Laryngorhinootologie 2006; 85(8): 586-588
DOI: 10.1055/s-2005-921088
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fernmetastasierung eines Azinuszellkarzinoms der Parotis nach 12-jährigem krankheitsfreien Intervall

Distant Metastases on Acinic Cell Carcinoma of the Parotid Gland after 12 Years Symptom-free IntervalK.  Smukalla1 , T.  Kalinski2 , C.  Motsch1
  • 1 Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Direktor: Univ.-Prof. Dr. B. Freigang)
  • 2 Institut für Pathologie, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Direktor: Univ.-Prof. Dr. A. Roessner)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 11. April 2005

Angenommen: 28. September 2005

Publication Date:
14 December 2005 (online)

Zusammenfassung

Azinuszellkarzinome der Glandula parotis als Ursache einer Fernmetastasierung stellen eine Rarität dar. Berichtet wird über eine 60-jährige Patientin, bei der vor 12 Jahren ein Azinuszellkarzinom der Glandula parotis im Stadium T3 N2b M0 durch totale Parotidektomie und modifiziert radikale Neck dissection therapiert wurde. Aktuell wurde eine isolierte Knochenmetastase im Sternum diagnostiziert ohne Hinweis für ein lokoregionäres Tumorrezidiv.

Abstract

Acinic cell carcinoma of parotid gland as cause of distant metastases are rare. The patient was a 60-year-old women who had 1993 a acinic cell carcinoma of right parotid gland. Tumour can be resected throught total parotidectomy with facial nerve anastomosis and modified radical neck dissection (T3 N2b M0). Since the operation the patient has remained symptom-free without any sign of tumour recurrence. After 12 years the patient noted swelling in the region of sternum and biopsy was necessary. Histologically and immunhistochemically the diagnosis of distant metastase on acinic carcinoma of the parotid gland was confirmed.

Literatur

  • 1 Kleinsasser O, Hubner G, Klein H-J. Acinuszelltumoren der Glandula parotis.  Arch Klein Exp Ohren Nasen Kehlkopfheilkd. 1967;  189 33-50
  • 2 Seifert G. Oralpathologie. Berlin; Springer 1996: 505-526
  • 3 Ellis G L, Corio R L. Acinic cell adenocarcinoma. A clinicopathologic analysis of 294 cases.  Cancer. 1983;  52 542-549
  • 4 Lewis J E, Olsen K D, Weiland L H. Acinic cell carcinoma: clinicopathologic review.  Cancer. 1991;  67 172-179
  • 5 Pantel K, von Knebel Doeberitz M, Izbicki J R, Rietmüller G. Disseminierte Tumorzellen: Diagnostik, prognostische Relevanz, Phänotypisierung und therapeutische Strategien.  Chirurg. 1997;  68 1241-1250

Priv.-Doz. Dr. med. Christiane Motsch

Univ.-HNO-Klinik · Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg ·

Leipziger Straße 44 · 39120 Magdeburg ·

Email: christiane.motsch@medizin.uni-magdeburg.de

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