Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(5): 283-287
DOI: 10.1055/s-2007-1020165
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Myocardial Ischemia and Left-Ventricular Function After Ligation of Left Coronary Artery (Bland-White-Garland Syndrome): a Long-term Follow-up

Myokardischämie und linksventrikuläre Funktion nach Ligatur der linken Koronararterie beim Bland-White-Garland-Syndrom: eine LangzeitstudieD. Kececioglu1 , E. Voth2 , A. Morguet3 , D. L. Munz2 , J. Vogt1
  • 1Dept of Pediatric Cardiology, Universities Göttingen, Münster
  • 2Dept of Nuclear Medicine, University Göttingen
  • 3Dept of Internal Medicine, University Göttingen, Germany
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Left-ventricular function and myocardial perfusion were studied in 8 patients for between 3 and 21 years (mean 16 years) after ligation of the anomalous left coronary artery frorn the pulmonary artery.

While only one patient complained of exercise-dependent stenocardia, 4 patients had abnormal ST-segments in the exercise ECG and all patients showed myocardial ischemia at exercise scintigraphy.

At rest, the ejection fraction of the left ventricle was within normal range in all patients. In 5 patients, it failed to increase adequately under exercise conditions, reflecting inpaired ventricular function.

These results confirm the advantages of surgical proce- dures establishing a 2-coronary system.

Zusammenfassung

Die linksventrikuläre Funktion und Myokardperfusion wurden bei 8 Patienten 3 bis 21 Jahre (im Mittel 16 Jahre) nach Ligatur der aus der Pulmonalarterie fehlabgehenden linken Koronararterie untersucht.

Während nur ein Patient über eine belastungsabhängige Angina pectoris klagte, wiesen 4 Patienten pathologische Endstreckenveränderungen im Belastungs-EKG und alle Patienten Myokardischämien im Szintigramm unter Belastung auf.

Die Ejektionsfraktion des linken Ventrikels in Ruhe lag bei allen Patienten im Normbereich. Sie stieg allerdings unter Belastung bei 5 Patienten als Hinweis auf eine gestörte Ventrikel- funktion nicht adäquat an.

Diese Ergebnisse belegen die Vorteile von operativen Verfahren, die ein 2-Koronararterien-System schaffen.

    >