Abstract
Background: Rapid and reliable diagnosis is crucial for clinical management of respiratory syncytial
virus infection in childhood. We assessed the performance characteristics of respiratory
syncytial virus antigen immunoassays in children hospitalized for respiratory infection.
Method: A total of 1600 children up to three years of age hospitalized for diseases potentially
caused by RSV were included in the study. Nasopharyngeal secretions were obtained
in a standardized manner in the first 24 hours after hospital admission and tested
in parallel by PCR and rapid antigen tests for RSV. The following parameters were
recorded: recruitment center, gender, age, presence of fever, rhinitis, stridor, barking
cough, cough, wheezing, vomiting, disturbed eating or sleep, tachypnea, tachycardia,
increased body temperature, decreased oxygen saturation, C-reactive protein, erythrocyte
sedimentation rate and chest X-ray results.
Results: Considering PCR testing as gold standard, rapid antigen testing had a specificity
of 89.9% and a sensitivity of 66.2% for all samples tested. Logistic regression analysis
revealed age and recruitment center as the only parameters influencing sensitivity
whereas no such influence on specificity was found. Positive likelihood ratios ranged
from 4,9 to 6.9 in different age groups. Negative likelihood ratio was 0.24 (95% CI:
0.18-0.42) in children aged up to 3 months but 0.67 (95% CI: 0.53-0.84) for children
older than 2 years.
Conclusion: Rapid detection of RSV antigen in this study was useful in detection of RSV mediated
disease in younger infants but shows decreasing sensitivity in children older than
three months.
Zusammenfassung
Hintergrund: Die rasche und zuverlässige Diagnosestellung einer RSV-Infektion ist für das weitere
klinische Management von wesentlicher Bedeutung. Ziel dieser Studie ist die Evaluation
von RSV-Antigen-Schnelltests bei Kindern mit Atemwegsinfektionen im Alter bis zu drei
Jahren.
Patienten: Im Rahmen der multizent-ischen PRI.DE-Studie untersuchten wir an drei Studienorten
insgesamt 1600 stationäre Patienten mit klinischen Zeichen einer tiefen Atemwegsinfektion.
Klinische Symptome, Laborparameter, Sauerstoffsättigung und Röntgenthoraxbefunde wurden
dokumentiert. Nasopharyngealsekret wurde innerhalb von 24 h nach stationärer Aufnahme
standardisiert gewonnen und mittels Antigen-Schnelltest und Polymerasekettenreaktion
untersucht.
Ergebnisse: Verwendet man die PCR-Befunde als Referenzwert, zeigte der RSV-Antigen-Schnelltest
eine Spezifität von 89,9% und eine Sensitivität von 66,2% aller getesteten Proben.
Die logistische Regressionsanalyse identifizierte Patientenalter und Studienzentrum
als die einzigen Parameter mit Einfluss auf die Sensitivität, jedoch ohne Effekt auf,
die Spezifität. Die „positive likelihood ratio” betrug zwischen 4,9 und 6,9 in den
verschiedenen Altersgruppen. Die „negative likelihood ratio” betrug 0,24 (95% CI:
0,18-0,42) bei Säuglingen unter 3 Monaten, aber 0,67 (95% CI: 0,53-0,84) bei Patienten
älter als 2 Jahre.
Schlussfolgerungen: RSV-Antigen-Schnelltests zeigten in allen Alterklassen eine befriedigende Spezifität,
bei Säuglingen in den ersten drei Lebensmonaten besteht zudem eine hohe Sensitivität.
Die Ausagekraft wird bei älteren Patienten durch abnehmende Sensitivität stark eingeschränkt.
Key words
Respiratory syncytial virus - reverse transcriptase polymerase chain reaction - enzyme-linked
immunosorbent assay - antigen test
Schlüsselwörter
Respiratory-syncytial-Virus - reverse Transkriptase-Polymerase-Kettenreaktion - Enzyme-linked-Immunosorbent-Assay
- Antigen-Schnelltest