 , I.  Mothersill1 , H.  Juch1 , G.  Krämer1
  • 1Schweizerisches Epilepsie-Zentrum (Medizinischer Direktor: Dr. G. Krämer), Zürich
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 September 2005 (online)

Zusammenfassung

Kolloidzysten des 3. Ventrikels sind seltene, gutartige intrakranielle Tumoren. Die häufigsten Beschwerden bestehen in intermittierenden Kopfschmerzen. Daneben gehören Übelkeit, Erbrechen, intermittierender Schwindel, Verschwommensehen, Ataxie, Somnolenz, Angst und Nervosität, Gedächtnisdefizite und epileptische Anfälle zu den häufigsten Symptomen. Im klinischen Alltag wird die Differenzialdiagnose einer Kolloidzyste des 3. Ventrikels bei therapieresistenten Kopfschmerzen wahrscheinlich nicht immer ausreichend berücksichtigt. Die Diagnose ist von besonderer Bedeutung, da eine Assoziation mit einem plötzlichen Tod aufgrund intermittierender Liquorflussblockaden besteht. Ein kritisch erhöhter intrakranieller Druck kann zu Bradykardie, Hypertension und Abnahme der Atemfrequenz führen (Cushing response). Nach chirurgischer Resektion besteht eine sehr gute Prognose.

Abstract

Colloid cysts of the third ventricle are rare and benign tumors. The most frequent reported complaint is intermittent headache. In addition, nausea, vomiting, intermittent vertigo, blurred vision, ataxia, hypersomnolence, anxiety and nervousness, memory impairment and seizures are frequent symptoms. In clinical practice the differential diagnosis of a colloid cyst of the third ventricle is not always adequately taken into consideration. Because colloid cysts may be associated with sudden death due to intermittent cerebrospinal fluid obstruction, the diagnosis is of special importance. Critically raised intracranial pressure can lead to bradycardia, hypertension and slowing of respiration (Cushing response). Surgical resection leads to complete cure.

Literatur

  • 1 Spears R C. Colloid headache.  Curr Pain Headache Rep. 2004;  8 297-300
  • 2 Malfroid G, Herroelen L, Loon J van. Transitory headache caused by a colloid cyst of the third ventricle.  Ned Tijdschr Geneeskd. 2005;  149 715-719
  • 3 Camacho A, Abernathey C D, Kelly P J, Laws Jr E R. Colloid cysts: experience with the management of 84 cases since the introduction of computed tomography.  Neurosurgery. 1989;  24 693-700
  • 4 Mc Donald J A. Colloid cyst of the third ventricle and sudden death.  J Ann Emerg Med. 1982;  11 365-367
  • 5 Leestma J E, Konakci Y. Sudden unexpected death caused by neurepithelial (colloid) cyst of the third ventricle.  J Forensic Sci. 1981;  26 486-491
  • 6 Weisz R R, Fazal M. Colloid cyst of the third ventricel - a neurological emergency.  Ann Emerg Med. 1983;  12 783-785
  • 7 Kuchelmeister K. Colloid cyst of the 3rd ventricle: an underestimated danger?.  Neurochirurgie (Stuttg). 1992;  35 5-8
  • 8 Mathiesen T, Grane P, Lindgren L, Lindquist C. Third ventricle colloid cysts: a consecutive 12-year series.  J Neurosurg. 1997;  86 5-12
  • 9 Hickman S J, White B D. Syncope, the head ruling the heart.  Postgrad Med J. 1999;  75 437-439

Dr. med. H. Schmidt

Schweizerisches Epilepsie-Zentrum

Bleulerstraße 60

8008 Zürich · Schweiz

Email: holger.schmidt@swissepi.ch

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