Summary
The clinical and serological findings in a case of life-threatening metabolic alkalosis
following diuretic therapy are demonstrated. Accompanied by slight volume depletion,
the severity of symptoms (tetraparesis and coma) due to hypokalaemia and complications
following conventional therapy (atrial fibrillation under replacement of potassium
depletion) required direct correction of the abnormal pH by administration of hydrochloric
acid. No additional complications were ascertained.
Zusammenfassung
Die klinischen und laborchemischen Befunde einer 62jährigen Patientin mit infolge
Diuretikatherapie erlittener schwerer hypokaliämischer Alkalose und nachfolgendem
Koma werden vorgestellt und insbesondere die Behandlungsmöglichkeit mit HCI-Lösung
diskutiert. Unsere Erfahrungen begründen die Annahme, dass die direkte Freisetzung
von H-Ionen eine rasche und risikoarme Behandlung bei erheblichem auszugleichendem
K+-Defizit ermöglicht.