Zusammenfassung
Die vorliegende Kasuistik beschreibt eine im Erwachsenenalter erstmalig symptomatisch
gewordene, thorakale Aortenmehrfachstenose. Die Angiokardiographie ergab eine Dilatation
des Truncus brachiocephalicus, eine Stenosierung des Aortenbogens zwischen A. carotis
sinistra und A. subclavia sinistra mit Lumeneinengung der A. subclavia im Abgangsbereich
und eine zusatzliche langstreckige Aortenisthmusstenose loco typico ohne assoziierte
kardiale Fehlbildung. In extrakorporaler Zirkulation wurde der gesamte betroffene
Aortenabschnitt mittels transperikardialem aorto-aortalem Protheseninterponat umgangen.
Diese Beobachtung zeigt exemplarisch, daß auch Mehrfachstenosen des Aortenbogens und/oder
der thorakalen Aorta mit geringem operativen Risiko und gutem Spätergebnis korrigiert
werden können.
Abstract
A case of multiple thoracic aortic stenosis without associated intracardiac lesions
showing first clinical manifestations in adulthood is reported. By angiocardiographic
findings a combination of dilatation of the innominate artery, aortic arch stenosis
between the origin of the left carotid artery and the left subclavian artery including
stenosis of the subclavian artery at its aortic origin as well as a typical aortic
coarctation was revealed. Using extracorporeal circulation the aortic segment involved
was bypassed by interposition of a transpericardial aorto-aortic dacron prosthesis.
Advantages are bypassing the involved region by performing the operation at anatomically
normal vessel structures and using a short bypass graft. This case illustrates the
possibility of functional correction in complicated as well as multiple stenoses of
the aortic arch and/or descending thoracic aorta, even in adults, with reasonable
operative risk and good functional late results.
Key words
Multiple thoracic aortic stenosis - Extraanatomic intrathoracic aortic bypass