Zusammenfassung
Die membranöse Glomerulonephritis ist die häufigste Ursache für ein nephrotisches
Syndrom im Erwachsenenalter. Die meist vorliegende primäre Form zeigt eine hohe Rate
an Spontanremissionen, und für die seit vielen Jahren therapeutisch eingesetzten,
nebenwirkungsreichen Immunsuppressiva liegt kaum Evidenz vor. Damit stehen Arzt und
Patient im Spannungsfeld von mangelnder Evidenz und täglichem Handeln.
Abstract
Membranous glomerulonephritis is the most common cause of nephrotic syndrome in adults.
The prevailing primary variant has a high frequency of spontaneous remissions, and
there is scarce evidence for immunsuppressive agents which are nevertheless used in
therapy for years. Doctor and patient are therefore caught between lack of evidence
and daily routine.
Schlüsselwörter
membranöse Glomerulonephritis - nephrotisches Syndrom - immunsuppressive Therapie
- evidenzbasierte Medizin - Allgemeinmedizin
Key words
glomerulonephritis, membranous - nephrotic syndrome - immunosuppression - evidence-based
medicine - family practice
Literatur
1 Kuhlmann U, Walb D, Luft F C. Nephrologie. 4. Aufl. Thieme, Stuttgart 2003
2
Scheidat S, Stahl R AK.
Membranöse Glomerulonephritis.
Internist.
2003;
44
1120-1130
3 Schieppati A, Perna A, Zamora J, Remuzzi G. et al .Immunsuppressive treatment for
idiopathic membranous nephropathy in adults with nephrotic syndrome. Cochrane Database
of Systematic Reviews 2004, Issue 4
4
Miller G, Zimmermann R, Radhakrishnan J. et al .
Use of mycophenolate mofetil in resistant membranous nephropathy.
Am J Kidney Dis.
2000;
36
250-256
5
Choi M J, Eustace J A, Gimenez L F. et al .
Mycophenolate mofetil treatment for primary glomerular diseases.
Kidney Int.
2002;
61
1098-1114
6
Du Buf-Vereijken P WG, Feith G W, Hollander D. et al .
Restrictive use of immunosuppressive treatment in patients with idiopathic membranous
nephropathy: high renal survival in a large patient cohort.
Q J Med.
2004;
97
353-360
7
Remuzzi G, Chiurchiu C, Abbate M. et al .
Rituximab for idiopathic membranous nephropathy.
Lancet.
2002;
360
923-924
8
Ruggenenti P, Chiurchiu C, Brusegan V. et al .
Rituximab in idiopathic membranous nephropathy: a one-year prospective study.
J Am Society of Nephrology.
2003;
14
1851-1857
9
Cattran D C.
Mycophenolate mofetil and cyclosporine therapy in membranous nephropathy.
Sem Nephrol.
2003;
23
272-277
10 Singapore Ministry of Health .Glomerulonephritis. Singapore: MOH; 2001. Zusammenfassung
im National Guideline Clearinghouse (USA). www.guideline.gov
11
Cattran D C.
Idiopathic membranous glomerulonephritis.
Kidney Int.
2001;
59
1983-1994
12
Shiiki H, Saito T, Nishitani Y, Mitarai T. et al .
Prognosis and risk factors for idiopathic membranous nephropathy with nephrotic syndrome
in Japan.
Kidney Int.
2004;
65
1400-1407
13
Schieppati A, Mosconi L, Perna A. et al .
Prognosis of untreated patients with idiopathic membranous nephropathy.
N Engl J Med.
1993;
329
85-89
14
Troyanov S, Wall C A, Miller J A. et al .
Idiopathic membranous nephropathy: Definition and relevance of a partial remission.
Kidney Int.
2004;
66
1199-1205
15 Grabensee B. Checkliste Nephrologie. 2. Aufl. Thieme, Stuttgart 2002
16
Marx B E, Marx M.
Prediction in idiopathic membranous nephropathy.
Kidney Int.
1999;
56
666-673
Ulla Behlen-Wilm
Klinik für Nephrologie (Direktor: Univ.-Prof. Dr. med. B. Grabensee) · Universitätsklinikum
Düsseldorf
Postfach 10 10 07
40001 Düsseldorf
eMail: wilm@med.uni-duesseldorf.de