Zusammenfassung:
Von insgesamt 374 im Zeitraum 1989 - 1992 behandelten Fußballspielern mit Verletzungen
am OSG wurden 49 operiert, die neben einer Instabilität radiologische Zeichen im Sinne
eines Fußballer-Sprunggelenkes aufwiesen. 40 dieser Patienten konnten nachuntersucht
werden. Bei ihnen wurden 16 fibulare Bandrevisionen unter direkter Raffung des Gewebes
und 19 plastische Rekonstruktionen durchgeführt. 15mal wurden Ausziehungen der ventralen
Tibiakante, 6mal am Talushals, 12mal im fibularen, dreimal im medialen Bandapparat,
exzidiert. Die Nachuntersuchung nach durchschnittlich 25,6 Monaten ergab stabile Bandverhältnisse
bei allen Patienten, 7mal belastungsabhängige lokale Restbeschwerden und 6mal endgradige
Bewegungseinschränkungen. Die sportliche Aktivität konnte bei 25 Patienten gebessert
und bei 11 beibehalten werden.
Abstract
In experienced football players spurring and calcifications of the ankle joint's capsule
attachments may be found more often than in other sportsmen. Basing on functional
and sometimes already established ankle joint instability pain may develop. Out of
374 football players throughout 1989 - 1992 with injuries to the ankle joint 49 were
operated on. These showed chronical instability and radiologically visible alterations
in accordance with the imaging of footballer's ankle joint. 40 of these patients could
be followed up. 16 exact fibular ligament repairs and 19 reconstructions were performed,
15 tibioventral, 6 talodorsal, 12 fibular and three medial capsule calcifications
and spurs were excised, 8 loose bodies removed, three cases of osteochondritis dissecans
drilled. After an average follow up of 25,6 months we saw stable ankle joints in all
patients with resting local pain in 15 patients, among them 7 load dependant and 6
with slight limitation of dorsiflexion. Sport activity level showed 25 patients improved,
11 equal, one worse and three with changed disciplines.