Abstract
20 patients with malignant brain tumors in childhood were treated according to a regimen
which included initial surgery, preradiation chemotherapy and subsequent irradiation.
The chemotherapy consisted of alternating cycles of high-dose methotrexate (12 g/m2 ) and "8 drugs in 1 day" (Bleyer, 1983). Each cycle was to be given up to six times,
as tolerated. The diagnoses were medulloblastoma in 10 cases, astrocytoma in 5 cases,
ependymoma and PNET in 2 patients each, and malignant mesenchymoma in 1 case. 15 patients
were previously untreated, 5 patients experienced relapse after a different first
line therapy and a longer time interval. 8 patients are in continuous complete remission
for 13 to 54 months. The toxicity upon the bone marrow, the kidney and the inner ear
was tolerable. Long lasting emesis contibuted a marked problem to the patients but
did not cause abbreviation of the therapy. The neurotoxicity was notably mild. Three
episodes of generalized seizures were seen without subsequent sequelae, four cases
of peripheral neuropathy were attributable to vincristine. A leukoencephalopathy was
neither detected on clinical grounds nor on neuroradiological imaging. Therapy related
deaths were not seen. We conclude that the combination of HD-MTX and "8 in 1" markedly
contributes to the intensification of the chemotherapy for malignant brain tumors
in childhood. In the setting as preradiation chemotherapy the toxicity is tolerable.
Zusammenfassung
Von 1986 bis 1990 wurden 20 Patienten mit malignen Hirntumoren im Kindesalter nach
einem Therapiekonzept behandelt, das initiale Operation, zwischengeschaltete Polychemotherapie
und anschließende Bestrahlung umfaßte. Die Chemotherapie bestand aus abwechselnden
Blöcken von hochdosiertem Methotrexat (12 g/m2 ) und ,,8 drugs in 1 day" (Bleyer, 1983), die jeweils bis zu sechsmal appliziert wurden.
Die Diagnosen lauteten Medulloblastom in 10 Fällen, Astrocytom bei 5 Patienten, Ependymom
und PNET je zweimal und malignes Mesenchymom einmal. Bei 5 Patienten lag ein Rezidiv
mit längerer Latenz zu einer vorhergegangenen anderen Therapie vor. 15 Patienten wiesen
Ersterkrankungen auf. 8 Patienten befinden sich in anhaltender kompletter Remission
mit Nachbeobachtungszeiten von 13 bis 54 Monaten. Die Toxizität auf das Knochenmark,
die Niere und das Gehör war tolerabel. Unter der Behandlung stellte insbesondere anhaltendes
Erbrechen ein Problem dar, das allerdings in keinem Fall zu einem Abbruch der Therapie
zwang. Die Neurotoxizität war erstaunlich gering. Drei generalisierte Krampfanfälle
blieben einmalige Ereignisse, vier Fälle peripherer Neuropathie waren dem Vincristin
anzulasten. Weder klinisch noch radiologisch waren Anzeichen einer Leukencephalopathie
zu verzeichnen. Therapieassoziierte Todesfälle traten nicht auf. Die Kombination aus
HD-MTX und ,,8 in 1" in zeitlicher Abfolge stellt zweifellos eine der intensivsten
Chemotherapien für kindliche maligne Hirntumoren dar. In der gewählten Position, zeitlich
vor der Radiotherapie, ist die Toxizität vertretbar.