Fortschr Neurol Psychiatr 1989; 57(1): 32-40
DOI: 10.1055/s-2007-1000743
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die isolierte Abdunzensparese - Eine retrospektive Studie an 165 Patienten

Isolated Abducens Nerve Palsy
A Retrospective Study on 165 Patients
P.  Berlit , J.  Reinhardt-Eckstein , K. -H. Krause1
  • Aus den Neurologischen Universitätsklinik Mannheim
  • 1Aus den Neurologischen Universitätsklinik Heidelberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
09 January 2008 (online)

Abstract

In this retrospective study the case reports of 165 patients suffering from an abducens nerve palsy as the main presenting symptom were evaluated. The sixth nerve palsy was more frequent on the left (52% ) than on the right hand side (38 %), in 10% there was bilateral involvement. In 49 cases a vascular origin was suspected (29.7%), with diabetes mellitus as the most important risk factor (n = 35). Abducens palsies in inflammatory diseases (n = 32, 19.4 %) were seen most often in multiple sclerosis (n = 11), viral meningoencephalitis (n = 5) and accompanying systemic viral infections (n = 5). Postvaccinal paresis was seldom (n = 1).

Tumours (n = 18, 10.9%) causing sixth nerve paresis were metastases to the brain (n = 7), meningiomas (n = 3) and glioblastomas (n = 2). Nasopharyngeal carcinomas lead in 4 cases to an involvement of the abducens. Aneurysms causing sixth nerve palsy (n = 7, 4.2%) most frequent being located at the intracavernous region of the internal carotid artery (n = 4). In traumatic abducens paresis (n = 5, 3.1 %) pathological findings of neuroradiological examinations are rare.

In 48 patients (29.1%) diagnosis remained unclear, especially in young adults between the 20th and 40th year of age. Prognosis of abducens paresis is good in lesions of vascular and unknown origin; in these cases non-steroidal antiphlogistics are of benefit.

Zusammenfassung

In einer retrospektiven Studie wurden die Krankengeschichten von 165 Patienten mit dem Leitsymptom Abduzensparese ausgewertet. Die Parese fand sich links (52%) häufiger als rechts (38%), in 10% war sie beidseitig. Bei 49 Kranken lag eine vaskuläre Genese vor (29.7%), in 35 Fällen bestand ein Diabetes mellitus. Entzündlich bedingte Abduzensparesen (n = 32, 19.4 %) traten vor allem bei der multiplen Sklerose (n = 11), bei viralen Meningoenzephalitiden (n = 5), bei generalisierten Virusinfekten (n = 5) auf. Selten ist eine Impfung ursächlich (n = 1). Unter den Hirntumoren (n = 18, 10.9%) überwogen Metastasen (n = 7) vor Meningiomen (n = 3) und Glioblastomen (n = 2). Nasopharyngeale Karzinome führten viermal per continuitatem zur Abduzensparese. Aneurysmata (n = 7,4.2 %), die eine Lähmung des 6. Hirnnerven bedingen, sitzen bevorzugt am intrakavernösen Internaabschnitt (n = 4). Bei posttraumatischen Abduzensparesen (n = 5, 3.1 %) sind pathologische neuroradiologische Befunde selten. Bei 48 Patienten (29.1 %) blieb die Diagnose unklar, wobei in dieser Gruppe bevorzugt das Alter zwischen dem 20. und 40. Lebensjahr betroffen war. Die Prognose der Abduzensparese vaskulärer und unklarer Genese ist günstig; sie läßt sich durch den Einsatz nichtsteroidaler Antiphlogistika verbessern.

    >