Summary
Diagnostic procedures for cerebral ischemia make clear strategies mandatory. Carefull
recording of case history, internal and neurological investigation either substantiate
or make unlikely TIA and stroke.
CT scan not only differentiates bleedings, tumors etc from ischemia but also can give
very valuable information about the underlying vascular pathology. Multiple lacunes
are characteristic of cerebral microangiopathy. Territorial and branch occlusion infarcts
mostly indicate embolic occlusion of pial vessels from either cardiac or arterial
sources. Endzone and borderline infarctions are seen with high grade stenosis or occlusion
of the internal carotid artery.
The identification of embolic sources necessitates cardiological (including echocardiography)
and angiological (Doppler sonography and in selected cases angiography) investigations.
Therapeutic and prophylactic measures depend on the etiology of TIA and stroke and
are briefly delt with.
Zusammenfassung
Die nosologische und ätiologische Abklärung ischämischer Insulte erfordert klare diagnostische
Strategien. Sorgfältige Anamnese, internistischer und neurologischer Status bestätigen
die Verdachtsdiagnose eines ischämischen Insultes oder machen sie unwahrscheinlich.
Bildgebende Verfahren wie das CT des Kopfes schließen nicht nur andere Erkrankungen
wie Blutungen, Tumoren etc. aus, sondern liefern darüber hinaus wichtige Informationen
über die zugrunde liegende Gefäßerkrankung. Multiple Lacunen weisen auf eine zerebrale
Microangiopathie hin. Astverschluß- und Territorialinfarkte sind charakteristisch
für embolische oder - seltener - thrombotische Verschlüsse pialcr Arterien. Grenz-
und Endzoneninfarkte kommen besonders bei hochgradigen Carotis interna-Stenosen oder
-Verschlüssen vor.
Die Suche nach einer Emboliequelle ist auch bei passageren ischämischen Insulten notwendig
und erfordert kardiologische (einschließlich Echokardiographie) und angiologische
(Dopplersonographie, in ausgewählten Fällen Angiographie) Abklärung.
Die sich je nach Insultursache ergebenden therapeutischen Konsequenzen werden dargestellt.
Key words
TIA - Stroke - Diagnostic procedures - Carotid endarteriectomy