Summary
An echocardiographic follow-up oxamination was performed in 20 children who underwent
an arterial switch operation from November 1984 to October 1990. The age at the time
of operation ranged from 1 to 54 days, the weight ranged from 2.5 to 4.5 kg body weight.
The time interval from the day of operation and the examination ranged from 3 to 74
months.
M-mode echocardiography showed hypokinetic left ventricular function in 6 patients
(30%). Abnormal segmental left ventricular wall motions were found in 6/16 patients
(37.5%). Dopplor echocardiographic examination at the site of the pulmonary anastomosis
revealed an instantaneous gradient < 20mmlIg in 9 patients (45%), a gradient between
20 and 60mmllg in 9 patients (45) and a gradient <60mmHg in two patients (10%). The
location of the stenosis was just below the bifurcation in 17 patients (85%) and seemed
to be related to stretching of the pulmonary trunk during the Lecompte maneuver. One
patient (5%) had a supravalvular aortic stenosis with a gradient of 43 mmHg.
Color-flow mapping revealed mild aortic regurgiation in 8 patients (40%) but moderate
regurgitation in one patient (5%). Three patients (15%) showed mild mitral regurgitation,
all of them also had hypokinetic left ventricular function.
Zusammenfassung
20 Kinder, bei welchen im Zeitraum von November 1984 bis Oktober 1990 eine arterielle
Switch-Operation ausgeführt worden war, wurden echokardiographisch nachuntersucht.
Das Alter bei Operation lag zwischen 1 und 54 Tagen, das Gewicht bei Operation lag
zwischen 2,5 und 4,5kg. Das Intervall zwischen Operation und cchokardiographischer
Nachuntersuchung betrug 3-74 Monate. M-mode echokardiographisch wurde bei 6 Kindern
(30%) ein hypokinetischer linker Ventrikel gefunden. Segmentale Wandbewegungsstörungen
fanden sich bei 6/16 Kindern (37,5%).
Der dopplcrcchokardiographisch bestimmte Gradient über dor Pulmonalisanastomose lag
< 20mmHg bei 9 (45%), zwischen 20 und 60 mmHg bei 9 (45%) und über 60 mmHg bei zwei
der 20 Kinder (10%). Die Lokalisation der Stenosc bofand sich bei 17 Kindern (85%)
knapp unterhalb der Bifurkation und war bedingt durch einen Zug im Bereich des Pulmonalishauptstam-mes
durch das intraoperativ vorgenommene Lecompte-Manöver.
Eines der 20 Kinder (5%) hatte eine supravalvuläre Aortenstenose mit einem Dopplcr-Gradienten
von 43 mmHg.
Farbdopplerechokardiographisch zeigte sich bei 8 (40%) eine geringe Aorteninsuffizienz.
Ein Kind (5%) hatte eine mittel-gradige Aortenklappeninsuffizienz, bei 3 Kindern (15%)
land sich eine Mitralinsuffizionz, welche jeweils mit einem hypokinetischen linken
Ventrikel assoziiert war.
Key words
d-Transposition of the great arteries - Aterial switch operation - Infancy - Postoperative
echocardiography