Summary
Between 1986 and 1990 68 infants with transposition of the great arteries (TGA) have
been repaired within their first six months of life. From the 51 simple TGA, forming
the study group, 20 underwent intraatrial repair according to Mustard and Brom (group
I) and 31 received the arterial switch procedure (group II). We compared the observed
rhythm disorders after both surgical methods. There were no deaths in group 1 and
3 deaths in group II. Group I: 7 cases (35%) had early postoperative arrhythmias,
6 patients received transient therapy. There were 3 cases of supraventricular tachycardia
(SVTI, 2 cases of frequent supraventricular premature beats (SVPB), 1 infant with
temporary AV junctional rhythm and 1 with temporary total AV block. Both needed external
pacemaker support for maximal two days. Group II: 14 cases (50%) presented rhythm
disorders, 13 patients received transient therapy. There were 4 SVT and 3 SVPB. The
time of occurence was between the first and the sixth postoperative day. 2 cases of
temporary AV junctional rhythm and 2 infants with transient total AV block needed
external pacemaker support for maximal two days. 3 cases with relative sinus bradycardia
(less than 130 beats/min) improved clinically with temporary external pacemaker support
for several hours. Finally all patients of both groups were in sinus rhythm and after
two months all antiarrhythmic drugs could be stopped. There have not been any ventricular
arrhythmias in the early postoperative period. During the whole follow up (mean 28
months, range 4-60m) no arrhythmias reappeared with two (4%) exceptions.
Zusammenfassung
Zwischen 1986 und 1990wurden 68 Säuglinge mit einer Transposition der großen Arterien
(TGA) innerhalb der ersten 6 Lebensmonate korrigiert. Die 51 Fälle mit TGA simplex
bilden die Studie. Davon erhielten 20 eine Vorhofumkehroperation nach Mustard und
Brom (Gruppe I) und 31 die arterielle Umkehroperation (Gruppe II). Die beobachteten
Rhythmusstörungen nach beiden Operationsarten wurden miteinander verglichen. In der
Gruppe I verstarb niemand, in Gruppe II verstarben 3 Kinder. Gruppe I: 7 Fälle (35%)
hatten frühpostoperativ Arrhythmien, 6 Patienten erhielten eine transiente Therapie.
Eine supraventrikuläre Tachykardie (SVT) trat in 3 Fällen auf, gehäufte supraventrikulüre
Extrasystolen (SVES) in 2 Fällen, jeweils 1 Säugling hatte einen temporären AV-Knotenrhythmus
und einen passageren kompletten AV-Block. Beide benötigten eine externe Schrittmacherunterstützung
(SM) für maximal 2 Tage. Gruppe II: 14 Fälle (50%) hatten Arrhythmien, 13 erhielten
passager Antiarrhythmika. Es wurden 4 SVT und 3 SVES beobachtet. Sie traten 1 bis
6 Tage postoperativ auf. Jeweils 2 Fälle von passagerem AV-Knotenrhythmus und totalem
AV-Block wurden für maximal 2 Tage mit einem externen SM unterstützt. Ebenso besserten
sich 3 Kinder mit relativer Sinusbradykardie (unter 130 Schläge/min) durch externe
SM-Stimulation. Schließlich waren alle Patienten beider Gruppen im Sinusrhythmus und
nach 2 Monaten konnten alle Antiarrhythmika abgesetzt werden. Es gab keine ventrikulären
Arrhythmien. Bisher traten in der ganzen Nachbeobachtungszeit von 4 bis 60 Monaten
(mittel 28 Monate) bis auf 2 Ausnahmen (4%) keine Arrhythmien mehr auf.
Key words
Transposition of the great arteries - Arrhythmias - Arterial switch - Mustard operation