Zusammenfassung
Anamnese: Eine 58 Jahre alte Frau und ihre 18-jährige Tochter stellten sich erstmals in unserem
Rheumazentrum vor, nachdem sie bereits seit Jahren unter rezidivierenden Fieberschüben,
Gelenkschmerzen und urtikariellen Hauterscheinungen gelitten hatten. Wegen der familiären
Häufung war vor einigen Monaten ein Muckle-Wells-Syndrom diagnostiziert und mit Gentest
bestätigt worden. Bei der Mutter bestand bereits eine Innenohrschwerhörigkeit und
eine bleibende Sehbehinderung, die Tochter litt vor allem unter Hauterscheinungen
und täglichen Fieberschüben.
Therapie und Verlauf: Aufgrund des Wissens über die Bedeutung von Interleukin-1 bei dieser genetisch determinierten
Erkrankung und gestärkt durch positive Einzelfallberichte aus der Literatur stellten
wir wegen des erheblichen Leidensdrucks die Indikation für die Behandlung mit dem
IL-1-Rezeptor-Antagonisten Anakinra. Unter dieser Therapie waren beide Patientinnen
frei von MWS-assoziierten Akutsymptomen.
Folgerung: Die Therapie mit Anakinra scheint für verschiedene klinische Manifestationen des
Muckle-Wells-Syndroms wirksam zu sein. Die effektive Entzündungshemmung war auch an
entsprechenden Laborparametern ablesbar. Möglicherweise lassen sich Endorganschäden
durch eine konsequente Therapie mit Anakinra verhindern.
Summary
History: A 58-year-old woman and her 18-year-old daughter were first seen in our rheumatology
centre after having experienced many years of periodic fever, arthralgia and urticaria.
Some months ago a diagnosis of Muckle-Wells syndrome (MWS) had been made and confirmed
by genetic testing. The mother had developed partial deafness and substantial loss
of vision. Her daughter had been suffering mainly from urticaria and fever at least
once daily.
Therapy: Because of the established role of interleukin (IL)-1 in this hereditary disease
and some positive case reports, we decided to treat these patients with the IL-1 receptor
antagonist anakinra. The patients reported a great success of this treatment with
virtually complete absence of any acute MWS-associated symptoms.
Conclusion: Therapy of MWS with anakinra seems to be highly efficacious for several clinical
manifestations of this disease, including laboratory markers for inflammation. It
is possible that organ destruction may be prevented by this medication.
Schlüsselwörter
Muckle-Wells-Syndrom - periodische Fiebersyndrome - Interleukin-1-Rezeptor-Antagonist
Key words
Muckle wells syndrome - periodic fever syndromes - interleukin 1 receptor antagonist
Literatur
- 1
Alexander T, Klotz O . et al .
Successful treatment of acute visual loss in Muckle Wells syndrome with interleukin
1 receptor antagonist.
Ann Rheum Dis.
2005;
64
1245-1246
- 2
Bodar E J. et al .
Effekt of Etanercept and Anakinra on inflammatory attacks in the hyperIgD syndrome.
J Medicine.
2005;
43
260-264
- 3
Braun J. et al .
Therapy of ankylosing spondylitis Part II.
Scan J Rheum.
2005;
34
178-190
- 4
Cuisset L, Drenth J P. et al .
Genetic linkage of the Muckle-Wells syndrome to chromosome 1q44.
Am J Hum Genet.
1999;
65
1054-1059
- 5
Fitzgerald A A, LeClercq S A, Yan A, Homik J E, Dinarello C A.
Rapid responses to Anakinra in patients with refractory adult-onset StillŽs Disease.
Arthritis Rheum.
2005;
52
1794-1803
- 6
Granel B, Serratrice J, Disdier P, Weiller P -J.
Dramatic improvement with anakinra in a case of chronic infantile neurological cutaneous
and articular (CINCA) syndrome.
Rheumatology.
2005;
44
689-690
- 7
Hawkins P N, Lachmann H J, Aganna E, Mc Dermott M F.
Spectrum of clinical features in the Muckle-Wells Syndrome and response to Anakinra.
Arthritis Rheum.
2005;
50
607-612
- 8
Hawkins P N, Lachmann H J.
Interleukin 1-Receptor Antagonist in the Muckle - Wells Syndrome.
N Eng J Med.
2003;
25
2583-2584
- 9
Lamprecht P, Moosig F. et al .
Small vessel vasculitis and relapsing panniculitis in tumor necrosis factor receptor
associated periodic syndrome (TRAPS).
Ann Rheum Dis.
2004;
63
1518-1520
- 10
McDermott M F, Aganna E, Hitman G A, Ogunkolade B W, Booth D R, Hawkins P N.
An autosomal dominant periodic fever associated with AA amyloidosis in a north indian
family maps to distal chromosome 1q.
Arthritis Rheum.
2000;
43
2034-2040
- 11
Ramos E, Arostegui J I . et al .
Positive clinical and biochemical responses to anakinra in a 3-yr-old patient with
cryopyrin-associated periodic syndrome (CAPS).
Rheumatology.
2005;
44
1072-1073
- 12
Rose C D, Doyle T M, Mc Ilvain Simpson G. et al .
Blau syndrome mutation of CARD15/NOD2 in sporadic early onset granulomatous arthritis.
J Rheumatol.
2005;
32
373-375
- 13
Samuel J, Ozen S.
Familial Mediterranean fever and the other autoinflamatory syndromes: evaluation of
the patient with recurrent fever.
Cur Opin Rheumatol.
2006;
18
108-117
- 14
Tunca M, Ozdogan H.
Molecular and genetic characteristics of hereditary autoinflammatory diseases.
Curr Drug Targets Inflamm Allergy.
2005;
4
77-80
- 15
Waugh J, Perry C.
Anakinra a review of its use in the management of rheumatoid arthritis.
BioDrugs.
2005;
19
189-203
Prof. Dr. med. Jürgen Braun
Rheumazentrum Ruhrgebiet, St. Josef Krankenhaus
Landgrafenstraße15
44652 Herne
Phone: 02325/5920
Fax: 02325/592125
Email: jbraun@rheumazentrum-ruhrgebiet.de