Kernaussagen
Gastrointestinale Blutung
-
Die obere gastrointestinale Blutung stellt unverändert einen der häufigsten
medizinischen Notfälle dar. Der ideale Zeitpunkt der Endoskopie wird kontrovers
diskutiert. Trotzdem gilt bisher die Empfehlung, die Endoskopie sofort durchzuführen,
insbesondere bei Verdacht auf eine Varizenblutung.
-
Beim Verdacht auf eine Varizenblutung sollten bereits vor der Endoskopie Octreotid
oder Terlipressin und bei Verdacht auf Blutungen anderer Genese ein Protonenpumpenhemmer
verabreicht werden.
-
Durch eine antibiotische Prophylaxe bei Varizenblutung können Infektionsrate,
Rezidivblutungsrate und Transfusionsbedarf gesenkt werden.
-
Die gezielte Applikation eines Hämoclips auf einen blutenden Gefäßstumpf ist
möglicherweise die sicherste Art der endoskopischen Blutstillung. Nur wenn eine
Clipsetzung durch schlechte Sichtverhältnisse bei starker Blutung behindert
wird, erscheint eine vorherige Injektionstherapie sinnvoll.
-
Bei der Ösophagusvarizenblutung hat die Ligaturtherapie in den letzten Jahren
die Sklerotherapie wegen ihres besseren Sicherheitsprofils und ihrer größeren
Effektivität als Erstlinientherapie abgelöst.
-
In der Regel verlaufen Blutungen aus dem Kolon nicht fulminant, so dass die
Möglichkeit einer Darmlavage besteht. In allen Fällen einer massiven Hämatochezie
und insbesondere bei instabilen Patienten sollte zusätzlich eine Ösophagogastroduodenoskopie
zum Ausschluss einer massiven Blutung im oberen Verdauungstrakt durchgeführt
werden.
Akute Cholangitis und biliäre Pankreatitis
-
Bei der akuten Cholangitis ist neben der antibiotischen Therapie die notfallmäßige
Drainage durch eine Endoprothese oder eine nasobiliäre Sonde erforderlich.
-
Bei der biliären Pankreatitis ist eine frühe ERCP vor allem bei Patienten mit
Zeichen der Gallengangobstruktion und/oder Cholangitis sinnvoll.
Fremdkörper
Literatur
- 1
Bjorkman D J, Zaman A, Fennerty M B. et al .
Urgent vs. elective endoscopy for acute non-variceal upper-GI bleeding: an effectiveness
study.
Gastrointest Endosc.
2004;
60
1-8
- 2
Schacher G M, Lesbros-Pantoflickova D, Ortner M A. et al .
Is early endoscopy in the emergency room beneficial in patients with bleeding
peptic ulcer? A „fortuitously controlled” study.
Endoscopy.
2005;
37
324-328
- 3
Bardou M, Toubouti Y, Benhaberou-Brun D. et al .
Meta-analysis: proton-pump inhibition in high-risk patients with acute peptic
ulcer bleeding.
Aliment Pharmacol Ther.
2005;
21
677-686
- 4
D’Amico G, Pietrosi G, Tarantino I. et al .
Emergency sclerotherapy versus vasoactive drugs for variceal bleeding in cirrhosis:
a Cochrane meta-analysis.
Gastroenterology.
2003;
124
1277-1291
- 5
Ioannou G N, Doust J, Rockey D C.
Systematic review: terlipressin in acute oesophageal variceal haemorrhage.
Aliment Pharmacol Ther.
2003;
17
53-64
- 6
Pohl J, Pollmann K, Sauer P. et al .
Antibiotic prophylaxis after variceal hemorrhage reduces incidence of early
rebleeding.
Hepatogastroenterology.
2004;
51
541-546
- 7
Frossard J L, Spahr L, Queneau P E. et al .
Erythromycin intravenous bolus infusion in acute upper gastrointestinal bleeding:
a randomized, controlled, double-blind trial.
Gastroenterology.
2002;
123
17-23
- 8
Forrest J A, Finlayson N D, Shearman D J.
Endoscopy in gastrointestinal bleeding.
Lancet.
1974;
2
394-397
- 9
Barkun A, Bardou M, Marshall J K.
Nonvariceal Upper GI Bleeding Consensus Conference Group. Consensus recommendations
for managing patients with nonvariceal upper gastrointestinal bleeding.
Ann Intern Med.
2003;
139
843-857
- 10
Laine L, Peterson W L.
Bleeding peptic ulcer.
N Engl J Med.
1994;
331
717-727
- 11
Sung J J, Chan F K, Lau J Y. et al .
The effect of endoscopic therapy in patients receiving omeprazole for bleeding
ulcers with nonbleeding visible vessels or adherent clots: a randomized comparison.
Ann Intern Med.
2003;
139
237-243
- 12
Kahi C J, Jensen D M, Sung J J. et al .
Endoscopic therapy versus medical therapy for bleeding peptic ulcer with adherent
clot: a meta-analysis.
Gastroenterology.
2005;
129
855-862
- 13
Kohler B, Maier M, Benz C. et al .
Acute ulcer bleeding. A prospective randomized trial to compare Doppler and
Forrest classifications in endoscopic diagnosis and therapy.
Dig Dis Sci.
1997;
42
1370-1374
- 14
Wong R C, Chak A, Kobayashi K. et al .
Role of Doppler US in acute peptic ulcer hemorrhage: can it predict failure
of endoscopic therapy?.
Gastrointest Endosc.
2000;
52
315-321
- 15
Jakobs R, Zoepf T, Schilling D. et al .
Endoscopic Doppler ultrasound after injection therapy for peptic ulcer hemorrhage.
Hepatogastroenterology.
2004;
51
1206-1209
- 16
Calvet X, Vergara M, Brullet E. et al .
Addition of a second endoscopic treatment following epinephrine injection improves
outcome in high-risk bleeding ulcers.
Gastroenterology.
2004;
126
441-450
- 17
Cipolletta L, Bianco M A, Marmo R. et al .
Endoclips versus heater probe in preventing early recurrent bleeding from peptic
ulcer: a prospective and randomized trial.
Gastrointest Endosc.
2001;
53
147-151
- 18
Lin H J, Hsieh Y H, Tseng G Y. et al .
A prospective, randomized trial of endoscopic hemoclip versus heater probe thermocoagulation
for peptic ulcer bleeding.
Am J Gastroenterol.
2002;
97
2250-2254
- 19
Park C H, Lee W S, Joo Y E. et al .
Endoscopic band ligation for control of acute peptic ulcer bleeding.
Endoscopy.
2004;
36
79-82
- 20
Cipolletta L, Bianco M A, Rotondano G. et al .
Prospective comparison of argon plasma coagulator and heater probe in the endoscopic
treatment of major peptic ulcer bleeding.
Gastrointest Endosc.
1998;
48
191-195
- 21
Khuroo M S, Khuroo N S, Farahat K L. et al .
Meta-analysis: endoscopic variceal ligation for primary prophylaxis of oesophageal
variceal bleeding.
Aliment Pharmacol Ther.
2005;
21
347-361
- 22
Lo G H, Lai K H, Cheng J S. et al .
A prospective, randomized trial of butyl cyanoacrylate injection versus band
ligation in the management of bleeding gastric varices.
Hepatology.
2001;
33
1060-1064
- 23
Llach J, Elizalde J I, Guevara M C. et al .
Endoscopic injection therapy in bleeding Mallory-Weiss syndrome: a randomized
controlled trial.
Gastrointest Endosc.
2001;
54
679-681
- 24
Huang S P, Wang H P, Lee Y C. et al .
Endoscopic hemoclip placement and epinephrine injection for Mallory-Weiss syndrome
with active bleeding.
Gastrointest Endosc.
2002;
55
842-846
- 25
Yoshida T, Adachi K, Tanioka Y. et al .
Dieulafoy’s lesion of the esophagus correctly diagnosed and successfully treated
by the endoscopic injection of N-butyl-2-cyanoacrylate.
Endoscopy.
2004;
36
183-185
- 26 Sauerbruch T, Scheuerlen C, Neubrand M.
Non-surgical treatment of bile duct stones. In: Acalovschi M, Paumgartner G (eds) Hepatobiliary diseases: cholestasis and gallstones. Dordrecht;
Kluwer Academic Publishers 2001: 153-159
- 27
Hui C K, Lai K C, Yuen M F. et al .
Does the addition of endoscopic sphincterotomy to stent insertion improve drainage
of the bile duct in acute suppurative cholangitis?.
Gastrointest Endosc.
2003;
58
500-504
- 28
Sharma B C, Kumar R, Agarwal N. et al .
Endoscopic biliary drainage by nasobiliary drain or by stent placement in patients
with acute cholangitis.
Endoscopy.
2005;
37
439-443
- 29 Law C H, McKay D, Tandan V R.
Galstone disease. In: McDonald JW, Burroughs AK, Feagan BC (eds) Evidence-based gastroenterology and
child health. Oxford; Blackwell 2004: 311-320
- 30
Folsch U R, Nitsche R, Ludtke R. et al .
Early ERCP and papillotomy compared with conservative treatment for acute biliary
pancreatitis. The German Study Group on Acute Biliary Pancreatitis.
N Engl J Med.
1997;
336
237-242
- 31
Sharma V K, Howden C W.
Metaanalysis of randomized controlled trials of endoscopic retrograde cholangiography
and endoscopic sphincterotomy for the treatment of acute biliary pancreatitis.
Am J Gastroenterol.
1999;
94
3211-3214
- 32
Nowak A, Nowakowska-Dulawa E, Marek T A. et al .
Final results of the prospective randomized controlled study on endoscopic sphincterotomy
versus conventional management in acute biliary pancreatitis.
Gastroenterology.
1995;
108 (Suppl)
A380 (abstract)
Prof. Jürgen F. Riemann
Medizinische Klinik C
Klinikum der Stadt Ludwigshafen gGmbH
Bremserstraße 79
67063 Ludwigshafen am Rhein
eMail: riemannj@klilu.de