psychoneuro 2007; 33(5): 183-186
DOI: 10.1055/s-2007-984343
Schwerpunkt

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pyridostigmin - Die Basis der Myasthenietherapie

Pyridostigmine - Base for treatment of myastheniaJörn Peter Sieb1
  • 1Klinik für Neurologie, Geriatrie und Palliativmedizin, HANSE-Klinikum Stralsund (Chefarzt: Prof. Dr. Jörn Peter Sieb)
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 June 2007 (online)

Seit Jahrzehnten werden die allermeisten Myastheniepatienten anticholinerg mit Pyridostigmin behandelt. Meist zeigt sich ein sehr guter Therapieerfolg. Die Myasthenie ist jedoch eine heterogene Erkrankung, die individuell ausgerichtet behandelt werden muss, um den Behandlungserfolg zu optimieren. Beispielsweise ist der Therapieeffekt einer Pyridostigmintherapie bei der anti-MuSK-Antikörper-positiven Myasthenie häufig gering und die Verträglichkeit schlecht. Hier wird ein Überblick zu Geschichte, pharmakologischen Eigenschaften, klinischem Einsatz und unerwünschten Wirkungen von Pyridostigmin gegeben.

For decades, most patients with myasthenia gravis receive anti-cholinesterase therapy with pyridostigmine. The broad majority benefit significantly from pyridostigmine. However, myasthenia gravis is a heterogeneous disorder which needs an individualized therapy to optimize treatment results. For instance non-responsiveness or poor tolerability of pyridostigmine occurs in patients with anti-MuSK-antibody-positive myasthenia. This article reviews history, pharmacology, clinical use, and adverse effects of pyridostigmine.

Literatur

  • 1 Breyer-Pfaff U, Maier U, Brinkmann AM, Schumm F.. Pyridostigmine kinetics in healthy subjects and patients with myasthenia gravis.  Clin Pharmacol Ther. 1985;  37 495-501
  • 2 Engel AG, Lambert EH, Santa T.. Study of long-term anticholinesterase therapy. Effects on neuromuscular transmission and on motor end-plate fine structure.  Neurology. 1973;  23 1273-1281
  • 3 Evoli A, Tonali PA, Padua L. et al. . Clinical correlates with anti-MuSK antibodies in generalized seronegative myasthenia gravis.  Brain. 2003;  126 2304-2311
  • 4 Hardell LI, Lindström B, Lonnerholm G, Osterman PO.. Pyridostigmine in human breast milk.  Br J Clin Pharmcol. 1982;  14 565-567
  • 5 Hatanaka Y, Hemmi S, Morgan MB. et al. . Nonresponsiveness to anticholinesterase agents in patients with MuSK-antibody-positive MG.  Neurology. 2005;  65 1508-1509
  • 6 Köhler W, Sieb JP.. Myasthenia gravis.  Bremen: Uni-med. 2003;  2
  • 7 Osserman KE, TenG P, Kaplan LI.. Studies in myasthenia gravis; preliminary report on therapy with mestinon bromide.  J Am Med Assoc. 1954;  155 961-965
  • 8 Remen L.. Zur Pathogenese und Therapie der Myasthenia gravis pseudoparalytica.  Dtsch Z Nervenheilkd. 1932;  128 66-79
  • 9 Sartin JS.. Gulf War Syndrome: the final chapter?.  Mayo Clin Proc. 2006;  81 1425-1426
  • 10 Schumm F, Gaertner HJ, Wiatr G, Dichgans J.. Serumspiegel von Pyridostigmin bei Myasthenia gravis: Methoden und klinische Bedeutung.  Fortschr Neurol Psychiat. 1985;  53 201-211
  • 11 Walker MB.. Treatment of myasthenia gravis with physostigmine.  Lancet. 1934;  1 1200-1201

Korrespondenz

Prof. Dr. J P Sieb

Klinik für Neurologie,Geriatrie und PalliativmedizinHANSE-Klinikum Stralsund

Große Parower Straße 47-53

18435 Stralsund

Email: j.sieb@klinikum-hst.de

    >