Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Eine 25-jährige Patientin wurde wegen symptomatischer Anämie mit belastungsinduzierter
Tachykardie und Dyspnoe aufgenommen. Es bestanden keine gastrointestinalen Beschwerden.
Allergien waren nicht bekannt. Die Familienanamnese erbrachte keinen Anhalt für auffällige
oder gehäuft auftretende Erkrankungen.
Diagnose, Therapie und Verlauf: Im Blutbild zeigte sich eine schwere makrozytäre Anämie. Neben einem erniedrigten
Vitamin B12-Spiegel wurden histologisch eine Autoimmungastritis und ein typisches megaloblastäres
Knochenmark nachgewiesen. Zusätzlich fand sich im Duodenum eine fortgeschrittene Schleimhautatrophie
als Vollbild einer endemischen Sprue. Die Patientin erholte sich unter einer parenteralen
Vitamin B12-Substitution und einer glutenfreien Kost.
Folgerung: Diese Konstellation ist am ehesten Ausdruck einer Variante des polyglandulären Autoimmunsyndroms
Typ 2. Die frühzeitige Diagnose, eine lebenslange Diät und die Substitutionsbehandlung
sowie eine konsequente Nachsorge verhindern ernsthafte Komplikationen.
Summary
History and admission findings: A 25-year-old woman was admitted because of severe anemia and exercise-induced tachypnea
and dyspnea. She had no gastrointestinal symptoms and reported no allergies. The family
history did not reveal any obvious or familial disease.
Diagnosis, treatment and course: Whole blood analysis showed severe macrocytic anemia. The vitamin B12 level was reduced
and biopsies revealed autoimmune gastritis and typical megaloblastic changes in the
bone marrow. Gastroscopy showed marked mucosal atrophy as seen in celiac disease.
Vitamin B12 was administered parenterally and she was put on a gluten-free diet.
Conclusion: The combination of autoimmune gastritis and celiac sprue is most likely a variant
of the polyglandular autoimmune syndrome type 2. Early diagnosis, life-long gluten-free
diet and vitamin B12 administration as well as appropriate aftercare prevent serious
complications.
Schlüsselwörter
Perniziöse Anämie - Atrophische Gastritis - Endemische Sprue - Zöliakie - Polyautoimmunität
Key words
pernicious anemia - atrophic gastritis - gluten-sensitive enteropathy - polyautoimminity
Literatur
- 1
Bösch D, Kurtz W.
Abgeschlagenheit und Ikterus bei 27-jähriger Diabetes-mellitus-Typ-1-Patientin.
Internist.
2006;
47
1173-1176
- 2
De Block C E, De Leeuw I H, Vertommen J J. et al .
Beta-cell, thyroid, gastric, adrenal and coeliac autoimmunity and HLA-DQ types in
type 1 diabetes.
Clin Exp Immunol.
2001;
126
236-241
- 3
Dickey W.
Low serum vitamin B12 is common in coeliac disease and is not due to autoimmune gastritis.
Eur J Gastroenterol Hepatol.
2002;
14
425-427
- 4
Dittmar M, Kahalv G J.
Polyglandular autoimmune syndromes: immunogenetics and long-term follow up.
J Clin Endocrinol Metab.
2003;
88
2983-2992
- 5
Daum S, Zeitz M.
Klinisches Spektrum der einheimischen Sprue.
Dtsch Med Wochenschr.
2004;
129
S79-S81
- 6 Eisenbarth G S, Gottlieb P A. The Immunoendocrinopathy Syndromes. Philadelphia In
WilliamŽs Textbook of Endocrinology 10th edition by Larsen PR, Kronenberg HM, Melmed
S, Polonsky KS 2003: 1763-1775
- 7
Lughetti L, Bulgarelli L, Forese S, Lorini R, Balli F, Bernasconi S.
Endocrine aspects of coeliac disease.
J Pediatr Endocrinol Metab.
2003;
16
805-818
- 8
Jevremovic D, Torbenson M, Murray J A, Burgart L J, Abraham S C.
Atrophic autoimmune pangastritis: A distintive form of antral and fundic gastritis
associated with systemic autoimmune disease.
Am J Surg Pathol.
2006;
30
1412-1419
- 9
Liu E, Eisenbarth G S.
Type 1A diabetes mellitus-associated autoimmunity.
Endocrinol Metab Clin North Am.
2002;
31
391-410,vii-viii
- 10
Ng J P, Green S T, Lam D C, Shahriari S.
Coeliac disease and pernicious anaemia.
Postgrad Med J.
1988;
64
889-890
- 11
Quigley E M, Carmichael H A, Watkinson G.
Adult celiac disease (celiac sprue), pernicious anemia and IgA deficiency. Case report
and review of the relationships between vitamin B12 deficiency, small intestinal mucosal
disease and immunoglobulin deficiency.
J Clin Gastroenterol.
1986;
(3 Pt 1)
8
277-281
- 12
Sheehan N J, Stanton-King K.
Polyautoimmunity in a young woman.
Br J Rheumatol.
1993;
32
254-256
- 13 Sherman S I, Gagel R F. Polyendokrinopathien. Berlin, Leiben In Harrisons Innere
Medizin. Deutsche Ausgabe der 15. Auflage. Hrsg. Ditel M, Dudenhausen J, Suttorp N
2003: 2387-2393
- 14
Stein J.
Einheimische Sprue (Zöliakie). Klinik, Diagnostik und Therapie.
Internist.
2006;
47
929-938
- 15
Walker S, Rühl U.
Histologische Befunde bei 4199 Biopsien aus endoskopisch unauffälliger Schleimhaut
im tiefen Duodenum.
Z Gastroenterol.
2003;
41
69-74
Dr. Guido Kleine
Medizinische Klinik, Enzkreis-Kliniken
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