OP-Journal 2007; 23(2): 98-103
DOI: 10.1055/s-2007-991914
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Endoprothetik des oberen Sprunggelenkes - derzeitiger Stand

Endoprosthetics for the Ankle Joint - Current StatusSebastian Lieske, Katja Schenk, Michael John, Hans Wolfram Neumann
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 October 2007 (online)

Zusammenfassung

In den letzten Jahren zeigen sich zunehmend bessere Mittel- und Langzeitergebnisse nach Endoprothesenimplantation am Sprunggelenk. Sowohl die verbesserten Implantate und Oberflächenbeschichtungen als auch die wachsende Erfahrung der Operateure haben einen großen Anteil an diesem Erfolg. In der Orthopädischen Universitätsklinik Magdeburg wurden zwischen 1996 und 2006 570 Sprunggelenksendoprothesen implantiert. In 178 Fällen (31,2 %) bestand eine primäre, in 73 Fällen (12,8 %) eine Arthrose bei rheumatoider Arthritis und in 319 Fällen (56 %) eine posttraumatische Arthrose. Subjektiv waren 82 % der Patienten mit dem postoperativen Ergebnis zufrieden bzw. sehr zufrieden und 18 % mäßig bzw. nicht zufrieden. Der Range of motion (ROM) verbesserte sich von präoperativ 27° auf postoperativ 33°. Neben der präoperativen Planung und dem Erfahrungslevel des Operateurs („learning curve”), ist das postoperative Management (inkl. Physiotherapie) von entscheidender Bedeutung für den Erfolg der Behandlung.

Abstract

Recently, an increasing number of good middle- and long-term results have been reported after implantations of ankle joint prosthetics. Not only improved implants and surface treatments but also the increasing experience of surgeons has made a major contribution to this success. In the Department of Orthopaedics of Magdeburg University between 1996 and 2006 570 ankle joint replacements were carried out. In 178 cases (31.2 %) there was primary arthrosis, in 73 cases (12.8 %) arthrosis with rheumatoid arthritis, and in 319 (56 %) cases post-traumatic arthrosis. Subjectively, 82 % of the patients were satisfied or very satisfied with the postoperative results whereas 18 % were only moderately or not satisfied. The range of motion (ROM) improved from preoperatively 27.0° to 33.0° postoperatively. Besides preoperative planning and the learning curve of the surgeon, the postoperative management (including physiotherapy) is of decisive importance for the success of the treatment.

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