Zusammenfassung
Zielsetzung: Das Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, Kontrastmitteldarstellungen der konventionellen
Epidurographie, die in der Literatur widersprüchlich diskutiert werden, durch CT-
und MR-Epidurographie zu erklären. Material und Methoden: Nach der Injektion von jodhaltigem Kontrastmittel über einen epiduralen Katheter
wurden bei 25 präoperativen Patienten eine Epidurographie und eine CT-Epidurographie
durchgeführt. Zwei Schmerzpatienten mit liegenden Epiduralkathetern (EK) und drei
Probanden nach Anlage eines EK wurden nach Injektion von Cadolinium-DTPA einer MR-Epidurographie,
die drei Probanden zusätzlich einem Doppel-Helix-Spiral-CT nach Injektion von jodhaltigem
Kontrastmittel unterzogen. Ergebnisse: 40 % der Patienten zeigten ein Schienenstrangphänomen bedingt durch eine unterschiedlich
starke Füllung des Epiduralraumes mit Kontrastmittel im Bereich der Wirbelbögen und
des Zwischenwirbelbogenbereiches. 76 % der Patienten zeigten keinen ventralen thorakalen
Epiduralraum, 56 % eine Aufhellungslinie im a.-p. Bild der Epidurographie, die als
Plica mediana dorsalis im CT identifiziert wurde. Die vorbeschriebenen Phänomene wurden
auch bei allen in der Spiral-CT- und MR-Epidurographie untersuchten Personen nachgewiesen.
Schlußfolgerung: Die CT-Epidurographie ist geeignet zur Erklärung von Bildmustern der Epidurographie.
Summary
Purpose: The purpose of this study was to explain the origin of image patterns demonstrated
by conventional epidurography, which is a controversially discussed topic in recent
literature. Material and methods: After introduction of thoracic epidural catheters and iopamidol injection, conventional
epidurography and CT-epidurography were performed on 25 preoperative patients. After
injection of Gadolinium-DTPA MR-epidurography was performed in two patients treated
for chronic pain with already introduced epidural catheters. Three volunteers also
underwent identical imaging after introduction of thoracic epidural catheters and
in addition helical-CT epidurography using twin-beam technology. Results: 40 % of the patients demonstrated the railroad track phenomenon. We were able to
prove that it is a sign of a rhythmically variable filling of segments of the lateral
epidural space with contrast medium. 76 % of the patients demonstrated no ventral
epidural space at the thoracic level. 56 % of the patients showed a medial area of
translucence combined with a band-shaped contrasting of the epidural space in the
standard ap view. This was proven in all cases to be a plica mediana dorsalis by CT.
In all volunteers who underwent helical-CT and MR epidurography we observed the railraod
track phenomenon and the filling defect of the anterior thoracic epidural space. Conclusion: CT epidurography is well suited for obtaining new insights into the interpretation
of findings obtained by conventional epidurography.
Schlüsselwörter:
Epidurographie - CT - Magnetresonanztomographie - Spiral-CT
Key words:
Epidurography - CT - Magnetic resonance imaging - Helical-CT