Pharmacopsychiatry 1981; 14(6): 195-198
DOI: 10.1055/s-2007-1019597
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Anticholinergic Biperiden in Depressive Disorders

Anticholinerge Wirkmechanismen in der Pathogenese von DepressionenS.  Kasper , H. -W. Moises , H.  Beckmann
  • Psychiatrische Klinik des Zentralinstituts für Seelische Gesundheit, Mannheim, F.R.G.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

In an open study the cholinolytic biperiden was administered to 10 severely depressed inpatients in an average dose of 12 mg per day for 30 days.

Patients were classified according to the International Classification of Diseases, the Research Diagnostic Criteria and the Newcastle Scale.

A significant improvement was demonstrated in the global score of the Hamilton Depression Scale (p < 0.001). Especially the factors retardation (p < 0.001) and agitation (p < 0.001) and the items depressed mood (p < 0.001), initial insomnia (p < 0.05), work and interest (p < 0.001) and gastrointestinal symptoms (p < 0.001 ). could favorably be influenced.

Nevertheless, biperiden treatment had to be discontinued after three weeks in two patients because of a paranoid syndrome in one case and symptoms of inner restlessness and disturbances of vital feelings in the other case.

There was a positive correlation between the clinical response and the Cortisol non-suppressability to dexamethasone prior to the study (p < 0.03).

These results taken together with other findings from the literature suggest that cholinergic mechanisms may have an important impact on the pathogenesis of certain forms of depression.

Zusammenfassung

Zur Beurteilung anticholinerger Wirkmechanismen in der Pathogenese von Depressionen behandelten wir 10 endogen depressive Patienten 30 Tage lang mit Biperiden (mittlerer Dosisbereich 12 mg/die).

. Die Patienten wurden nach der International Classification of Diseases (ICD), den Research Diagnostic Criteria und der Newcastle Scale klassifiziert.

Im Gesamtscore der Hamilton Depressions-Skala zeigte sich eine signifikante Besserung (p < 0,001), wobei sich insbesondere die Faktoren psychische Hemmung (p < 0,001) und Agitation (p < 0,001) sowie die Einzelitems depressive Stimmung (p < 0,001), Einschlafstörungen (p < 0,05), Arbeit und sonstige Tätigkeiten (p < 0,001) sowie gastrointestinale Symptome (p < 0,001) positiv veränderten.

Bei zwei Patienten mußte die Behandlung wegen einer sich entwickelnden paranoiden bzw. einer sich verstärkenden vitaldepressiven Symptomatik abgebrochen werden.

Es konnte eine positive Korrelation des klinischen Ansprechens mit der Höhe des postdexamethason Cortisolwertes vor Studienbeginn gefunden werden (p < 0,03).

Die gefundene klinische Wirkung erlaubt die Annahme, daß ein zentraler anticholinerger Mechanismus antidepressiv wirkender Medikamente von Bedeutung ist.