Abstract
Problem: Does epilepsy not only cause psychosocial difficulties, but can the course of the
disease - as earlier own and other authors' studies suggested - be influenced by environmental
factors?
Methods: A standardized personal inquiry was made with mothers of a representative sample
consisting of hundred epileptic children with normal intelligence who had been under
regular care of our outpatient department for at least three years.
Results: There is a statistically significant correlation between upper social class and education
of parents and freedom from seizures at children.
On the other hand employment of mothers, upbringing of children by grandmothers, size
of flat, integrity of family unit, kind of relationship to siblings did not show any
influence on the effect of antiepileptic treatment.
Two of the most important factors concerning to our problem proved to be educational
methods of mothers and their personality respectively. Children of mothers who stressed
principles such as democracy and partnership in home life were significantly more
often free from seizures than those of parents with an authoritarian- autocratic and/or
conventionalistic attitude. When analyzing the importance of maternal personality,
traits indicating anxiety, aggression, weakness and lability of character showed to
have a statistically significant correlation to resistance to therapy.
Discussion: The results gathered from this study allow different interpretations:
1) The severity of children's illness influences the pedagogic attitude of parents.
2) The compliance of mothers with antiepileptic treatment depends on their intelligence
level.
3) There is only a make-believe causality between psychosocial variables of family
and severity of epilepsy, both are genetically determined.
4) Environmental facts can have a real influence on the success of therapy. In our
opinion a couple of reasons argues for the latter, ,,psychosomatic" interpretation.
But certainly further investigation of those questions is necessary.
Zusammenfassung
Psychosoziale Probleme sind als Folge von Anfallskrankheiten bekannt und nicht selten
Thema wissenschaftlicher Publikationen. Demgegenüber finden sich bisher kaum Mitteilungen
über Einflüsse psychosozialer Faktoren auf den Krankheits- bzw. Therapieverlauf.
Bei einer vor einigen Jahren durchgeführten Studie zur Erhebung psychosozialer Daten
aus der unmittelbaren Umwelt anfallskranker Kinder hatte sich unter anderem ergeben,
daß zwischen Bildungsniveau und Sozialstatus der Eltern einerseits und dem Erfolg
der antiepileptischen Pharmakotherapie andererseits deutliche, statistisch signifikante
Unterschiede bestehen. Dieses Ergebnis sollte nun durch persönliche Befragung einer
repräsentativen Stichprobe verifiziert und womöglich genau spezifiziert werden. Als
Probanden wurden 100 Mütter ausgewählt, deren Kinder seit mindestens 3 Jahren in unserer
Anfallsambulanz betreut wurden. Die Verteilung der Epilepsieverlaufsformen und der
Ätiologien entsprachen dem Gesamtkollektiv der Anfallsambulanz. Um aber bei Fragen
nach Erziehungsstil,Einstellung der Eltern zum Kind und ähnlichem keine Verfälschung
der Ergebnisse zu erhalten, wurden Mütter unterdurchschnittlich intelligenter psychisch
deutlich veränderter Kinder nicht in die Stichprobe aufgenommen.
Zwischen Sozialstatus und Schulbildung der Eltern und Anfallsfreiheit der Kinder fanden
sich signifikante Beziehungen. Allfällige Berufstätigkeit von Müttern und andere soziale
Gegebenheiten der Familie wie Vollständigkeit, Großmuttererziehung, Wohnungsgröße,
Verhältnis und Stellung zu Geschwistern erwiesen sich ohne Einfluß auf den Behandlungserfolg.
Erziehungsstil und Persönlichkeit der Mutter schienen von großer Bedeutung zu sein:
Kinder von Müttern mit demokratisch-partnerschaftlicher Erziehungshaltung waren signifikant
häufiger anfallsfrei als solche, die einem pädagogischen Milieu mit autokratisch-
dominierenden Grundsätzen entstammten. Bei der Untersuchung des Einflusses der mütterlichen
Persönlichkeit ergaben sich bei mehreren Faktoren, die auf Angst, Schwäche, Aggressionen
und Labilität der Mütter hinwiesen, signifikante Beziehungen zur Therapieresistenz.