Zusammenfassung
Ziel der vorliegenden Studie war es. die laparoskopisch assistierte vaginale Hysterektomie
(LAVH) mit der abdominalen Hysterektomie (abd. HE) in einer prospektiven und randomisierten
Studie zu vergleichen. Dazu wurden jeweils 3S Frauen per LAVH bzw. abd. HE operiert.
Bei der LAVH wurde ein möglichst praktikables Verfahren gewählt, das mit einem Minimum
an apparativem Aufwand auskommen sollte. Hinsichtlich Indikationsstellung, durchschnittlicher
Operationsdauer und der Größe der entfernten Uteri bestand zwischen beiden Gruppen
kein Unterschied. Nach LAVH kam es nur bei einer Patientin mit Gerinnungsstörung zu
einer schweren Komplikation. Postoperativer Analgetikabedarf. C-reaktives Protein
und stationärer Aufenthalt waren nach LAVH signifikant niedriger als nach abd. HE.
Die LAVH kann in vielen Fällen die abdominale Hysterektomie ersetzen. Die daraus entstehenden
Vorteile sind eine geringere postoperative Belastung für die Frauen, kürzere Liegezeiten
sowie niedrigere Kosten.
Abstract
Technique and Results: The aim of this prospektive randomised study was to compare
laparoscopy-assisted vaginal hysterectomy (LAVH, group A) with abdominal hysterectomy
(abd. HE. group B). Therefore, 35 hysterectomies due to non-malignant diseases such
as uterine fibroma were performed in each group. A rather simple technique of LAVH
was developed. In respect of the indication for hysterectomy, mean duration of operation
and the size of the excised uteri there were no statistical differences between the
two groups. One severe complication of haemorrhage was observed after LAVH in a patient
suffering from a coagulopathy. The requirements for analgesics were significantly
lower after LAVH compared to abd. HE during the postoperative period. A significantly
lower serum concentration of the c-reactive protein on the first and third days after
operation was found in group A. The patients of group A were discharged on the average
5 days after operation and 11 days in group B, respectively. Hence LAVH should replace
abd. HE in most cases with the advantages of shorter hospitalisation, minimised requirements
for analgesics and cost reduction.