Zusammenfassung
Hintergrund: Die transkonjunktivale Orbitadekompression („swinging eyelid-Technik”) stellt heute
die Methode der Wahl zur Reduktion einer Proptosis bei endokriner Orbitopathie dar.
Hier stellen wir die erste Fallbeschreibung von zwei Patientinnen dar, welche im Anschluss
an eine Orbitadekompression bei persistierender Bindehautchemose korneale Dellen entwickelten.
Kasuistiken: Bei einer 38-jährigen und einer 52-jährigen Frau wurden bei postoperativ auftretenden
Schmerzen nach transkonjunktivaler Orbitadekompression mit begleitender Bindehautchemose
korneale Dellen festgestellt. Unter intensiver topischer und oraler Therapie bildeten
sich diese vollständig zurück. Schlussfolgerung: Korneale Dellen sind eine mögliche Ursache für postoperativ auftretende Schmerzen
nach Orbitadekompression.
Abstract
Background: Transconjunctival orbital decompression (”swinging eyelid technique”) nowadays is
the technique of choice for the reduction of proptosis in Graves’ orbitopathy. Here,
we present the first report of two patients who developed corneal dellen secondary
to conjunctival chemosis following swinging eyelid decompression. Case Reports: Two female patients, 38 and 52 years old, underwent transconjunctival orbital decompression
in 2006. Postoperatively, they developped corneal dellen secondary to conjunctival
chemosis. The dellen and the chemosis completely regressed after intensive topical
and oral therapy. Conclusion: Corneal dellen represent a potential cause of postoperative pain following transconjunctival
orbital decompression.
Schlüsselwörter
Kornea - Orbita - Dellen - Chemosis - Orbitadekompression - swinging eyelid
Key words
Cornea - Orbit - dellen - chemosis - orbital decompression - swinging eyelid
Literatur
- 1
Paridaens D, Lie A, Grootendorst R J. et al .
Efficacy and side effects of „swinging eyelid” orbital decompression in Graves’ orbitopathy:
a proposal for standardized evaluation of diplopia.
Eye.
2006;
20
154-162
- 2
Paridaens D A, Verhoeff K, Bouwens D. et al .
Transconjunctival orbital decompression in Graves’ ophthalmopathy: lateral wall approach
ab interno.
Br J Ophthalmol.
2000;
84
775-781
- 3
Sasim I V, Graaf M E, Berendschot T T. et al .
Coronal or swinging eyelid decompression for patients with disfiguring proptosis in
Graves’ orbitopathy? Comparison of results in one center.
Ophthalmology.
2005;
112
1310-1315
- 4
Westfall C T, Shore J W, Nunery W R. et al .
Operative complications of the transconjunctival inferior fornix approach.
Ophthalmology.
1991;
98
1525-1528
- 5
Mai de G, Yang S.
Relationship between corneal dellen and tearfilm breakup time.
Yan Ke Xue Bao.
1991;
7
43-46
Dr. Dion Paridaens
Department of Oculoplastic & Orbital Surgery, The Rotterdam Eye Hospital
P. O. Box 70030
3000 LM Rotterdam, The Netherland
Email: paridaens@icapi.nl