Abstract
In an open study the cholinolytic biperiden was administered to 10 severely depressed
inpatients in an average dose of 12 mg per day for 30 days.
Patients were classified according to the International Classification of Diseases,
the Research Diagnostic Criteria and the Newcastle Scale.
A significant improvement was demonstrated in the global score of the Hamilton Depression
Scale (p < 0.001). Especially the factors retardation (p < 0.001) and agitation (p
< 0.001) and the items depressed mood (p < 0.001), initial insomnia (p < 0.05), work
and interest (p < 0.001) and gastrointestinal symptoms (p < 0.001 ). could favorably
be influenced.
Nevertheless, biperiden treatment had to be discontinued after three weeks in two
patients because of a paranoid syndrome in one case and symptoms of inner restlessness
and disturbances of vital feelings in the other case.
There was a positive correlation between the clinical response and the Cortisol non-suppressability
to dexamethasone prior to the study (p < 0.03).
These results taken together with other findings from the literature suggest that
cholinergic mechanisms may have an important impact on the pathogenesis of certain
forms of depression.
Zusammenfassung
Zur Beurteilung anticholinerger Wirkmechanismen in der Pathogenese von Depressionen
behandelten wir 10 endogen depressive Patienten 30 Tage lang mit Biperiden (mittlerer
Dosisbereich 12 mg/die).
. Die Patienten wurden nach der International Classification of Diseases (ICD), den
Research Diagnostic Criteria und der Newcastle Scale klassifiziert.
Im Gesamtscore der Hamilton Depressions-Skala zeigte sich eine signifikante Besserung
(p < 0,001), wobei sich insbesondere die Faktoren psychische Hemmung (p < 0,001) und
Agitation (p < 0,001) sowie die Einzelitems depressive Stimmung (p < 0,001), Einschlafstörungen
(p < 0,05), Arbeit und sonstige Tätigkeiten (p < 0,001) sowie gastrointestinale Symptome
(p < 0,001) positiv veränderten.
Bei zwei Patienten mußte die Behandlung wegen einer sich entwickelnden paranoiden
bzw. einer sich verstärkenden vitaldepressiven Symptomatik abgebrochen werden.
Es konnte eine positive Korrelation des klinischen Ansprechens mit der Höhe des postdexamethason
Cortisolwertes vor Studienbeginn gefunden werden (p < 0,03).
Die gefundene klinische Wirkung erlaubt die Annahme, daß ein zentraler anticholinerger
Mechanismus antidepressiv wirkender Medikamente von Bedeutung ist.