Ultraschall Med 2007; 28(2): 132-157
DOI: 10.1055/s-2007-963085
CME Fortbildung/Continuing Education

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der Vier-Kammer-Blick in der fetalen Echokardiografie

The Four-Chamber View in Fetal EchocardiographyC. Berg1 , A. Geipel1 , U. Gembruch1
  • 1Abteilung für Geburtshilfe und Pränatale Medizin, Universitätsklinikum Bonn
Further Information

Publication History

eingereicht: 11.2.2007

angenommen: 2.3.2007

Publication Date:
13 November 2007 (online)

Lernziele

Bedeutung des Vier-Kammer-Blickes beim Screening auf Herzfehler. Technische Grundlagen. Einstellung des Vier-Kammer-Blickes. Physiologische Befunde im Vier-Kammer-Blick. Auffälligkeiten im Vier-Kammer-Blick. Herzfehler, die im Vier-Kammer-Blick diagnostiziert werden können. Herzfehler, die im Vier-Kammer-Blick nicht diagnostiziert werden können. Vier-Kammer-Blick im ersten Trimenon.

Literatur/References

  • 1 Gembruch U, Geipel A. Indications for fetal echocardiography: screening in low- and high-risk populations. Yagel S, Silverman NH, Gembruch U Fetal cardiology London; Martin Dunitz 2003: 89-106
  • 2 Yates R S. The influence of prenatal diagnosis on postnatal outcome in patients with structural congenital heart disease.  Prenat Diagn. 2004;  24 1143-1149
  • 3 Kumar R K, Newburger J W, Gauvreau K. et al . Comparison of outcome when hypoplastic left heart syndrome and transposition of the great arteries are diagnosed prenatally versus when diagnosis of these two conditions is made only postnatally.  Am J Cardiol. 1999;  83 1649-1653
  • 4 Tworetzky W, Wilkins-Haug L, Jennings R W. et al . Balloon dilation of severe aortic stenosis in the fetus: potential for prevention of hypoplastic left heart syndrome: candidate selection, technique, and results of successful intervention.  Circulation. 2004;  110 2125-2131
  • 5 Garne E, Loane M, Dolk H. et al . Prenatal diagnosis of severe structural congenital malformations in Europe.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2005;  25 6-11
  • 6 Eichhorn K, Schramm T, Bald R. et al . Qualitätsanforderungen an die DEGUM-Stufe I bei der geburtshilflichen Ultraschalldiagnostik im Zeitraum 19 bis 22 Schwangerschaftswochen.  Ultraschall in Med. 2006;  27 185-187
  • 7 Chaoui R. The four-chamber view: four reasons why it seems to fail in screening for cardiac abnormalities and suggestions to improve detection rate.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2003;  22 3-10
  • 8 Tegnander E, Williams W, Johansen O J. et al . Prenatal detection of heart defects in a non-selected population of 30 149 fetuses – detection rates and outcome.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2006;  27 252-265
  • 9 Merz E, Eichhorn K, Hansmann M. et al . Qualitätsanforderungen an die weiterführende differenzialdiagnostische Ultraschalluntersuchung in der pränatalen Diagnostik (DEGUM-Stufe II) im Zeitraum 18 bis 22 Schwangerschaftswochen.  Ultraschall in Med. 2002;  23 11-12
  • 10 Achiron R, Glaser J, Gelernter I. et al . Extended fetal echocardiographic examination for detecting cardiac malformations in low risk pregnancies.  BMJ. 1992;  304 671-674
  • 11 Stümpflen I, Stümpflen A, Wimmer M. et al . Effect of detailed fetal echocardiography as part of routine prenatal ultrasonographic screening on detection of congenital heart disease.  Lancet. 1996;  348 854-857
  • 12 Chaoul R, Heling K S. Grundlagen der 3D- und 4D- Echokardiographie beim Fetus unter Nutzung der Spatio-Temporal-Image-Correlations (STIC)-Software.  Ultraschall in Med. 2006;  27 340-346
  • 13 Yagel S, Cohen S M, Shapiro I. et al . 3D and 4D ultrasound in fetal cardiac scanning: a new look at the fetal heart.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2007;  29 81-95
  • 14 Berg C, Geipel A, Smrcek J. et al . Prenatal diagnosis of cardiosplenic syndromes: a 10-year experience.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2003;  22 451-459
  • 15 Bernasconi A, Azancot A, Simpson J M. et al . Fetal dextrocardia: diagnosis and outcome in two tertiary centres.  Heart. 2005;  91 1590-1594
  • 16 Gembruch U, Kohl T, Geipel A. et al . Ebstein-Anomalie des Fetus.  Gynakologe. 2006;  39 39-47
  • 17 Gembruch U, Smrcek J M. The prevalence and clinical significance of tricuspid valve regurgitation in normally grown fetuses and those with intrauterine growth retardation.  Ultrasound Obstet Gynecol. 1997;  9 374-382
  • 18 Berg C, Geipel A, Kohl T. et al . Atrioventricular block detected in fetal life: associated anomalies and potential prognostic markers.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2005;  26 4-15
  • 19 Gembruch U. Fetal tachyarrhythmia. Yagel S, Silverman NH, Gembruch U Fetal Cardiology London; Martin Dunitz 2003: 355-373
  • 20 Fesslova V, Nava S, Villa L. Evolution and long term outcome in cases with fetal diagnosis of congenital heart disease: Italian multicentre study. Fetal Cardiology Study Group of the Italian Society of Pediatric Cardiology.  Heart. 1999;  82 594-599
  • 21 Allan L D, Sharland G K, Milburn A. et al . Prospective diagnosis of 1006 consecutive cases of congenital heart disease in the fetus.  J Am Coll Cardiol. 1994;  23 1452-1458
  • 22 Birk E, Silverman N H. Intracardiac shunt malformations. Yagel S, Silverman NH, Gembruch U Fetal Cardiology London; Martin Dunitz 2003: 201-210
  • 23 Berg C, Knüppel M, Geipel A. et al . Prenatal diagnosis of persistent left superior vena cava and its associated congenital anomalies.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2006;  27 274-280
  • 24 Baschat A, Gembruch U. Examination of the fetal coronary circulation. Yagel S, Silverman NH, Gembruch U Fetal Cardiology London; Martin Dunitz 2003: 299-312
  • 25 Axt-Fliedner R, Kreiselmaier P, Schwarze A. et al . Development of hypoplastic left heart syndrome after diagnosis of aortic stenosis in the first trimester by early echocardiography.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2006;  28 106-109
  • 26 Allan L. Left heart malformations. Yagel S, Silverman NH, Gembruch U Fetal Cardiology London; Martin Dunitz 2003: 211-221
  • 27 Berg C, Geipel A, Kamil D. et al . The syndrome of left isomerism: sonographic findings and outcome in prenatally diagnosed cases.  J Ultrasound Med. 2005;  24 921-931
  • 28 Berg C, Geipel A, Kamil D. et al . The syndrome of right isomerism-prenatal diagnosis and outcome.  Ultraschall in Med. 2006;  27 225-233
  • 29 Berg C, Bender F, Soukup M. et al . Right aortic arch detected in fetal life.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2006;  28 882-889
  • 30 Smrcek J M, Berg C, Geipel A. et al . Early fetal echocardiography: heart biometry and visualization of cardiac structures between 10 and 15 weeks’ gestation.  J Ultrasound Med. 2006;  25 173-182
  • 31 Atzei A, Gajewska K, Huggon I C. et al . Relationship between nuchal translucency thickness and prevalence of major cardiac defects in fetuses with normal karyotype.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2005;  26 154-157
  • 32 Huggon I C, Ghi T, Cook A C. et al . Fetal cardiac abnormalities identified prior to 14 weeks’ gestation.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2002;  20 22-29
  • 33 Smrcek J M, Berg C, Geipel A. et al . Detection rate of early fetal echocardiography and in utero development of congenital heart defects.  J Ultrasound Med. 2006;  25 187-196
  • 34 Becker R, Wegner R D. Detailed screening for fetal anomalies and cardiac defects at the 11 – 13-week scan.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2006;  27 613-618
  • 35 Westin M, Saltvedt S, Bergman G. et al . Routine ultrasound examination at 12 or 18 gestational weeks for prenatal detection of major congenital heart malformations? A randomised controlled trial comprising 36 299 fetuses.  BJOG. 2006;  113 675-682

Priv.-Doz. Dr. Christoph Berg

Abteilung für Geburtshilfe und Pränatale Medizin, Universitätsklinikum Bonn

Sigmund-Freud-Str. 25

53105 Bonn

Phone: ++49/2 28/28 71 59 42

Fax: ++49/2 28/28 71 60 88

Email: Christoph.Berg@ukb.uni-bonn.de

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