Summary
There is evidence that the administration of chemotherapy in particular primary brain
tumours results in prolongation of survival time and improvement of quality of life.
Recent studies have shown that besides the established treatment with nitrosoureas
polychemotherapy with procarbazine, CCNU and vincristine is efficient in anaplastic
oligodendroglioma, mixed anaplastic oligo-astrocytoma and anaplastic astrocytoma.
Several randomised multicenter studies have demonstrated, that a minority of patients
with glioblastoma benefits from a chemotherapy with e.g. BCNU or ACNU. Chemotherapy
can be given on an outpatient basis and side effects are acceptable. Combined intrathecal
and systemic chemotherapy (e.g. methotrexate prior to irradiation and cytosine-arabinoside
or other drugs after irradiation) should be part of the standard therapy of the increasingly
frequent primary CNS lymphoma.
Zusammenfassung
Bei bestimmten primären Hirntumoren trägt die Chemotherapie im Rahmen einer multimodalen
Behandlung wesentlich zu Lebensverlängerung und verbesserter Lebensqualität bei. Die
Ergebnisse neuer Therapiestudien zeigen, dass neben der Behandlung mit Nitrosoharnstoffen
bei bestimmten Hirntumoren eine Polychemotherapie mit Procarbazin, CCNU und Vincristin
wirkungsvoll ist. Dies trifft zu für anaplastische Oligodendrogliome, aber auch für
anaplastische Mischgliome und anaplastische Astrozytome. Ein kleinerer Teil der Patienten
mit Glioblastomen profitiert nachweislich von einer Chemotherapie mit BCNU oder ACNU.
Diese Chemotherapie ist ambulant oder halbambulant durchführbar und relativ nebenwirkungsarm.
Bei den an Häufigkeit zunehmenden primär zerebralen Lymphomen sollte die systemische
und intrathekale Chemotherapie (z.B. Methotrexat vor Bestrahlung und Cytosinarabinosid
oder alternative Substanzen nach Bestrahlung) fester Bestandteil der Behandlung sein.