Zusammenfassung
Die Psychiatrie profitiert von strukturellen, quantitativen und funktionellen bildgebenden
Untersuchungen sowohl in der erweiterten klinischen Diagnostik als auch in der Aufklärung
pathophysiologischer Grundlagen psychischer Erkrankungen. Sowohl in der Diagnostik
als auch in klinischen Studien ist mit „inzidenten”, gegenüber der Fragestellung unerwarteten
und diese regelhaft nicht erklärenden Befunden in einer Häufigkeit von bis zu 30 %
zu rechnen. Dabei haben etwa 2 - 5 % der überraschenden Befunde eine unmittelbare
klinische Konsequenz. Die Analyse inzidenter Befunde in der Diagnostik hilft, die
Prävalenz in wissenschaftlichen Studien abzuschätzen. Die Problematik von Erkennung
und Management von inzidenten Befunden in Studien und die daraus abzuleitenden Verpflichtungen
werden vor dem Hintergrund ethischer und juristischer Anforderungen erörtert.
Abstract
Structural, quantitative and functional neuroimaging has contributed greatly to the
advancement in clinical diagnosis and research into pathophysiology of psychiatric
disorders. In diagnostic investigations, the frequency of “incidental” findings, i.
e. potentially pathological findings, which are unexpected with regards to the primary
diagnostic question and which cannot be related to the presenting clinical symptomatology,
amounts up to 30 %. Approximately 2 - 5 % of these unexpected findings have immediate
clinical consequences. The analysis of incidental findings in the context of clinical
diagnostic procedures allows to extrapolate on their prevalence in experimental studies,
because here, such findings are not systematically documented. Several medical, ethical
and legal problems arise related to the detection, evaluation and documentation of
incidental findings in clinical experimental studies. These problems and resulting
obligations will be discussed and solutions with respect to the management of incident
findings will be proposed.
Literatur
1
Kilickesmez O, Yavuz N, Hoca E.
Unilateral absence of cerebellar hemispheres: incident diagnosis with magnetic resonance
imaging.
Acta Radiol.
2004;
45
867-877
2
Given C A, Fields T M, Pittman T.
Interhemispheric lipoma connected to subcutaneous lipoma via lipomatous stalk.
Pediatr Radiol.
2005;
35
1110-1112
3 Kohlmeyer K. Neuroradiologie. In: Platt D (ed). Handbuch der Gerontologie. Stuttgart:
Fischer 1989: 107-130
4
Pickuth D, Heywang-Köbrunner S H, Spielmann R P.
Was bringt das Routine-CCT bei psychiatrischen Patienten wirklich? VO-512, 80. Dt.
Röntgenkongress, Wiesbaden 1999.
Fortschr Röntgenstr.
1999;
170 (Suppl)
168
5
Yue N C, Longstreth W T, Elster A D. et al .
Clinically serious abnormalities found incidentally at MR imaging of the brain: Data
from the Cardiovascular Health Study.
Radiology.
1997;
202
41-46
6
Eskandary H, Sabba M, Khajehpour F, Eskandari M.
Incidental findings in brain computed tomography scans of 3000 head trauma patients.
Surg Neurol.
2005;
63
550-553
7
Hentschel F.
Stellenwert der strukturellen und funktionellen Bildgebung bei Demenzen.
Radiologie up2date.
2004;
4
37-58
8
Lubman D I, Velakoulis D, McGorry P D. et al .
Incidental radiological findings on brain magnetic resonance imaging in first-episode
psychosis and chronic schizophrenia.
Acta Psychiatr Scand.
2002;
106
331-336
9
Mazzotta G, Floridi F, Mattioni A. et al .
The role of neuroimaging in the diagnosis of headache in childhood and adolescence.
A multicentre study.
Neurol Sci.
2004;
25 (suppl 3)
S265-S266
10
Illes J, Kirschen M P, Karetsky K. et al .
Discovery and disclosure of incidental findings in neuroimaging.
J Magn Reson Imaging.
2004;
20
743-747
11
Kim B S, Illes J, Kaplan R T. et al .
Incidental findings on pediatric MR images of the brain.
AJNR Am J Neuroradiol.
2002;
23
1674-1677
12
Illes J, Desmond J E, Huang L F. et al .
Ethical and practical considerations in managing incidental findings in functional
magnetic resonance imaging.
Brain Cogn.
2002;
50
358-365
13 Striebel J. Persönliche Mitteilung des Vorsitzenden der Medizinischen Ethikkommission
II der Fakultät für klinische Medizin Mannheim. Universität Heidelberg
14 N.N. .Informationsblatt Kernspintomographie. Interner Aufklärungsbogen der Arbeitsgruppe
„NMR-Forschung in der Psychiatrie” am Zentralinstitut für seelische Gesundheit, Mannheim.
Stand 2005
15
Mamourian A.
Incidental findings on research functional MR images: Should we look?.
AJNR Am J Neuroradiology.
2004;
25
520-522
16
Urbanczyk C, Desal H, Ibrahim M R, Guillon B.
The findings of incidental intracranial lesions with magnetic resonance imaging (Abstract
in Englisch).
Revue Neurologique.
2005;
161
862-867
17
Tsukahara T, Murakami N, Sakurai Y. et al .
Treatment of unruptured cerebral aneurysms; a multi center study at Japanese national
hospitals.
Acta Neurochir.
2005;
94 (Suppl)
77-85
18
Oyama K, Sanno N, Tahara S, Teramoto A.
Management of pituitari incidentalomas: according to a survey of pituitary incidentalomas
in Japan.
Semin Ultrasound CT MR.
2005;
26
47-50
19
Blomgren K, Robinson S, Lonnqvist T. et al .
Clinical significance of incidental magnetic resonance image abnormalities in mastoid
cavity and middle ear in children.
Int J Pediatr Otorhinolaryngol.
2003;
67
757-760
20
Sharp H M, Orr R D.
When “minimal risk” research yields clinically-significant data, maybe the risks aren't
so minimal.
Am J Bioeth.
2004;
4
W32-W36
21 Hager J. Recht der Schuldverhältnisse §§ 823 - 825. In: J. von Staudingers Kommentar
zum Bürgerlichen Gesetzbuch mit Einführungsgesetz und Nebengesetzen. Zweites Buch.
13. Bearbeitung. Berlin: Verlag Dr. Arthur L. Sellier & Co. - Walter de Gruyter GmbH
& Co. KG 1999
22
Hager J.
Die Kostentragung bei Rückruf fehlerhafter Produkte.
VersR.
1984;
1984
799-807
23
Anonymous .
How volunteering for an MRI scan changed my life.
Nature.
2005;
434
17
24
Phillips M.
Coping with unsuspected findings in volunteers.
Nature.
2005;
434
17
Prof. Dr. Frank Hentschel
Abteilung Neuroradiologie, ZI, Fakultät für klinische Medizin Mannheim, Universität
Heidelberg
68159 Mannheim J5
eMail: hentsche@zi-mannheim.de