Abstract
Purpose: Whereas gastrointestinal symptoms such as vomiting, diarrhea and abdominal pain are
common in children suffering from the so-called post-diarrheal form (D+) of hemolytic
uremic syndrome (HUS), more serious gastrointestinal complications are rare. We tried
to define factors predictive of the severity of gastrointestinal complications post
D+ HUS. Methods: We reviewed the files of all children admitted to our hospital for D+ HUS between
1988 and 2000. We retained those cases with gastrointestinal complications and analyzed
the consequences of these complications on the evolution of the children's conditions.
Results: Sixty-five children with D+ HUS were admitted to our hospital during this period.
Sixteen children developed gastrointestinal complications involving one or more digestive
organs: necrosis of the colon or ileum, hemorrhagic colitis, pancreatitis, transient
diabetes, hepatic cytolysis and cholestasis, peritonitis and prolapse of the rectum.
One child died. Conclusion: Gastrointestinal complications of D+ HUS are rare, but they can be lethal, and early
surgery may sometimes prove necessary. However, we were not able to demonstrate a
correlation between the severity of the gastrointestinal manifestations and the clinical
or biological signs accompanying D+ HUS.
Complications gastro-intestinales des syndromes hémolytiques et urémiques post diarrhéiques
Objectif: Les symptômes comme des vomissements, des diarrhées et des douleurs abdominales sont
communs chez des enfants souffrant du syndrome hémolytique et urémique (SHU) dans
sa forme post diarrhéique (D+). Dans cette étude, nous avons essayé de mettre en évidence
des facteurs prédictifs de la sévérité des D+ SHU. Méthodes: Nous avons revu les dossiers de tous les enfants admis dans notre hôpital pour un
D+ SHU entre 1988 et 2000. Nous avons retenus les cas avec complications intestinales
et avons analysé les conséquences de ces complications sur l'évolution des enfants.
Résultats: Soixante-cinq enfants ont été admis dans notre hôpital pour D+SHU au cours de cette
période. Seize enfants ont développé des complications gastro-intestinales touchant
un ou plusieurs organes: nécroses du colon ou de l'iléon, colite hémorragique, pancréatite,
diabète, cytolyse hépatique et cholestase, péritonite et prolapsus rectal. Un enfant
est décédé. Conclusion: Les complications gastro-intestinales des D+ SHU sont dangereuses et peuvent être
léthales. Une chirurgie précoce doit parfois être envisagée. Cependant, nous n'avons
pas été capable de démontrer une corrélation entre la sévérité des manifestations
digestives et les signes cliniques et biologiques accompagnant les D+ SHU.
Complicaciones gastro-intestinales del síndrome urémico hemolitico post-diarreico
Objectivo: Sintomas como vómito, diarrea y dolores abdominales son comunes en niños que padecen
el síndrome urémico hemolitico (SHU) en su forma post-diarreica (D+). En este estudio,
hemos intentado poner en evidencia los factores predictivos de la severidad del SHU
D+. Métodos: Revisamos las historicas clínicas de todos los niños ingresados en nuestro hospital
por un SHU D+ entre los años 1988 y 2000. Retuvimos los casos con complicaciones gastrointestinales
y analizamos las consecuencias de las mismas en la evolución de los niños. Resultados: 65 niños fueron ingresados en nuestro hospital por SHU D+ en el transcurso de este
periodo. 16 niños presentaron complicaciones gastro-intestinales afectando uno o varios
organos: necrosis del colon o del íleon, colitis hemorrágica, pancreatitis, diabetes,
citólisis hepática y colestasis, peritonitis y prolapso rectal. Un niño fallecido.
Conclusion: Las complicaciones gastro-intestinales del SHU D+ son peligrosas y pueden ser letales.
Una cirugia precoz es a veces planificada. Sin embargo, no pudimos ser capaces de
demostrar la correlación entre la severidad de las manifestaciones digestivas y los
signos clínicos y biológicos acompañando el SHU D+.
Magen-Darm-Komplikationen des hämolytisch-urämischen Syndroms
Zielsetzung: Während Magen-Darm-Störungen wie Erbrechen, Durchfall und Bauchschmerzen bei Kindern,
die an der sogenannten „Nachdurchfallform“ (D+) des hämolytisch-urämischen Syndroms
(HUS) leiden, üblich sind, sind ernsthafte Magen-Darm-Komplikationen eher selten.
In dieser Studie haben wir versucht, die Faktoren zu finden, die die Ernsthaftigkeit
der Komplikationen des HUS voraussagen. Materialien und Methodik: Wir haben alle Unterlagen der Kinder untersucht, die zwischen 1988 und 2000 wegen
eines D+ HUS in unserem Krankenhaus aufgenommen wurden. Wir haben die Fälle mit Darmkomplikationen
zurückbehalten und die Konsequenzen über den Verlauf der Krankheit analysiert. Ergebnisse: Fünfundsechzig Kinder wurden in dieser Zeit in unserem Krankenhaus wegen D+ HUS aufgenommen.
Bei sechzehn Kindern entwickelten sich Magen-Darm-Komplikationen, die ein oder mehrere
Organe betrafen: Dickdarm- oder Ileumnekrose, hämorrhagische Dickdarmentzündung, Bauchspeicheldrüsenentzündung,
Zuckerkrankheit, Leberzellschäden und Cholestasen, Bauchfellentzündung und Mastdarmprolaps.
Ein Kind ist gestorben. Schlussfolgerungen: Magen-Darm-Komplikationen von D+ HUS sind gefährlich und können tödlich sein. Einen
frühzeitigen chirurgischen Eingriff muss man in einigen Fällen in Betracht ziehen.
Dennoch waren wir nicht imstande, einen wechselseitigen Bezug zwischen der Ernsthaftigkeit
der Magen-Darm-Symptome der D+ HUS und der klinischen und biologischen Veränderungen
nachzuweisen.
Key words
hemolytic uremic syndrome - gastrointestinal manifestations - children
Mots-clés
syndrome hémolytique et urémique - manifestations gastro‐intestinales - enfant
Palabras clave
síndrome urémico hemolitico - manifestaciones digestivas - niño
Schlüsselwörter
hämolytisch‐urämisches Syndrom - Magen‐Darm‐Komplikationen - Kind